Франкфурт 2009: Конкуренцията e при моделите на бъдещето
На автомобилното изложение във Франкфурт, което продължава до края на следващата седмица, могат да се видят много вълнуващи модели, които буквално след броени дни ще бъдат на пазарите в Европа. "Опел Астра" например е великолепен, "Рено Флуанс" е стилна лимузина, "Форд С-Макс" и "Гранд С-Макс" са страхотни семейни коли. "Ламборгини Ревентън" и "Ферари 458 Италия" спират дъха, всеки иска да подкара "Ауди R8 Спайдър", БМВ също показва куп вълнуващи и нови модели...
Въпреки това не тези автомобили са основният акцент на щандовете производителите. Шоуто се върти около колите за бъдещето, които тази година във Франкфурт са повече от на всяко друго изложение.
Ще живеем ли на по-добро място
"Рено" например представи цели четири електрически автомобила, като обещанието е два от тях - "Канго би боп з.е.*" и "Флуанс з.е. концепт", да са в серийно производство до две години. Скептиците веднага ще кажат "пробегът им е малък и няма инфраструктура за бързото зареждане на акумулаторите", но този път ще сгрешат. Проектът е подкрепен от компанията "Бетър плейс" (англ. - по-добро място), която има готовност да изгради мрежа от станции за смяна на батериите, а идеите й са финансово подкрепени от гиганти като "Континентал", "Интел" и "Майкрософт".
"Започнахме преди две години от нищото, сега има всички необходими компоненти за нашия проект - коли, проект на сервизни станции и нужния софтуер. От догодина започваме изпитанията в Израел, Дания, Австралия и САЩ, а до следващия автосалон във Франкфурт (през 2011 г. - бел. авт.) ще имаме работеща система", заяви на пресконференция във вторник основателят и собственик на "Бетър плейс" Шай Агаси. Според него тогава ще бъде обявено и началото на ерата на елоктромобила, а до пет години в страните, в които "Бетър плейс" навлиза първо, 50% от автопарка ще е на ток.
На щанда на "Рено" във Франкфурт може да се види и модел на града, в който властват колите на електричество. Той получава електроенергия от ядрени централи и възобновяеми източници (слънце, вятър и вода), паркингите са снабдени с места за бързо зареждане на батериите на автомобилите, а по пътищата между населените места има станции за смяна на празните акумулатори с пълни. Демонстрационният модел на подобна станции се справя с процедурата за около минута, което е дори по-малко от времето, губещо се за пълнене на резервоара сега.
Революционното в случая е, че за да не се оскъпяват електромобилите, батериите няма да влизат в тяхната цена, а собствениците им ще сключват договор. Той ще е подобен на тези на мобилните оператори, като абонаментът ще дава право да се ползват акумулаторите, а допълнително ще се плаща изразходваното електричество. При това изминаването на един километър с автомобил, работещ по тази схема, ще струва в пъти по-малко, отколкото и с най-икономичните коли днес.
Алтернативните варианти
Германският енергиен гигант E.ОН предлага друг подход - изграждането на станции за бързо зареждане на батериите подобно на бензиностанциите. Те са компактни и могат да се монтират както на публични паркинги, така и в дома. Колите стоят постоянно вързани към тях, като има и опция да се черпи ток от акумулаторите им, които се продава на енергийната компания и съответно това намалява сметката на собственика.
Тази опция е изключително подходяща, ако автомобилът има соларни панели на покрива, които генерират ток, докато той е спрян на слънце например. Плановете на Е.ОН са до 2011 да инвестира в проекта 8 млрд. евро, като сътрудничеството е основно с германски автомобилни производители като "БМВ груп" (с модели на "Мини"), "Даймлер" с гамата на "Смарт" и "Фолксваген".
Подобни съвместни проекти на салона във Франкфурт демонстрираха също "Волво" с шведската "Ватенфол" (Vatenfall), която е петият по-големина доставчик на ток в Европа, и "Форд" с шотландската "Скотиш енд саутърн енерджи" (Scottish and Soutern Energy).
Още модели на ток
Електрическа версия на популярната "баничарка" "Берлинго" може да се види на щанда на "Ситроен", като разработката тук е съвместна с френския лидер в бранша "Вентури". "Пежо" залага на джойнт венчър с "Мицубиши", като техният съвместен проект носи името "Йон" и е базиран на вече продавания с огромен успех в Япония i-Miev.
Под знака на лъва е и концептуалния мъник ВВ1. Дори производителят на бутикови спортни коли "Пагани" има прототип на електромобил, които ползва разработка на американската компания "Тесла", удивила света с модела си роудстър. "Тесла" пък представя седемместна лимузина с динамичните характеристики на рали автомобил и екологичността на електрокар.
Хибридите също остават на мода
Докато електромобилите все още остават като проекти за бъдещето, то хибридите вече присъстват доста масово на пазара, а интересът към тях не спира, показа и изложението във Франкфурт. На щанда на "Киа" например могат да се видят готови да се качат на конвейера модели комбиниращи работещи на бензин, дизел или природен газ двигатели с вътрешно горене и електромотори. Хибридите са с прилични динамични качества, нисък разход на гориво (около 4 на сто за автомобил среден клас) и емисии от под 100 грама въглероден двуокис на километър.
Доказаният лидер при този тип коли - "Тойота", показа, че смята да обогати гамата си "Аурис" с хибрид, както и плъгин версия (зареждащата се от електроинсталацията) на "Приус", който ще предлага по-дълъг преход само на ток.
БМВ представи готовите за пускане на пазара хибридни версии на Х6 и седма серия и показа концептуалния автомобил Vision EfficientDynamics, който въпреки мощността си от 356 конски сили и динамиката на спортна кола харчи 3.76 л/100 км. Подобни характеристики има и "Карма" на американците от "Фискер", който вече приемат поръчки за модела.
"Опел" залага изключително много на "Ампера", която предлага коренно различна концепция, като се задвижва само от електромотори, а скромният бензинов двигател служи само като генератор на електричество.
*Съкращението з.е. (z.e.) идва от английското zero emission (нулеви вреди емисии)