Състезанието за икономичност на "Шел" постави нови рекорди
Нови рекордни постижения по отношение на икономичността бяха постигнати в тазгодишното издание на традиционния "Шел еко-маратон". Отборът на De Haagse Hogeschool - Холандия влезе в историята с най-дълго разстояние изминато с еквивалента на едни литър гориво, като техният автомобил от градски тип с горивни клетки показа резултат от 848 км/л.
Старото постижение беше 810 км/л. Любопитна подробност е, че и трите автомобила, заели призовите места, използват за гориво водород, от който се получава електричество, след взаимодействие с кислорода от въздуха в горивни клетки.
Най-добрият резултат за двигател с вътрешно горене постигна Lulea University of Technology от Швеция от 299 км/л с мотор на етанол. Шведският отбор спечели също и еко наградата за промени в климата като тяхната кола изпусна едва 6.15 грама от отровата при изминаването на един километър.
Старото постижение беше 9 гр/км. Екипът на Lulea University of Technology взе и наградата за технически иновации на Bosch за своята система за рециркулиране на изгорелите газове с 90% ефективност.
Тазгодишният победител при прототипите Lyceé La Joliverie подобри собствения си рекорд от миналата година, като отчете резултат от 3383 км/л. В тази категория французите грабнаха и приза за опазване на климата с постижението си от 0.8 грама отделени емисии въглероден двуокис за един километър.
Наградата Bosch за технически иновации при прототипите спечели тимът ESSTIN от Франция. Журито оцени техния двигател с горивна клетка заради неговата ефективност и гъвкавост.
Екипът EcoEmotion от Merseburg University и Burg Giebichenstein University - Хале, Германия, взе както наградата за дизайн на SKF, така и приза за екодизайн на Autodesk. Тяхното превозно средство с форма на акула е направено от копринени влакна, балзово дърво и смоли от естествени материали. Всичко това допринася за намаленото тегло и по-ниския общ разход на гориво.
Българското представяне
Първият български отбор в Shell Eco-marathon стартира заедно с 53 отбора в категорията "Градски тип" и направи 11 от общо 14 обиколки. Технически проблеми обаче попречиха на студентите от Техническия университет да завършат състезанието.
Въпреки че тази година първите три места в Shell Eco-marathon спечелиха автомобили, задвижвани с водородни горивни клетки, българските студенти ще продължат да усъвършенстват хибридния двигател – комбинация от електродвигател и двигател с вътрешно горене. "Това е бъдещето на автоиндустрията. Надявам се да го докажем догодина на пистата Eurospeedway в Лаузитц, Германия", заяви капитанът на тима Желязко Картунов.
Както е известно българският автомобил в надпреварата беше създаден за четири месеца от десетима студенти от специалност "Транспортна техника и технологии" на Технически университет-София. Високият 1.10 м. техен прототип STH1 тежи само 130 кг., като има алуминиево шаси и купе от плексиглас и PVC. Колата е хибрид, като използва двигател с вътрешно горене с работен 160 кубика и електромотор с мощност 5 к.с.
Според предварителните изчисления на нашия тим техният автомобил може да развие до 37 км/ч, като консумира 0.7 литра на 100 километра.
"Шел-Еко-маратон" има 24-годишна история, като целта е да се проектира и създаде превозно средство, което да измине максимално разстояние, като използва възможно най-малко количество гориво и отделя минимум вредни емисии. В надпреварата могат да участват университети, технически институции и акредитирани училища. Състезанието се провежда както в Европа, така и в Америка. Участващите в надпреварата са в две категории - прототипи или градски концептуални автомобили. Прототипите трябва да са не по-високи от 100 см, широки не повече от 130 см и дълги не повече от 350 см, а цялостното им тегло трябва да бъде под 160 кг. Изискванията към градския тип автомобили са да могат да бъдат използвани на пътя, да имат четири колела, волан, предни и задни светлини, шофьорска седалка, спирачки и отварящи се врати. В състезанието участват два основни вида двигатели: с вътрешно горене и горивни клетки, както и различни техни вариации. Превозните средства, разработени от студентите, могат да се захранват с конвенционални горива като дизел, бензин и пропан-бутан, както и с алтернативни източници като слънчева енергия, електричество, водород и биомаса. |