Козът на "Мерцедес" срещу кризата
"Най-доброто лекарство за лоши времена са първокласните продукти", казвайки тези думи на изложението в Женева, шефът на "Даймлер" Дитер Цетче със сигурност е имал предвид и новата Е-класа на "Мерцедес". След като в продължение на два дни карах различни версии на автомобила, определено съм на мнение, че лимузината има всички шансове да повтори успеха на своите предшественици.
Дизайнът
Погледната отвън, новата Е-класа ясно се разпознава като "Мерцедес", но дизайнерите са свършили великолепна работа, придавайки на автомобила нужната доза модерност и динамичност. Голямата разлика спрямо предишната Е-класа е формата на фаровете, които остават четири(традиция в модела от 1992 г.), но вече са с ромбоидна, а не овална форма. Макар и доста внимателно, преоформени са всички основи елементи на колата, като само радиаторната решетка е останала почти същата.
Отвътре промените също са сериозни, като стремежът е бил към придаване на максимален комфорт, ергономичност и не на последно място красиво излъчване. Вниманието към детайла личи навсякъде, като в продължение на месеци бъдещите собственици ще откриват нови и неподозирани хитринки.
В купето
Интериорът, макар и променен, ще се стори познат на всеки собственик на "Мерцедес". Първото, което хваща окото, е елегантната централна конзола. Изцяло нов е блокът за управление на вентилацията, който е не само стилен, но и функционален, като единствената забележка е към малко ниското му разположение. Приборното табло е другият много приятен елемент. На пръв поглед ми се стори малко претруфено с разположените във формата на дъга пет кръгли скали, но впоследствие открих, че от него водачът получава цялата му необходима информация по възможно най-лесния за възприемане начин.
Единствено не ми се понрави решението повечето помощни системи да се включват и изключват през менюто на бордкомпютъра вместо с един бутон. Често бърках и лостчето на круиз контрола с това за мигачите, тъй като те са разположени едно над друго от лявата страна на волана - решение, наложено заради поставянето на лоста за управление на автоматичната скоростна кутия отдясно на кормилната колона.
За седалките в новата Е-класа може да се напише малък роман, като особено бях впечатлен от тяхната мултиконтурна версия, позната от S-класата. Тези кресла са пълни с електроника, като предлагат не само регулиране във всички възможни посоки, охлаждане и затопляне, но и автоматично приближаване на страничната опора до тялото при завой и масаж с две нива на интензивност.
Двигателите
Много усилия са хвърлили и инженерите, отговорни за двигателната гама. На практика всички предлагани агрегати са нови или сериозно преработени, като е постигнато намаляване на разхода на гориво с до 23%, без от това да страда динамиката. Моторите са общо девет (за подробности виж таблицата) - четири-, шест- и осемцилиндрови, с мощност между 136 и 388 конски сили. Всички те отговарят на еконормата Евро 5, а Е350 BlueTEC покрива следващото ниво на стандарта, което ще е задължително от 2014 г.
На пътя
Сред най-важните характеристики на един модел са комфортът, който осигурява на возещите се, и пътното поведение. По този показател, поне според мен, новата Е-клас превъзхожда всичките си конкуренти. Изцяло промененото окачване с адаптиращи се амортисьори осигурява мека возия, намаляване на неприятните вибрации и дава забележителна стабилност. Търсещите още по-високо ниво на комфорт могат да заложат на въздушното окачване. Дори и без него колата стои като залепена на пътя и трудно може да бъде извадена от равновесие, за което заслуга има и серийната стабилизираща програма.
Технологиите
Със сигурност едно от нещата, с които ще се запомни новата Е-класа, е нейната високотехнологичност. Серийно или като екстри се предлагат куп системи, грижещи се за по-безопасното и комфортно пътуване. Изключително интересна е монтираната в цялата гама сигнализация за умора на водача. Анализирайки 70 различни параметъра, електрониката усеща, когато водачът не е в достатъчно добра кондиция, и сигнализира, че е време за почивка.
Адаптивните биксненонови фарове са опция, която си заслужава парите. При тях колата не само автоматично преминава от дълги на къси светлини, но и регулира интензивността на светлинния поток в зависимост от разстоянието до предния автомобил, наличието на кола в насрещната лента и скоростта.
Системата за нощно виждане, позната от S-класата, също е достъпна с новата Е-класа. Тя показва на дисплея на навигацията наличието на автомобили и пешеходци, преди те да могат да бъдат видени от водача. Новост за модела са също сигнализацията за автомобил в мъртвата зона на огледалата, предупреждението за напускане на избраното пътно платно и сигнализацията за опасност от удар в предния автомобил, при която, ако водачът не реагира, скоростта се намалява автоматично. Преработен е и активният круиз контрол.
Гамата
Новата Е-класа ще предлага доста повече възможности за избор и персонализиране, като добрата новина е, че при идентично оборудване цената ще е същата като при старата генерация. Както вече стана дума, двигателите са девет, скоростните кутии са две автоматични и една механична, окачването е три вида, джантите са с четири размера, а в зависимост от модификацията задвижването може да е задно или и на четирите колела. Цените на новата Е-класа за България започват от 80 500 лв. с ДДС. За сравнение - базовите модели на основните конкуренти "Ауди А6" и БМВ 5 струват съответно 69 238 и 73 800 лева.
Това е "Мерцедес Е-класа" | |||
дължина | височина | ширина | междуосие |
4868 мм. | 1464 мм. | 1854 мм. | 2874 мм. |
двигатели | ускорение 0-100 км/ч | максимална скорост | комбиниран разход |
E 200 CDI (136 к.с.) | 10.7 сек. | 215 км/ч. | 5.3 л/100 км. |
E 220 CDI (170 к.с) | 9.2 сек. | 231 км/ч. | 5.3 л/100 км. |
E 250 CDI (204 к.с.) | 8.2 сек. | 242 км/ч. | 5.3 л/100 км |
E 350 CDI (231 к.с.) | 6.9 сек. | 248 км/ч | 6.8 л/100 км |
E 350 BlueTEC (211 к.с.) | 7.5 сек. | 238 км/ч | 7.0 л/100 км |
E 200 CGI (184 к.с.) | 8.7 сек. | 236 км/ч | 6.8 л/100 км |
E 250 CGI (204 к.с.) | 7.7 сек. | 241 км/ч. | 7.3 л/100 км |
E 350 CGI (192 к.с.) | 6.3 сек. | 250 км/ч. | 8.5 л/100 км |
Е 500 (388 к.с.) | 5.3 сек. | 250 км/ч. | 10.9 л/100 км |