Тайните на народния индийски автомобил
Според един от основните принципи на маркетинга за най-скъпите и най-евтините стоки винаги се намират купувачи. Водени от тази мисъл, автомобилните компании не спират да се надпреварват в чупенето на ценови рекорди, гонейки двете крайности. И докато най-скъпите модели предизвикват просто любопитство и цъкане с език, то евтините коли вълнуват сериозно огромни маси от хора, които си казват, че това е техния шанс да имат нов автомобил. Тази седмица голямата сензация е нискобюджетният модел "Нано" на индийския гигант "Тата".
Отзвукът от представянето на колата е огромен, като дори у нас това беше най-важната тема от четвъртък за два вестника, а почти всички отбелязаха събитието на първите си страници. Появиха се дори спекулации, че индийският трабант(по определението на "Стандарт") ще се появи у нас до края на годината. Това обаче едва ли ще стане факт при положение, че самият производител обяви, че през първите три години цялата продукция ще бъде насочена към огромния вътрешен пазар, на който се продават над 1 млн. леки автомобила годишно, след това ще започне износ на развиващите се пазари в Азия и чак тогава и по останалите континенти.
Основните показатели на "Тата Нано" са известни - дължина 3.1 метра, широчина 1.5 метра и височина 1.6 метра. Междуосието е 2.23 метра, а в колата има място за четирима пасажери и символично количество багаж. Моторът е разположен отзад, задвижващи са задните колела, а миниатюрният багажник е отпред.
Интересен е въпросът обаче
как е постигната цената
от 2500 долара(3400 лева) за базовия модел. Отговорът е елементарен - с много икономии. Да започнем с видимите неща. "Тата Нано" разполага с една чистачка за дъжд и само едно външно огледало. Интериорът е спартански, като липсва познатото арматурно табло и то е заменено от един кръгъл прибор, който показва скоростта на движение, изминатите километри и количеството гориво. Може да се досетим и с какви материали е облицовано купето. Базовата модификация естествено няма радио и глезотии като ел. стъкла и климатик, например. Серво на волана не се предлага и като опция.
Далеч по-интересни от видимите признаци на икономията са скритите факти, които информационните агенции веднага разпространиха. Според Ройтерс основните тайни са няколко. На първо място причина за евтината цена е моторът, струващ само 700 долара. Той е двуцилиндров, алуминиев, с работен обем 650 кубика, директно впръскване на горивото и мощност от 33 к.с. Успокоителното е, че основните компоненти са разработка на "Бош".
Обезпокоително обаче е твърдението, че вместо от плътна стомана, кормилният прът е по-скоро куха тръба. Пестено е и от лагерите на главините, за които производителят гарантира безопасна експлоатация при скорости от малко над 70 км/ч, въпреки че според производителя "Нано", колата може да се ускори до 105 км/ч. В автомобилния свят е разпространена по-скоро обратната тенденция, те да могат да понесат скорости, по-високи от посочените като максимални.
Пак с цел икономии в автомобила липсва и механизъм за регулиране на фаровете, а болтовете, с които се закрепват отделни елементи, като броните например са пластмасови.
Към момента няма информация с каква гаранция ще се предлага "Тата Нано" и какви са резултатите от тестове за сигурност. Производителят се измъква с общото понятие, че моделът е преминал през краш-тестове и отговаря на международните стандарти в тази област. Преди да бъде пуснат на пазарите в Европа обаче, народният автомобил със сигурност ще мине щателни проверки по отношение на сигурността и това може да спъне инвазията му на Стария континент, както това стана с почти всички китайски производители.
Конкурентите
Въпреки всички критики към индийския нискобюджетен модел появата му е голямо събитие в света на автомобилната индустрия, тъй като до момента най-евтиния масов автомобил беше китайският "Чери QQ3", струващ точно два пъти по-скъпо - 5000 долара. 5200 долара пък е цената на изключително популярното в Индия "Сузуки Марути", което за кратко присъстваше и на българския пазар, като у нас дори още могат да се видят единични движещи се екземпляри в окаян вид.
"Марути" 800 предизвика истински бум в продажбите на автомобили в Индия, като мнозина определят появата му като революция. Вероятно "Тата Нано" ще изиграе същата, дори още по-голяма роля, защото освен, че е два пъти по-евтин, предлага с 21% повече вътрешно пространство от конкурента си, при 8 на сто по-малки размери.
