Новият плюс на "Шевролет"
"Шевролет Круз" е името на новия модел, който ще се опита да размести сериозно пазарните позиции при седаните от средния клас. Автомобилът се отличава с атрактивен дизайн - изцяло нов за марката, размери и комфорт, типични за по-високите класове, и богато оборудване на разумна цена.
Първите впечатления
Във външния вид единствената препратка към досегашните модели на "Шевролет" е формата на радиаторната решетка на две нива с големия "плюс" върху нея. Впоследствие научавам, че визията е плод на сътрудничеството между дизайнери от Корея, Германия и САЩ.
В интериора оригинално решение е долната половина на арматурното табло да е облечена със същия материал като тапицерията. Централната конзола е стилна, с логично подредени контролери за управление на вентилацията и аудиото. Приборите са с класическа кръгла форма, лесно четими, приятно осветени в синьо.
При оформлението на вътрешното пространство е помислено сериозно за обособяване на достатъчно места за съхранение на различни дреболии, като в джобовете на вратите се събират спокойно бутилки от 1.5-литра.
Отзад има достатъчно място за трима пасажери, като, ако те са по-малко, чрез сгъване на облегалките се увеличава товарното пространство, като се получава равен под. Самият багажник е с респектиращ обем от 450 литра.
На пътя
Сядам зад волана и установявам, че лостчето за нагласяне на позицията на облегалката на седалката е на доста трудно за достигане място (доста назад и отляво, като колонката между вратите пречи за нормалното му използване), иначе кормилото се регулира по дълбочина и височина и заемането на оптимална позиция не е проблем.
Тестовият автомобил е с 1.8-литров бензинов двигател с мощност 141 к.с. и максимален въртящ момент 176 Нм, от които 90% са на разположение още при 2000 оборота. Тези показатели са достатъчни, за да превърнат "Круз" в доста динамична кола, приятна за каране на дълъг път.
Двулитровият дизел с мощност 150 коня, който изпробвам впоследствие, има същите динамични показатели като големия бензин, но е доста по-приятен за каране заради почти двойно по-големият въртящ момент. Той естествено е и доста по икономичен, като се задоволява с 5.6 литра, за да измине 100 километра, което е с два литра по-малко от бензина.
При настройките на окачването е постигнат добър баланс между комфорт и стабилност. Тук е моментът да се отбележи, че пътното поведение е съобразено с предпочитанията на европейските водачи, като "Круз" е качен на платформата на GM "Делта II", която ще се използва и от новия "Опел Астра".
Воланът е достатъчно информативен и прецизен, но за моя вкус е твърде лек при висока скорост. Иначе шумовият комфорт в купето е на ниво, а спирачките работят безупречно. Обзорът във всички посоки е великолепен, а мигачът с режим на работа заобикаляне ме изненада приятно.
Това, което не ми се понрави особено обаче, бяха доста твърдите бордове на долната възглавница на шофьорската седалка.
Цени и оборудване
Едно от големите предимства на "Шевролет Круз" е богатото базово оборудване на разумна цена. В България най-евтината модификация ще струва 27 500 лв. с ДДС, като автомобилът разполага с ел. пакет, климатик, аудиосистема, сгъваем ключ, всички познати помощни системи за спирачките и дори стабилизираща програма.
Като цяло на безопасността на пасажерите е обърнато специално внимание и очакванията са "Круз" да получи максималните пет звезди при краштестовете на независимата организация EuroNCAP. Бъдещите собственици със сигурност ще са доволни и от енергопоглъщащите брони, които не се повреждат при удар с до 4 км/ч.
Конкурентите*: | базова цена в лева с ДДС | ||||
Фиат Линеа | 21 750 | ||||
Рено Меган | 22 250 | ||||
Форд Фокус | 25 750 | ||||
Шевролет Круз | 27 500 | ||||
Нисан Тийда | 27 675 | ||||
Опел Астра | 28 930 | ||||
Тойота Корола | 28 980 | ||||
Мицубиши Лансер | 28 990 | ||||
Мазда 3 | 32 490 | ||||
Хонда Сивик | 31 800 | ||||
Фолксваген Джета | 35 484 | ||||
* - Цените са за версиите седан на моделите и не включват евентуални отстъпки |