Ван за максималисти
В света на автомобилите има немалко нишови модели, създадени да задоволяват конкретна нужда. Типичен пример е "Фолксваген Кади макси", който се стреми да запълни празнината между стандартното изпълнение за модела и значително по-големия "Мултиван/Транспортер". Новият ван пристигна в България и в трите си варианта - товарен, лекотоварен и пътнически, като имах възможността да карам последната от версиите, по традиция носеща означението "Лайф".
Какво е новото
На пръв поглед отпред и отзад новият автомобил си е типично "Кади", но разликата се набива на очи при поглед отстрани. Човек остава с впечатлението, че някой исполин просто е разтегнал вана като акордеон. При това е дърпано сериозно и "Кади макси" е с цели 47 сантиметра по-дълъг от стандартния модел. Така разстоянието от предната до задната броня вече е 4.88 м, а междуосието е малко над три метра.
Нов за гамата на "Кади" е и двулитровият TDI мотор с мощност 140 к.с. и максимален въртящ момент 320 Нм (между 1750 и 2500 об./мин.). Той се комбинира с шестстепенна механична предавателна кутия и се нуждае от 6.4 литра дизел, за да измине 100 километра. Другите възможни варианти са 1.9-литров дизел (105 к.с., 250 Нм при 1900 оборота) и базовият двигател - бензинов, с работен обем 1.6 литра и мощност от 102 к.с.
Вътрешното пространство
Благодарение на новите си пропорции ванът предлага значително повече пространство за пътуващите на трите реда до седем пасажери, като дори и при напълно заети седалки остава място за цели 530 литра багаж. Той може да бъде утроен, ако се ползват само предните две седалки, като общата товароносимост е 618 кг.
За щастие конструкторите са помислили за пълноценното оползотворяване на това огромно вътрешно пространство, което подлежи на редица трансформации. Последният ред седалки могат да се местят напред и назад или лесно да се демонтират напълно, а втората редица бързо и лесно се сгъва, за да освободи достатъчно място за товар. В допълнение в пода има халки за закрепване на багажа, а товарния праг е разположен удобно ниско. Качването, слизането и товаренето са улеснени максимално от широките 700 мм и високи 1108 мм плъзгащи се врати от двете страни.
Първото впечатление на всички мой спътници беше, че в "Кади макси" е невероятно уютно. Приятната атмосфера се създаваше от двуцветната тапицерия (червено и сиво), достатъчното място са съхранение на дреболии, като изключително интересни са мрежичките над задните стъкла с интегрирани в държачите им закачалки. В предните две врати има място за големи бутилки минерална вода или безалкохолно, жабката е заменена от голяма ниша без капак пред коленете на пътника, освен това могат да се открият тайник на таблото.
Големият хит е лавицата под покрива над предното стъкло - типична за лекотоварните автомобили. Тя е с висок ръб, за да не изпадат вещите при рязко тръгване, и е изпъстрена с нарези, за да можете да виждате все пак какво сте сложили там. Единственото, което малко ме подразни в купето, беше твърдата пластмаса на арматурното табло и липсата на осветление на огледалата в сенниците.
С мисъл за шофьора
В "Кади макси" намирането на най-удобната позиция за шофиране е лесно благодарение на регулиращата се и по височина седалка, нагласяващия се по дълбочина и височина волан. Обзорът е отличен във всички посоки, а умората е минимална, дори при дълги преходи.
Контролерите в автомобила са лесни за разгадаване, управлението на вентилацията е лесно, а приборното табло хваща окото със синьото си осветяване и червени стрелки. Изключително ми се понрави бордкомпютърът, който едновременно показва часа, външната температура, изминатите километри (общо или от двата "оборотни" километража), както и един избран от водача показател.
Хареса ми решението разходът на гориво, средната скорост и продължителността на пътуването да имат две стойности - една оперативна, която се нулира автоматично след определен престой, и една постоянна. Така успях да засека, че при кротко каране оборудваният с 1.9-литровия дизелов мотор ван се нуждае от 6.7 литра гориво в извънградски цикъл, при сериозно настъпване прибавя още литър, а в градски условия се задоволява с 8.7 литра, за да измине 100 км.