Малко преди дебюта на "Тата Нано" беше оповестено създаването на още един евтин индийски модел Lite CVs. Той е съвместна разработка на местния производител Bajaj и "Рено-Нисан" и се очаква да струва около 3000 долара. Автомобилът ще се произвежда във фабриката на Bajaj в Чанкан, близо до Пюн и ще има дълга и къса база.
Двигателят е индийска разработка, а шасито е на европейско-японския алианс. Плановете на Bajaj предвиждат Lite CVs да се предлага с дизелов мотор. Не е и изключено да се появи версия на природен газ, както и хибридна разработка. Дебютът на Lite CVs ще е през следващата година.
Още "евтини модели"
Всъщност утвърдените автомобилни производители през миналата година също демонстрираха няколко модела, които ще се появят на пазара като евтини, поне за европейските разбирания. "Тойота" проучи нагласите с модела IQ, показан на изложението във Франкфурт. Ултракомпактният модел, както го определя самият производител, е дълъг малко под три метра(с 425 мм по-малко от "Айго"), широк е 1680 мм., а височината е 1480 мм.
Въпреки компактните си размери IQ предлага 3+1 места, което ще рече трима възрастни и едно дете. Ако екипажът не е в пълен състав се освобождава доста прилично място за багаж. Цената не е оповестена, но едва ли ще е по-висока от 6000 евро
"Фолксваген" също избра домашното изложение във Франкфурт, за да покаже своята визия за евтините микроавтомобили. Прототипът Up! дойде с амбицията да се задоволява с три литра гориво, за изминаване на 100 километра (срещу 4.5 за "Тата Нано"), като същевременно предлага комфортно пътуване на четирима души. Мъникът е дълъг 3.45 метра, базовата версия се очаква да струва между 5000 и 7000 евро, а добре оборудваните модели ще се продават за 8000 евро
Ситуацията у нас
Че в нискобюджетните автомобили има хляб, на практика показа и българският пазар. Тръгналия като кола за 5000 евро модел "Дачия Логан" в момента е пазарен лидер като за миналата година от версиите му седан, комби и ван са продадени 3014 бройки, което отрежда на марката пазарен дял от почти 6%. Всъщност "Логан" е доказателство, че ниската цена не може да се постига на всяка цена, поне в Европа. С цел повишаване на сигурността, след слабо представяне на редица тестовете, "Логан" мина през доста преработки. Те повишиха цената му до около 6600 евро (12 950 лв. за базовото ниво у нас), като в базовата версия вече има въздушна възглавница за водача.
Освен цената "Логан" се приема добре в България и поради факта, че е създаден за експлоатация точно в такива условия - лоши пътища, проблемни горива и т.н. В крайна сметка колата разполага с подсилено окачване, голям клиренс, защитна кора под мотора, а за около 20 000 лева може да се купи добре оборудван модел с климатик, ABS и доста други екстри. Не на последно място плюс е и големия багажник.
В първите години на демокрацията в графата нискобюджетни попадаха и руските автомобила "Лада", но след непрекъснато вдигане на цените сега най-евтиният им модел "Лада" 2110 се предлага за 14 700 лв. и за него почти няма клиенти. На отлично търсене се радва най-евтиният всъдеход на българския пазар "Лада Нива", произвеждащ се почти без промяна над 30 години, от който са продадени 766 бройки при начална цена от 14 700 лева.
След "Лада" добър пазар намериха корейските автомобили "Деу" и особено мъника "Тико", който се харчеше като топъл хляб, благодарение на достъпната си цена.
Но да се върнем на "Тата Нано". Според мен колата няма да дойде на българския пазар преди 2012 година, ако въобще се появи в този си вид. Все пак вече сме част от ЕС и колите, който се появяват у нас, трябва да отговарят на всички изисквания действащи в Германия и Австрия, например. Така че дори и "Тата Нано" да дойде е трудно да се каже каква ще е цената му, но едва ли ще е под 5000 лева. Разбира се, за нов автомобил това е нищо, но всеки сам за себе си ще прецени дали си струва инвестицията.