На голямата сцена

На живо
Траян Траянов в подкаста "Дума на седмицата"

На голямата сцена

Четирима възрастни, две бебета със столчетата за пътуване и подаръци, това успявам да събера без особени проблеми в новото "Рено Грандсеник", което имах възможността да тествам около месец преди Коледа.
Освен просторна новата генерация на пионера в класа на MPV автомобилите (Multi Purpose Vehicle или превозно средство с разнообразно приложение) изглежда доста добре с разтеглените фарове, стоповете във форма на бумеранг и снижаващия се към задницата таван. Друго голяма предимство на "Грандсеник" е неговата маневреност и усещането, че се управлява лесно като лека кола.
На борда
А иначе ванът не е никак малък с дължината си от  4560 мм (със 7 сантиметра повече от своя предшественик) и междуосие от  2770 мм (+34 мм). Сериозно внимание е обърнато на това возещите се в купето до седем пасажери да имат достатъчно места за съхранение на дреболии, като са налице държач за бутилки от 1.5 литра, огромна ниша в подлакътника, джобове, джобчета и табли в облегалките на предните две седалки, голяма жабка, ниши с капак в пода и т.н.
Помислено е и за специално място за съхранени на покривалото на багажника, ако неочаквано ви се наложи да ползвате креслата от третия ред. Интериорът на новия "Грандсеник" е изграден на модулен принцип, като облегалка на предната пасажерска седалка може да легне напред при превозване на дълги предмети.
Място за багаж
Креслата от втория ред могат да се сгъват или напълно да се демонтират, като в този случай товарното пространство е с обем от над 2 кубически метра. В нормални условия багажникът събира почти 700 литра, което е с 10% (или един допълнителен куфар) повече от това на предишната генерация. Товаренето е улеснено от ниския праг (на 614 мм от земята), както и ширина на входа на петата врата от 1059 мм.
Трите седалките в средата на колата могат да се местят със 17 см напред и назад. С повдигане на лостче се отваря и проход за достъп до последния ред седалки, като в тях могат да се возят двама човека с ръст до 1.75 метра.
Шофьорът седи високо, като има отличен обзор напред и настрани, като изместването на предните колони на автомобила е намалило мъртвата зона. Контролните уреди са интуитивно разположени, като тези, които се ползват най-често, са събрани на централната конзола.
Добро впечатление прави изборът на качествени материали за интериора, като оформлението му е като на автомобил от по-висок клас с използването на първокачествена кожа и акценти от алуминий. Традиционните прибори (километраж, оборотомер и т.н.) са заменени от TFT екран с пет различни варианта на визуализация на данните.
На пътя
Както може и да се очаква, "Рено Грандсеник" вози меко, наклонява се доста в завой, но изцяло новото окачване е проектирано така, че да не допусне да се стигне до рискови ситуации при разумно шофиране. Новият електрически сервоусилвател на волана прецизно дозира нужното усилие в зависимост от скоростта и пътните условия.
Към момента семейният автомобил на "Рено" се предлага на българския пазар само с един двигател - 1.9dCi дизел с мощност 130 к.с., комбиниран с шестстепенна механична скоростна кутия. Моторът ми се понрави със задоволителната си динамика (ускорение от 0 до 100 км/ч за 11.2 сек.) и нисък апетит. В рамките на теста бордовият компютър отчете разход от 8 на сто в градски цикъл в петък вечер и 6.5 л/100 км извън града, като, ако поддържате 100 км/ч, на колата й стигат дори 5 литра.
Не е маловажен и фактът, че "Рено Грансеник" вече има между 20 и 30% по-ниски ежедневни експлоатационни разходи, като интервалите за смяна на моторното масло са удължени на 15 000 или 20 000 км, или две години, а източването на климатичната инсталация вече не е необходимо.
От февруари "Рено Грандсеник" ще може да се поръча и с двулитров бензинов мотор (140 к.с.), комбиниран с автоматична вариаторна трансмисия.
Цени и конкуренти
Прави впечатление, че "Грансеник" идва с богато серийно оборудване - климатик, стабилизираща програма, круизконтрол, пълен ел. пакет, автоматични чистачки и фарове, бордкомпютър, аудиосистема, алуминиеви джанти и т.н. От допълнителните опции, или серийно в по-високото ниво "Привилидж", препоръчвам картата свободни ръце, в настройките на която е включено автоматичното заключване на автомобила, когато се отдалечите от него, и запалването на осветлението в купето, когато се приближите. 
Цените на "Рено Грансеник" започват от 43 900 лв. с ДДС, като е възможно ползване на данъчен кредит. Това е доста над стартовите цени на основните конкуренти като "Опел Зафира" (32 440 лв. с ДДС), "Киа Каренс" (33 987 лв.), "Мазда"5 (35 000 лв.), "Ситроен Грандпикасо" (37 794 лв.), "Фолксваген Туран" (38 485 лв.),  и др.,  но при аналогочно оборудване сумите става доста близки. Другите интересни съперници на "Грандсеник" са "Мицубиши Грандис" (43 990 лв.) и "Форд S-макс" (44 900 лв.) и т.н.