Машина на времето

Машина на времето

Има автомобили, които е трудно да не забележиш, защото изпъкват на общия фон. Изпитах това за пореден път, докато с разсеян поглед оглеждах паркинга пред шоурума на "Булвария" (един от вносителите на "Опел"и "Шевролет") и вниманието ми веднага беше привлечено от нещо различно - "Шевролет" HHR. Точно с него имах среща в юлския следобед.
С HHR "Шевролет" предлага модерна реплика на култовия си модел Suburban от 1949 година. Лансиран в Северна Америка през 2005 година, досега моделът намери над 300 000 купувачи, като надеждите са и в Европа търсенето да е добро.
Отвън и отвътре
"Шевролет" ННR се набива на очи заради необичайната си ретро външност, която напомня доста на хот-род машините. Насочен към младите хора, с активен начин на живот, автомобилът предлага просторен и функционален интериор (за размерите виж таблицата).
Отвътре купето е просторно и предлага редица трансформации. Обемът на багажника започва от респектиращите 638 литра, за да стигне до 1634 литра след сгъването на задните седалки. При сваляне на облегалката на креслото до водача пък могат да се транспортират предмети с дължина до 2.44 метра (ски, дъска за сърф и т.н.).
"Шевролет" HHR е истинска машина на времето не само защото въплъщава в себе си модерни технологии в ретро опаковка, но и тъй като в интериора няма нищо ретро, което малко ме разочарова. Приборното табло и централната конзола са познати от други модели от европейската гама на "Шевролет" (бившето "Деу"), като единствено големият волан, разположените на нетрадиционно място бутони за ел. стъклата, плафонът в купето и оформлението на скоростния лост напомнят за минали времена в автомобилния дизайн.
Водачът отново се връщане в миналото, когато заеме позицията си зад волана. Заради малките си прозорци, реверанс към ретро возилата, колата е някак схлупена, а обзорът във всички посоки е доста ограничен. За щастие големите странични огледала неутрализират леко този "дефект", но следенето на светлините на светофарите например си остава доста трудна задача. Иначе шофьорската седалка предлага регулации в осем посоки, а високата позиция на водача му позволява да има добър поглед към ставащото пред колата.
На пътя
"Шевролет" ННR се предлага само с един двигател - 2.4-литров, бензинов, с мощност 170 к.с., като на избор подлежат само скоростните кутии - петстепенна механична или четиристепенна автоматична. Моторът разполага с достатъчно потенциал, за да придаде прилична динамика на тежичкото купе, но се отличава и със сериозен апетит, като разходът в смесен цикъл на движение трудно би могъл да бъде свален под 9 на сто.
При поддържане на 90 км/ч извън града бордкомпютърът отчита консумация от 6 литра, а при 120 - около 8.5 литра. Дългата трета скорост е отлична за изпреварване, а при спокойно каране пета може да бъде включена още при 60 км/ч.
Макар и със спортно окачване, което не позволява неприятно накланяне в завой, "Шевролет" ННR вози комфортно и е доста стабилен. Спирачките са отлично настроени и позволяват прецизно дозиране на спирачното усилие, а предлаганите серийно тракшън контрол и стабилизираща програма се грижат за сигурността при всяка ситуация.
Недостатъците
Освен лошия обзор, за който вече стана дума, на "Шевролет" HHR могат да му се открият и други недостатъци. Воланът например се регулира само по височина, скоростният лост идва малко къс, а когато подлакътникът е спуснат, пречи на превключването на предавките. Липсата на дръжки над вратите отвътре също изненадва неприятно. Най-дразнещата странност на автомобила поне за мен беше, че при работещ двигател вратите не можеха да се отворят само с дърпане на дръжката отвътре, а трябваше да се натисне бутонът на централното заключване.
Оборудване и цена
По отношението на персонализацията на автомобила потенциалните клиенти нямат голям избор, тъй като серийното оборудване е изключително богато - кожен салон, пълен ел. пакет, включително и регулирането на седалките, климатик, круиз контрол, аудиосистема със седем високоговорителя, ESP, лети джанти и т.н. Допълнително могат да се поръчат само панорамен люк, цвят металик и автоматична трансмисия.
Естествено при това окомплектоване цената на "Шевролет" HHR е доста височка, като най-евтината версия струва 47 057 лв. с ДДС, а най-скъпата - 51 908 лв. Известно оскъпяване се получава и поради факта, че автомобилът се произвежда в Мексико.
Това е "Шевролет" HHR
Дължина: 4443 мм. Ширина: 1755 мм. Височина: 1588 мм. Междуосие: 2631 мм.
двигател: Макс. Скорост Ускорение до 100 км/ч Разход смесен цикъл
2.4 DOHC (170 к.с.) 180 км/ч 9.1, 10.0* сек 8.6, 9.0* л./100 км.
*- с автоматична скоростна кутия