Нов хищник в града

Нов хищник в града

"Тойота Ърбън Круизър" не се плаши от дупки, гърбици, кал и сняг
 
На пръв поглед гамата на "Тойота" от автомобили с висока проходимост е богата - малкият RAV4, големият "Ленд Круизър" и огромният "Ленд Круизър V8". Оказа се обаче, че в нея има място за още един представител - субкомпактният "Ърбън Круизър". Както подсказва името на модела, той е създаден основно да улеснява живота на своите собственици в градската автомобилна джунгла.
Също така обаче има и за задача да се справя лесно с не особено тежки офроуд предизвикателства, свързани с пикник, риболов, излет сред природата, както и да гарантира сигурно придвижване, когато асфалтът изчезне под снега. Дупките и дори най-дебелите легналите полицаи не притесняват "Ърбън Круизър", както и маневрите в тесни пространства. Накратко, моделът е идеален за българските условия, като освен всичко друго е и симпатичен със своята странна ръбата форма.  Предвид адресираността към различни потенциални клиенти, автомобилът се предлага както само с предно предаване, така и със задвижване 4Х4.
Предимства и недостатъци
Не крия, че съм фен на автомобилите "Тойота", но странното беше, че "Ърбън Круизър" не ме плени веднага, както повечето модели на японския производител. В началото по-скоро забелязах нещата, които ме дразнят - твърдата возия (при версията само с предно предаване комфортът е на по-високо ниво), липсата на осветление на част от бутоните (за страничните огледала например) и борд компютъра със странна логика на управление и малко екранче, даващо възможност да се следи само един показател.
Впоследствие започнах да откривам и силните страни на "Ърбън Круизър" - високата позиция на шофьора, отличният обзор благодарение на щедрото остъкляване и огромните странични огледала, маневреността, прецизният волан. Привличането на погледите също не е без значение.
Така изглежда арматурното табло в най-високото ниво на оборудване Sol, при което вградената навигационна система и безключовият достъп са стандарт
Така изглежда арматурното табло в най-високото ниво на оборудване Sol, при което вградената навигационна система и безключовият достъп са стандарт
В купето
Оформлението на интериора ме грабна веднага - разчупен, функционален, с изглеждащи приятно материали и изобилие от жабки, ниши, джобове, държачи за чаши и шишета и т.н. Отзад мястото е напълно достатъчно за двама възрастни и дете, като дори и при тази конфигурация остава багажен обем от 300 литра. При нужда от повече пространство могат да се сгънат облегалките на задните седалки (делими в съотношение 60:40). Така се отваря товарен обем от 749 литра и равен под.
На пътя
"Ърбън Круизър" се предлага с два доказали качествата си мотори, като противно на логиката 1.4-литровият дизел е по-пъргав от 1330 кубиковия бензин (за подробности виж таблицата). Именно с дизела с мощност 90 конски сили беше оборудван тестовият модел и единствената забележка към този агрегат е ясно изразената турбодупка под 1800 оборота. В края на теста средният разход на гориво се оказа 6 литра на 100 километра (при 4.9 по книжка), едно наистина добро постижение. Новата механична шестстепенна скоростна кутия ми хареса с прецизното превключване на предавките и добре изчислените предавателни числа.
На път със завои "Ърбън Круизър" стои изключително добре, като тук твърдото окачване се отплаща с минимум наклоняване на каросерията. Воланът с изцяло електрическо серво предлага адекватно усилие на завъртането му съобразно скоростта, а при нужда серийната стабилизираща програма се намесва авторитетно, макар и малко грубо.
Извън пътя "Ърбън Круизър" се придвижва уверено, но клиренсът от едва 14 сантиметра не му позволява да се впусне в сериозни офроуд приключения. Иначе електрониката прецизно прехвърля въртящия момент между предния и задния мост от съотношение 100:0 в полза на предните колела до 50:50. Проходимостта в кал и сняг се повишава чрез блокиране на централния диференциал, като при това положение тягата е равномерно разпределена между предния и задния мост.
"Тойота Ърбън Круизър" се предлага в осем цвята
"Тойота Ърбън Круизър" се предлага в осем цвята
Цени и конкуренти
Както може и да се очаква, най-евтината модификация на "Тойота Ърбън Круизър" е само с предно предаване, като цените започват от 29 340 лв. с ДДС. Освен вече споменатото по-меко окачване тя се отличава също с малко по-голям багажник, задни седалки на релси и с 2 сантиметра по-голям клиренс. "Ърбър Круизър" се предлага с три нива на оборудване, като дори и в базовото са на лице всички системи за безопасност, климатик, аудиосистема, пълен ел. пакет, бордови компютър и т.н.
Системата за задвижване на четирите колела може да се поръча само с дизеловия мотор, заради което най-достъпната подобна версия струва 35 160 лв. Като конкуренти на "Ърбън Круизър" 4Х4, макар и с доста уговорки, могат да се посочат "Дайхацу Териос" (от 37 900 лв.) и близнаците "Сузуки" SX4 (15 690 евро) и "Фиат Седичи" (32 490 лева). 
Това е "Тойота Ърбън Круизър"      
дължина височина ширина междуосие
3930 мм. 1525, 1540* мм. 1725 мм. 2460 мм.
двигатели ускорение 0-100 км/ч максимална скорост комбиниран разход
1.33 (101 к.с.) 12.5 сек. 175 км/ч. 5.5 л/100 км.
2.0 D-4D (90 к.с.) 11.7 сек. 175 км/ч 4.5, 4.9* л/100 км
* - за версията 4Х4