Не на скуката

На живо
Протестът на "Правосъдие за всеки" в София

Не на скуката

Минивановете може да са страхотни, мултифункционални автомобили, но са всичко друго освен вълнуващи. Обикновено дизайнът им е скучноват, като формата е изцяло подчинена на тяхната функция. Динамичните характеристики и пътното поведение също не са особено вълнуващи, казано накратко - пълна скука. За щастие има и изключения, като "Мазда" 5 например. Лансиран преди три години, автомобилът наскоро мина през фейслифт, който го освежи и добави още малко динамизъм във външния вид.
Новостите
Разликите спрямо предходния модел са малко, но все пак се забелязват новият дизайн на предната и на задната броня, светлините и преработената радиаторна решетка, която вече е тип "пчелна пита". 16- и 17-цоловите алуминиеви джанти също са променени, а цветовата гама е обогатена. "Мазда" 5 е стилен и вълнуващ автомобил, откъдето и да го погледнеш, при това без от това да страда основната му функция - да превозва комфортно до седем души (съответно ползва данъчен кредит) и техния багаж.
Вътрешното пространство
Достъпът до купето е максимално улеснен от двете странични плъзгащи се врати, които могат да бъдат и електрически срещу доплащане. Изключително интересно е решен въпросът с трансформациите, като седалките от втория ред могат да се оформят като две самостоятелни кресла, с удобно барче между тях и подлакътници или диванче за трима. Тайната е в скриващата се под лявата задна седалка допълнителна "табуретка". Креслата от втория ред са на релси, което позволява, от една страна, облегалките им да могат да се накланят, а, от друга, осигурява повече място за коленете на пътуващите най-отзад.
Двете столчета от третия ред потъват в пода автомобила, като отварят впечатляващ товарен обем(минимум 462 литра). Дори при използване на седемте места в багажника остава място за няколко малки сакчета. Естествено, при нужда могат да бъдат сгънати всички седалки отзад, като се получава нещо като малка спалня - 1.7 м. дълга и малко над метър широка, събираща 1566 литра багаж. Вратата на багажника се отваря на две нива.
В купето
В интериора на "Мазда" 5 също могат да бъдат открити промени - нови материали, цветове, декоративни покрития и елементи. Работното място на водача е изключително ергономично решено, като воланът и седалка предлагат различни варианти за регулиране, а каченият на арматурното табло скоростен лост просто ляга в ръката. Приборите са преработени, като вече са затъмнени и с бяло осветяване.
Километражът и оборотомерът са с класическа кръгла форма и лесно четими. Централният монитор, на който се показва часовникът, информация за аудиосистемата и за климатичната уредба, също е променен, като вече е по-голям и е изтеглен малко напред. Като опция се предлага и новата навигационна система с DVD дискове със 7-инчов многофункционален сензорен екран, управление с гласови команди и видеокамера за поглед назад на централния панел. Автомобилът може да бъде и снабден с Bluetooth система за свързване на мобилен телефон.
Управлението на климатичната система става чрез три въртящи се контролера и монтирани в тях бутони, с които се борави лесно. Естествено не липсват задължителните за един семеен автомобил места за съхранение на нужни и ненужни вещи. Според производителя в купето може да има до 45 ниши и кутии за дребни предмети. От тях ще спомена само огромната жабка на три нива, разхвърляните из цялото купе поставки за чаши и бутилки, вградения калъф за очила и т.н.   
Двигателите
При "Мазда" 5 изборът е между два бензинови и два дизелови двигателя (виж таблицата), като те се комбинират с шестстепенна механична скоростна кутия. За първи път миниванът може да се оборудва и с петстепенна автоматична трансмисия. Тя се предлага само с изцяло преработения двулитров бензинов мотор, който вече е със секвенциално газоразпределение за повишена ефективност на изгарянето, и електрическа дроселова клапа - за по-бърза реакция на командите от педала. Мощността на двигателят е 146 к.с. при 6 500 об./мин, а максималният въртящ момент 185 Нм.
Истински шедьовър е двулитровият комън рейл дизел с турбокомпресор, достъпен в две версии - 110 к.с. 310 Нм и 143 к.с. 360 Нм въртящ момент. Тестваният автомобил се теглеше от втория от тях, който съчетава в себе си отлична динамика(ускорение до 100 км/ч за 11 секунди) при разход на гориво около 7 на сто в смесен цикъл на движение. Моторът е отлично обезшумен, без ясно изразена турбодупка, позволяващ превключването на предавките да става около 2000 оборота.
На пътя
Скрити за окото остават промените, благодарение на които "Мазда" 5 предлага още по-добро пътно поведение. На първо място това е подобрена стабилност в задната част благодарение на преработеното окачване. Въпреки комфортната возия ванът не се накланя неприятно в завой. Истински бях изненадан от директното управление на "Мазда" 5, нещо твърде нетипично за вановете и присъщо по-скоро на колите със спортни амбиции.
Спирачките са отлични, но за щастие не се наложи да тествам оптимизирания спирачен асистент. Стабилизиращата програма, предлагана като опция, пък позволява известни волности, като при нужда се намесва дискретно, но категорично. В сравнение с предходната генерация на модела сериозно са намалели шумовете и вибрациите в купето, като дори при движение със скорост от 150 км/ч акустичният комфорт е на високо ниво.
Недостатъците
Разбира се, "Мазда" 5 не е идеален автомобил, като в рамките на теста си отбелязах няколко дразнещи неща. Странно е например, че скоростите влизат малко "твърдо", почти с прищракване. Може да се помисли и за оптимизиране на положението на подлакътника на шофьорската седалка, който малко пречи, когато предавките се сменят често.
Бордкомпютърът пък, макар и предлагащ изчерпателна информация, не може да визуализира едновременно два показателя, например час и моментен разход. Малко ме подразниха и твърде многото предупредителни звукови сигнали. Липсата на вентилационни отвори в задната част също малко разочарова.
 
Цени и оборудване
Добрата новина за почитателите на "Мазда" 5 е, че цените вече започват от доста по-ниски ценови нива. Това се дължи на преразглеждане на политиката на компанията по отношение на оборудването в най-ниските нива, като то е малко по-бедно, без да е аскетично. Сега цените тръгват от 29 990 лв. без ДДС, което е сред най-ниските нива в сегмента.
При това за тази сума получавате автомобил, снабден с климатик, всички електронни помощници на спирачките (ABS,EBD, EBA), четири въздушни възглавници и странични завеси, ел. пакет, дневни светлини, сгъваем ключ с дистанционно и т.н.
Това е "Мазда 5"


 


Дължина: 4505 мм. Ширина: 1755 мм. Височина: 1665 мм. Междуосие: 2750 мм.
двигател: Макс. Скорост Ускорение до 100 км/ч Разход смесен цикъл
1.8 (115 к.с.) 182 км/ч 11.3 сек. 7.6, л./100 км.
2.0 (146 к.с.) 194, 186* км/ч 10.2, 12.4* сек. 7.9, 8.3* л./100 км.
2.0 дизел (110 к.с.) 177 км/ч 13.9 сек. 6.1 л./100 км.
2.0 дизел (143 к.с.) 196 км/ч 11 сек. 6.1 л./100 км.
*- с автоматична скоростна кутия



Конкурентите*
Опел Зафира 32 485
Киа Каренс 33 987
Рено Гранд Сценик 35 400
МАЗДА 5 35 898
Фолксваген Туран 35 898
Ситроен Гранд Пикасо 35 988
Мицубиши Грандис 43 990
Форд S-Max 44 900
* - Цена на базовия модел с ДДС