Отличникът на Европа мина през пластична операция

Отличникът на Европа мина през пластична операция

В живота на всеки нов автомобил, така както и при много от хората, има три задължителни етапа - раждане (започване на производството), пластична операция (фейслифт) и смърт(спиране от производство). Третата генерация на "Рено Клио" вече достигна до втория етап, а от събота може да се види в новия си блясък на софийския автосалон.
Малко история
"Клио" е сред най-успешните модели на "Рено". Първата генерация се появява през 1990 г., получава званието автомобил на годината в Европа и за осем години намира 4 милиона клиенти. От 1998 до 2005 г. в производство е второто поколение, избрано от над 4.5 млн. купувачи. Преди четири години се появи третата генерация на "Клио" и тя отново стана "Автомобил на годината в Европа". Независимо от добрия прием на последното издание на компактното "Рено", от което са продадени 1.5 млн. броя в цял свят, в началото на тази година "Клио" мина през фейслифт.
Промените
Промените отвън не са кой знае колко големи, но въпреки това колата вече прилича доста повече на моделите от новата генерация на "Рено" (основно "Меган"). Това е постигнато чрез рестилизация на фаровете и стоповете, преработването на предната и задната броня и престилките. Незабележими за окото остават промените в размерите, като дължината е повишена с 41 мм до 4027 мм. Въпреки запазената ширина от 1707 мм допълнително пространство е осигурено в областта на раменете и на коленете на на пътуващите отзад.
Голямата новина обаче е, че в България след фейслифта "Клио" вече ще се предлага и като комби. Тази версия на автомобила е само с 26 мм по-дълга от хечбека, но багажният обем е с над 50% по-голям (над 400 литра). Товарният отсек е с двойно дъно, а при сгъване на облегалките на задните седалки се получава равен под.
На пръв поглед интериора изглежда същият като на "Клио" преди фейслифта, но всъщност леко преработени са били всички превключватели и дисплея на арматурното табло. Новост е възможността в по-високите нива на оборудване таблото да е облечено с мека тапицерия. Обогатен е и списъкът от екстри за модела.
Навигацията
Голямата новост обаче е вградената навигационната система с карта на цяла Европа на водещия производител TomTom. В България тя е част от стандартното оборудване още от второто ниво на изпълнение. 
Навигацията е с цветен дисплей с диагонал 15 см, а картите са качени на SD карта и лесно могат да бъдат обновени чрез достъп от компютър до сайта на производителя. При това TomTom има отлични карти на България и Източна Европа, в което се убедих лично, като по напътствията на навигацията стигнах без проблем до пловдивското село Брестовица.
На пътя
Обновеното "Клио", както и неговият предшественик, се предлага с пет двигателя (три бензинови и два дизелови). Базовият е 1.2-литров бензин с мощност 75 конски сили, а другите агрегати с това гориво са 1.4 (100 к.с.) и 1.6-литрови (110 к.с.). Дизелите са добре познати от гамата на "Рено" и "Дачия" - 1.5-литрови с мощности 70 и 85 коня. 
Първо тествах автомобила с 1.4-литров двигател, който определено е насочен към любителите на по-спокойното каране. Някаква поносима динамика се постига едва при подминаване на 4000 оборота, което, разбира се, е съпроводено със сериозен рев на мотора и висок разход на гориво. Големият дизел, с какъвто беше оборудван вторият каран от мен тестови автомобил, определено е най-добрият избор заради пъргавината, дългите предавки и ниския разход на гориво (около 6 на сто при движение със скорост от 130 км/ч).
Другото, което ми направи приятно впечатление, е доста по-доброто обезшумяване на новото "Клио" в сравнение с модела отпреди фейслифта. Въпреки че окачването на практика не е променено, субективното ми мнение е, че возията е доста по-комфортна, особено при празен автомобил. Колата е изключително стабилна в завой, без да се наклонява неприятно, и следва послушно зададената с волана траектория. 
Сервото с променливо усилие работи доста прецизно, като кормилото се "втвърдява" осезаемо при движение с висока скорост. Спирачките позволяват прецизно дозиране на спирачното усилие, като антиблокиращата система на "Бош" върши работата си перфектно. Както неговия предшественик "Клио" III, фаза II получи максималните пет звезди при краш-тестовете на независимата организация EuroNCAP.
Цени и оборудване
Добрата новина за феновете на "Клио" е, че след фейслифта цената на автомобила остава същата (19 690 лв. с ДДС за версията с три врати и 20 890 за тази с пет), въпреки че вече климатикът е част от серийното оборудване. Изборът е между четири нива на оборудване. Комбито е с 2000 лв. по-скъпо от хечбека с пет врати, но има възможност за ползване на данъчен кредит.