Състезанието за икономичност на "Шел" постави нови рекорди

На живо
Заседанието на Народното събрание

Състезанието за икономичност на "Шел" постави нови рекорди

Нови рекордни постижения по отношение на икономичността бяха постигнати в тазгодишното издание на традиционния "Шел еко-маратон". Отборът на De Haagse Hogeschool - Холандия влезе в историята с най-дълго разстояние изминато с еквивалента на едни литър гориво, като техният автомобил от градски тип с горивни клетки показа резултат от 848 км/л.
Старото постижение беше 810 км/л. Любопитна подробност е, че и трите автомобила, заели призовите места, използват за гориво водород, от който се получава електричество, след взаимодействие с кислорода от въздуха в горивни клетки.
Най-добрият резултат за двигател с вътрешно горене постигна Lulea University of Technology от Швеция от 299 км/л с мотор на етанол. Шведският отбор спечели също и еко наградата за промени в климата като тяхната кола изпусна едва 6.15 грама от отровата при изминаването на един километър.
Старото постижение беше 9 гр/км. Екипът на Lulea University of Technology взе и наградата за технически иновации на Bosch за своята система за рециркулиране на изгорелите газове с  90% ефективност.
Тазгодишният победител при прототипите Lyceé La Joliverie подобри собствения си рекорд от миналата година, като отчете резултат от 3383 км/л. В тази категория французите грабнаха и приза за опазване на климата с постижението си от 0.8 грама отделени емисии въглероден двуокис за един километър.
Наградата Bosch за технически иновации при прототипите спечели тимът ESSTIN от Франция. Журито оцени техния двигател с горивна клетка заради неговата ефективност и гъвкавост.
Екипът EcoEmotion от Merseburg University и Burg Giebichenstein University - Хале, Германия, взе както наградата за дизайн на SKF, така и приза за екодизайн на Autodesk. Тяхното превозно средство с форма на акула е направено от копринени влакна, балзово дърво и смоли от естествени материали.  Всичко това допринася за намаленото тегло и по-ниския общ разход на гориво.
Българското представяне
Първият български отбор в Shell Eco-marathon стартира заедно с 53 отбора в категорията "Градски тип" и направи 11 от общо 14 обиколки. Технически проблеми обаче попречиха на студентите от Техническия университет да завършат състезанието.
Въпреки че тази година първите три места в Shell Eco-marathon спечелиха автомобили, задвижвани с водородни горивни клетки, българските студенти ще продължат да усъвършенстват хибридния двигател – комбинация от електродвигател и двигател с вътрешно горене. "Това е бъдещето на автоиндустрията. Надявам се да го докажем догодина на пистата Eurospeedway в Лаузитц, Германия", заяви капитанът на тима Желязко Картунов.
Както е известно българският автомобил в надпреварата беше създаден за четири месеца от десетима студенти от специалност "Транспортна техника и технологии" на Технически университет-София. Високият 1.10 м. техен прототип STH1 тежи само 130 кг., като има алуминиево шаси и купе от плексиглас и PVC. Колата е хибрид, като използва двигател с вътрешно горене с работен 160 кубика и електромотор с мощност 5 к.с.
Според предварителните изчисления на нашия тим техният автомобил може да развие до 37 км/ч, като консумира 0.7 литра на 100 километра.
"Шел-Еко-маратон" има 24-годишна история, като целта е да се проектира и създаде превозно средство, което да измине максимално разстояние, като използва възможно най-малко количество гориво и отделя минимум вредни емисии. В надпреварата могат да участват университети, технически институции и акредитирани училища. Състезанието се провежда както в Европа, така и в Америка.

Участващите в надпреварата са в две категории - прототипи или градски концептуални автомобили. Прототипите трябва да са не по-високи от 100 см, широки не повече от 130 см и дълги не повече от 350 см, а цялостното им тегло трябва да бъде под 160 кг. Изискванията към градския тип автомобили са да могат да бъдат използвани на пътя, да имат четири колела, волан, предни и задни светлини, шофьорска седалка, спирачки и отварящи се врати.

В състезанието участват два основни вида двигатели: с вътрешно горене и горивни клетки, както и различни техни вариации. Превозните средства, разработени от студентите, могат да се захранват с конвенционални горива като дизел, бензин и пропан-бутан, както и с алтернативни източници като слънчева енергия, електричество, водород и биомаса.