Китайците от BYD - между високите технологии и плагиатството

Китайците от BYD - между високите технологии и плагиатството

Китайската компания BYD, която участва за първи път на изложение в Женева, представи една интересна експозиция обединяваща хибриден автомобил собствена разработка и няколко реплики на популярни модели на "Тойота" и "Шевролет".  Основана през 1995 година като производител на батерии и IT компоненти фирмата се впуска в бизнеса с коли през 2003 година, като закупува закъсалата Tsinchuan Automobile Company. Към момента BYD произвежда пет модела.
Най-малкият от тях F1 e копие на "Тойота Айго", F3R е реплика на "Шевролет Лачети", F3 наподобява старата генерация на "Тойота Корола седан", а в лимузината F6 могат да се открият познати черти от различни модели на "Лексус", БМВ и други премиум марки. Китайците правят и кола, наподобяваща на "Мерцедес" SLK, но тя не беше изложена на автосалона и можеше да се види само в папката с пресинформация.
В моделната си гама BYD използва двигатели собствена разработка, произведени в сътрудничество с "Мицубиши". Агрегатите са с работни обеми от 1 до 2 литра и мощности вариращи между 67 и 138 к.с.
Цени на моделите на BYD не бяха обявени, което е нормално предвид факта, че участието на салона в Женева не е с цел продажби на дребно, а намиране на дилъри за Европа. По подобен начин наскоро опитаха да пробият и китайците от "Брилянс", чиито коли обаче се провалиха на краш-тестовете.
Но да се върнем на BYD. Най-интересният техен модел безспорно е плуг-ин(зареждащ се и от ел. мрежата) хибридът F3DM. По него се работи от януари 2006 година, когато компанията създава цял институт за разработка на електрически и хибридни автомобили. Първият вариант на колата е готов половин година по-късно.
След няколко подобрения в началото на 2007 г се появява и готовата за серийно производство автомобил. Както вече стана дума  F3DM използва ток от батерии, зареждащи се от ел. мрежата, като със съхраненото в тях електричество колата може да измине до 100 км, а животът им е 2000 зареждания. С цел удължаване на пробега в автомобила е монтиран и еднолитров бензинов мотор с мощност 67 к.с.
Заедно елктродвигателя и бензиновия агрегат могат да генерират въртящ момент от 400 Нм. Естествено при работата на традиционния мотр се зареждат батериите, като в тях постъпва и генерираното при спиране електричество. Повече технически подробности за автомобила не бяха съобщени.