Нови доспехи за стария войн
"Победителите не ги съдят." Не знам защо тази мисъл се появи в главата ми, като слязох от преминалия през фейслифт "Опел Зафира". Може би причината беше, че в автомобила открих доста неща, които не ми се понравиха, но същевременно си давах сметка, че все пак това е един от най-продаваните модели в MPV (Multi Purpose Vehicle) сегмента. Всъщност преди две години и половина вече бях тествал "Зафира", но сега тя беше в новата си опаковка, появила в края на 2007 г.
Новостите
Ако говорим за външния вид, по стара автомобилна традиция новостите могат да се открият във формата на фаровете и стоповете, задните и предните брони, радиаторната решетка, предния капак, праговете, разширените арки около колелата и още няколко незначителни елемента. Крайният резултат обаче е един далеч по-динамично изглеждащ автомобил, избягал малко от скучноватото излъчване на предишната версия.
Особено разкрасена с пакета OPC Line като тествания автомобил, "Зафира" дори има спортно излъчване. В интериора е прибавен малко хром, а аудиосистемата вече има възможности за прослушване на МРЗ и разполага с външен изход за iPod.
Що се отнася до двигателите, след фейслифта колата разчита на три нови разработки - един бензинов мотор с работен обем 1.6-литра и два 1.7-литрови CDTI дизелови предложения. С тях клиентите вече могат да избират между десет възможности с мощности между 94 и 240 к.с., включително и двигател на природен газ (за подробности виж таблицата).
В купето
Едно от големите предимства на "Зафира" е лесно модулиращото се вътрешно пространство благодарение на системата FLEX7. Тя позволява без особени усилия колата да превозва както седем души с минимално количество багаж, така и двама с много товар. За разлика от част от конкурентите третият ред седалки са пълноценни благодарение на факта, че втората редица кресла е подвижна.
"Зафира" предлага семпъл кокпит, дори малко скучен, който обаче не крие никакви загадки. Управлението на вентилацията и аудиото е лесно, но размерът на бутоните би могъл да бъде една идея по-голям. Това, което много липсва на вана на "Опел", са достатъчното поставки за чаши и шишета. Няколко допълнителни жабки, ниши и лавички също биха били от полза.
На пътя
Като типичен семеен автомобил "Зафира" вози комфортно, но страничният ефект от това е сериозното накланяне в завой. Въпреки това стабилността е забележителна. Спирачките на колата работят безупречно, а фаровете осигуряват добра видимост дори при пълна тъмнина и липса на маркировка.
По отношение на обзора около автомобила има доста какво да се желае. На първо място "Зафира" спешно се нуждае от по-големи странични огледала, тъй като тези обхващат доста ограничено пространство. Освен това масивната предна колона крие доста от пътя при завой.
Тестваният автомобил беше оборудван с новия 1.7 CDTI мотор с мощност 110 к.с., който идва да замени 1.9-литровия предлаган досега агрегат, разполагащ с десет коня по-малко. Въртящият момент пък е повишен с 20 Нм, докато разходът на гориво е редуциран с 5 на сто до 5.7 л на 100 км. Двигателят не предлага кой знае каква динамика, но е приятен за каране, ако не сте със състезателни наклонности.
Ако трябва да обобщя, след фейслифта "Зафира" е станала още по-атрактивна за покупка, като заслуга за това има и добрата цена и възможността у нас да се ползва данъчен кредит. Производителят обаче трябва да отчете и факта, че и конкуренцията не спи и предлага нови и доста изкусителни модели, които дори ценово се доближават до техния продукт. При всички случаи обаче и от "Опел" готвят изненади, като новата "Зафира" вероятно ще бъде показана през следващата година.
Това е "Опел Зафира" | |||
Дължина: 4467 мм. | Ширина: 1801 мм. | Височина: 1635 мм. | Междуосие: 2703 мм. |
двигатели | ускорение 0-100 км/ч | макс. скорост | комб. разход |
1.6 (115 к.с.) | 13.4 сек. | 185 км/ч | 7.1 л. 100 км |
1.8 (140 к.с.) | 11.5 сек. | 197 км/ч | 7.4 л. 100 км |
2.2 (150 к.с.) | 10.6 сек. | 200 км/ч | 8.2 л. 100 км |
2.0 турбо (200 к.с.) | 9.0 сек. | 225 км/ч | 9.5 л. 100 км |
2.0 турбо (240 к.с.) | 7.8 сек. | 231 км/ч | 9.6 л. 100 км |
1.6 метан (94 к.с.) | 17.0 сек. | 165 км/ч | 5 кг. 100 км. |
1.7 дизел (110 к.с.) | 13.4 сек. | 179 км/ч | 5.7 л. 100 км |
1.7 дизел (125 к.с.) | 12.3 сек. | 189 км/ч | 5.7 л. 100 км |
1.9 дизел (120 к.с.) | 12.5 сек | 182 км/ч | 7.2 л. 100 км. |
1.9 дизел (150 к.с.) | 10.4 сек. | 202 км/ч | 6.1 л. 100 км |
Конкурентите: | |
Опел Зафира | 33 310 |
Киа Каренс | 33 987 |
Мазда 5 | 35 898 |
Рено Гранд Сценик | 35 990 |
Ситроен Гранд Пикасо | 35 988 |
Фолксваген Туран | 35 988 |
Мицубиши Грандис | 43 990 |
Форд S-Max | 44 900 |
Додж Джърней | 47 988 |
Цените са в левове с ДДС |