Голямата атракция във Франкфурт
Погледите на всички любители на автомобилите от следващата седмица се насочват към Франкфурт, където на 11 септември отваря врати за акредитираните журналисти 61-ото издание на германския автосалон. Вестник "Дневник" ще се опита да ви представи най-интересните експонати на изложението, като днес, на 12 и 19 септември страниците "Скорост" ще са изцяло посветени на него. Днес ще ви представим концептуалните модели, а в следващите две седмици - колите-мечти, всички готови за серийно производство автомобили и експонатите, който бяха пазени в тайна до последния момент.
Мото на тазгодишното издание на автосалона във Франкфурт е "Да видим с какво ще се придвижваме в бъдеще" (Sehen, Was Morgen Bewegt). В тази връзка изключителен интерес представляват концептуалните модели, показани на изложението.
С мисъл за природата
Най-много футуристични модели и разработки може да се видят на щанда на "Дженерал мотърс Юръп"(General Motors Europe - GME). Акцентът при тях е намаляване на емисиите на въглероден двуокис в краткосрочен план. За целта GME ще инвестира 700 милиона евро в нови двигатели и трансмисии. Какви са вижданията на фирмата за автомобила на бъдещето показват автомобилът с горивни клетки "Хидроген" 4 и електромобилът "Волт". GM HydroGen4 е европейската версия на Chevrolet Equinox Fuel Cell, който през есента започва да се продава в САЩ. Автомобилът разполага с електродвигател с мощност от 100 к.с., като ускорението от 0 до 100 км/ч отнема около 12 секунди, а максималната скорост е около 160 км/ч.
GM Volt е електромобил, който се движи само на ток, но разполага и с бензинов двигател, който може да зареди батериите, ако колата се намира далеч от източник на ел. енергия.
"Нисан" също демонстрира загриженост за екологията с електрическия концепт Mixim. Малкият триместен автомобил е дълъг 3.7 м, широк 1.8 м, висок 1.4 м и има междуосие от 2530 мм. Mixim e ориентиран към младите шофьори, увлечени от компютрите и интернета, като воланът и контролните уреди са вдъхновени от интерфейса на компютърните игри. Задвижването е поверено на два електрически мотора (по един за всеки мост), черпещи енергия от литиево-йонни батерии.
Екологията е акцент и при "Хюндай", като фирмата представя задвижвания от водород i-Blue Fuel Cell Electric Vehicle. Спортното купе "Велостър", насочено към младите клиенти, и комбито i-30 Crossover Wagon са другите интересни концептуални експонати при корейците.
Под открито небе
Как ще изглежда купе-кабриолетът на бъдещето демонстрира "Ситроен" със своя модел С 5 "Еърскейп" (C5 Airscape). Автомобилът предлага впечатляваща визия, луксозен интериор и отлични динамични характеристики. "Ситроен С 5 Еърскейп" се задвижва от 2.7-литров шестцилиндров V-образен дизелов двигател с мощност 208 к.с. и максимален въртящ момент 440 Нм. Колата е снабдена със системата "УрбанХибрид", която гаси двигателя, когато колата намали до 6 км/ч и спре.
Стартирането на мотора става автоматично при освобождаване на спирачката. Цялата бордова мрежа (климатик, радио и т.н.) се захранва благодарение на повторното използване на енергията, получена при намаляване на скоростта и при спиране, което води до икономия на гориво.
Повдигане на завесата
Част от производителите използват автосалона във Франкфурт, за да загатнат как ще изглеждат техни бъдещи модели. Типичен пример за това са "Сузуки" и "Форд". Японците показват на изложението концептуалния автомобил Kizashi, който демонстрира сериозното намерение на марката да предложи на пазара конкурентоспособен модел в D сегмента. Към момента японците заемат дванадесета позиция сред производителите на автомобили в света, като реализират отлични продажби при компактните коли и всъдеходите, но нямат модели в по-високите класове.
Във "Форд Куга" пък могат да се търсят основните характеристики на бъдещия високопроходим автомобил на марката. Колата е разработена на базата на концепцията Iosis X, има задвижване 4х4, а продажбите се очаква да започнат през пролетта на 2008 г.
Малкият концептуален "Форд" Verve Concept е основата, на която ще се изгради новата "Фиеста". Дали тя ще изглежда като представения прототип обаче ще решат посетителите на автосалона. В зависимост от техните реакции визията на мъника може да бъде и променена. Verve Concept е подчинен на "кинетичния дизайн", който вече преобрази "Мондео", S-Мах и С-Мах и предстои да промени коренно визията и на "Фокус".
"Мицубиши Концепт cX" демонстрира най-общо формите на новия всъдеход на компанията. Футуристичният кросоувър със задвижване на четирите колела е дълъг 4.1 метра, широк е 1.75 м и висок 1.55 м, но предлага огромно вътрешно пространство. Планира се "Мицубиши Концепт cX" да се задвижва от 1.8-литров турбодизелов двигател с мощност 136 конски сили и максимален въртящ момент 280 Нм, отговарящ на еконормите Евро 5.
"Киа" показва във Франкфурт изцяло новото си спортно купе, което дори още няма име. С него марката демонстрира, че ще изненадва с все по-вълнуващи предложения. Ръководството на компанията е категорично, че в този концептуален автомобил може да се търсят чертите на новото лице на марката.
Впечатляващо спортно купе ще покаже "Пежо" на автосалона във Франкфурт. Колата, която засега е само концептуална изработка, е изградена на базата на новия модел 308, чиято серийна версия също ще има своята премиера в Германия. 308 RC Z е максимално олекотен, като в изработката на купето са използвани множество алуминиеви и композитни елементи. В резултат теглото на спортното купе е 1200 кг с пълен резервоар.
Тази маса се задвижва от 1.6-литров бензинов двигател с мощност 218 конски сили и максимален въртящ момент 280 Нм. От място до 100 км/ч 308 RC Z се ускорява за 7 секунди, а максималната скорост е 235 км/ч. Спортната концептуална разработка на "Пежо" е дълга 4276 мм, широка 1840 мм и висока 1320 мм. Джантите са 19-цолови, а гумите са с размер 245/40.