"Форд Фокус еконетик" - маргаритки за екологично шофиране

"Форд Фокус еконетик" - маргаритки за екологично шофиране

Хубаво е човек да има съветник. Някой по компетентен от него, който не само може да даде ценен съвет, но и да оцени работата му. Собствениците на "Форд Фокус еконетик" могат да разчитат на такъв съветник в лицето на системата "Еко моуд". Тя следи стила на каране и оценява доколко екологичен е той.
Електрониката се фокусира върху четири ключови фактора – оптималното време за превключване на предавките, равномерното шофиране и поддържането на най-подходяща скорост извън града. Оценките са във вид на маргаритки с пет цветчета, като в зависимост от представянето се запълват всички или част от тях.
Новостите
Преди да включат в пестенето на гориво най-важният фактор – задкормилното устройство, инженерите на "Форд" са направили чудеса, за да превърнат "Еконетик" в най-икономичния член на семейството на "Фокус". За целта е монтирана "Старт-стоп" система (предлагана като опция, която у нас не може да се поръча), използват се гуми с намалено съпротивление при търкаляне, отделената при спирането кинетична енергия се трансформира в ток, снижен е клиренсът, оптимизирана е аеродинамиката, грамове гориво спестяват дори променените настройките на сервото на волана.
Новоразработена скоба на алтернатора и нов обтегач на ремъка позволяват да се намали триенето в цялата система, което също се отразява на разхода на гориво. За ниската консумация допринася и преработената ръчна скоростна кутия с по дълги трета, четвърта и пета предавки.
Промени има и в познатия 1.6-литрови Duratorq TDCi дизелов двигател, който е с нови инжектори и преработена всмукателната система. Системата за управление на мотора е пренастроена, добавен е и стандартен филтър за твърди частици.
"Форд Фокус еконетик" може да се поръча с две версии на мотора – с мощности 90 и 110 к.с. Те осигуряват еднакъв разход на гориво (4 л/100 км. в смесен цикъл), който може да бъде свален с още до 200 милилитра, ако автомобилът е снабден със старт-стоп система. Отделените нива на въглероден диоксид са съответно 99 и 100 г/км.
Тестът
Може ли едни толкова екологичен автомобил да бъде и забавен за каране, това се питах, преди да седна зад волана на "Форд Фокус еконетик", снабден с по-мощната версия на мотора и старт-стоп система. 
В тежкия сутрешен трафик на Ница бързо оцених предимствата от нея, като на почти всеки светофар моторът си спестяваше по около минута работа на празен ход.  Системата стартира двигателят бързо(за 0.3 секунди според производителя), още при натискането на съединителя за включване на скорост и не създава никакви неудобства.
Въпреки стремежа към икономичност двигателят не е загубил от динамичните си характеристики, като превръща изпреварванията в детска игра. Въртящият момент от 240 Нм. пък позволява извън града превключването на предавките да бъде намалено до минимум.
Оценката
В крайна сметка електронният екологичен съветник ми присъди по пет цветчета на маргаритките за оптимално превключване на предавките и плавно шофиране и три за най-подходяща скорост в извънградски условия. При това положение разходът беше 4.8 л/100 км, което е с около литър повече от посочения от "Форд".
Имаше обаче колеги, който дори слязоха под него – 3.4 л/100 км.
Ако казаното дотук ви е заинтригувало, оставя само да добавя, че стартовата цена на "Форд Фокус еконетик" в България е 27 990 лв. с ДДС за хечбека с дизелов мотор с мощност 90 к.с.