"Волво" представи визията си за камиона на бъдещето

На живо
Траян Траянов в подкаста "Дума на седмицата"

"Волво" представи визията си за камиона на бъдещето

Само след десет години камионите ще бъдат много различни от днешните, това е мнението на диктора на дизайна във "Волво тръкс" Рикард Орел, които стои зад проекта 2020. Концептуалният товарен автомобил е предназначен за международния транспорт на бъдещето, в което превозите ще стават от дълги композиции, управлявани от автопилот, пътуващи денонощно в конвои плътно един зад друг.
 
"По-голямата част от технологиите в концептуалния камион "Волво" 2020 вече съществуват, други трябва да бъдат разработени", обяснява Орел. Една от по-впечатляващите идеи е превозните средства да обменят информация помежду си безжично, което ще им позволи да пътуват в дълги конвои, които се движат с постоянна скорост от 90 км/ч.
 
"Това ще бъде възможно, когато визията на транспортния сектор за зелени коридори се превърне в реалност", казва Рикард Орел. По този начин тежкотоварните превозни средства ще бъдат отделени от останалия трафик, движейки се по отделни транспортни коридори като тези на влаковете, но без релси.
 
Предимствата от това решени са много. Повишава се безопасността на пътя, ускорява се скоростта на предвижване, камионите ще заемат по-малко място и износването на пътищата ще намалее. Консумацията на гориво и емисиите на въглероден диоксид ще бъдат по-ниски, благодарение на намаленото въздушно съпротивление при плавното движение в конвой, когато камионът е във въздушната струя на този пред него.
В допълнение водачите могат да отпочиват зад волана, докато товарните автомобили се движат сами. Един от акцентите в концептуалния камион "Волво" е усъвършенстването на работната среда за водача.
"Заменихме традиционното арматурно табло с тънък екранен панел, на който се визуализира необходимата за водача информация", казва Рикард Орел. Панелът представлява сензорен дисплей и работи точно както iPhone например. По този начин се спестява и много място.
 
Друга идея за икономия на пространство е шофьорската седалка с нов дизайн, която напомня на модерен офис стол. Зад водача е разположен удобен диван, който се превръща в широко и комфортно легло за пренощуване, след като се разгъне.
Екипът по проекта има за цел постигането на по-гладки линии на екстериора, намалявайки възприемането за размера на превозното средство. За целта огледалата за обратно виждане са заменени от камери, които проектират изображенията върху вътрешната страна на предното стъкло.
 
По-ниската секция на предната част на автомобила е снабдена с интегрирана защита срещу сблъсък с обхват от половин метър пред превозното средство.
 
Основен акцент при работата по външния вид на камиона е аеродинамиката. "С предната част на камиона постигнахме такъв напредък, че по-нататъшни промени в основната линия биха довели до незначителни подобрения", казва Рикард Орел. "Много ще са промените обаче, когато започнем да работим по дизайна на задната част на автомобила. Там има немалък неусвоен аеродинамичен потенциал, добавя той.