На пътя
Първото, което ме изненада приятно, беше невероятната маневреност на "Фолксваген Кади макси". Нетипична за ван с такава сериозна височина е и стабилността в завой, както и доста доброто ниво на комфорт. Единствено возещите се на последния ред седалки имаха малко претенции, че подрусва сериозно, може би защото се намираха точно над задните колела. Обезшумяването на не особено аеродинамичния автомобил също е отлично дори при скорост от над 100 км/ч.
Спирачките на автомобила също се представиха отлично, като са снабдени с всички нужни електронни помощници - ABS, спирачен асистент, електронно разпределение на спирачното усилие и т.н. "Кади Макси лайф" може да се оборудва и със стабилизираща програма, както и с контрол на боксуването. Само добри думи могат да се кажат и за фаровете.
Новост за мен беше общуването с автоматичната трансмисия с два съединителя DSG, разработка на "Фолксваген". Тя има два режима на работа - нормален и спортен, и възможност за ръчна смяна на предавките. В хода на теста останах с впечатлението, че спортният режим при "Кади макси" не променя почти нищо, а ръчното превключване се ползва доста рядко заради бързата реакция на автоматиката.
Заслужава внимание обаче неусетното преминаване от една предавка към друга без придърпване и сътресение, само с едва доловима промяна на звуковия фон. В нормален режим трансмисията стига шеста още при 70 км/ч, което е една от причините за изключителната икономичност на вана.
Цени и конкуренти
Цената на "Кади Макси лайф" тръгват от 40 365 лв. с ДДС, но заради седемте места автомобилът ползва данъчен кредит. За сравнение, нормалната седемместна версия на модела струва поне 36 030 лв., но е с 1.4-литров бензинов двигател. Базовата модификация на "Кади макси лайф" се задвижва от 1.6-литров мотор с мощност 102 к.с., а стандартното оборудване включва четири дискови спирачки с ABS, спирачен асистент и електронно разпределение на спирачното усилие, антибоксуваща програма, климатик, пълен ел. пакет, радио със CD, фарове за мъгла и т.н.
Като конкурент на модела може да се разглежда единствено "Форд Турнео кънект" дълга база (от 32 265 лв. с ДДС), който обаче се предлага само във версия 4+1 места, по-бедно серийно оборудване и с цели 35 сантиметра по-късо купе.
Големият брат Ако дори размерите на "Фолксваген Кади макси лайф" не са ви достатъчни, можете да заложите на неговия по-голям брат "Мултиван". Той предлага десет сантиметра повече по дължина, ширина и височина, като разликата е осезаема. Базовата версия "Стартлайн" (от 40 000 лв. без ДДС) представихме подробно в броя на "Дневник" от 8 август и сега ще се спра на топнивото - "Хайлайн". То предлага луксозен кожен салон, седем места, като креслата от втория ред могат да се обърнат по посока, обратна на движението, а между тях се намира сгъваема масичка. Задните два реда седалки са на релси, така че могат да се движат напред и назад, а последната редица столове се демонтира лесно. Дори при използване на всички пасажерски места остава предостатъчно място за багаж. Ванът се оборудва с климатроник с четири климатични зони (две отпред и две отзад), затъмнени стъкла на пътническия салон и две електрически плъзгащи се странични врати. "Мултиван Хайлайн" разполага с всички нужни системи за сигурност (включително и стабилизираща програма - ESP) и осем въздушни възглавници и завеси. Возията е приятно комфортна, а маневреността - изумителна. Сред моторите най-добрият избор е 2.5-литровият петцилиндров турбодизел с мощност 174 к.с., който предава отлична динамика на тежащия до 3 тона (с товара) бус. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 12 сек., а максималната скорост е 183 км/ч. Големият дизел може да се комбинира със задвижване 4Х4, което освен проходимостта увеличава и стабилността на автомобила в завой. Разходът на гориво в рамките на теста беше отличните 10 литра в смесен цикъл, а управлението на вана е като на лека кола. Цената на "Мултиван Хайлан" тръгва от около 80 000 лв. с ДДС, като автомобилът ползва данъчен кредит. |