Най-мощният хибрид дойде

Най-мощният хибрид дойде

Каквото и да си говорим, фенове на бързите и мощни коли винаги ще има. Въпросът е как и те да получат автомобили, замърсяващи по-малко околната среда. Отскоро БМВ има своето решение – хибридни модели. БМВ Х6 актив хибрид например, от една страна, разполага с динамиката на най-мощната версия на модела, а от друга, в градски условия разходът на гориво е с почти 7 л/100 км по-нисък от неговия.
Двигателите
БМВ Х6 хибрид разчита на V-образен осемцилиндров бензинов двигател с работен обем 4.4 литра и мощност 408 к.с. (същия като при Х6 50i) и два електромотора, интегрирани в скоростната кутия. Те са с мощност 91 и 86 к.с., но общо всъдеходът разполага с 485 конски сили и 780 Нм максимален въртящ момент, което го прави най-мощния хибриден модел, предлаган на пазара.
Мощността на колата не е 584 к.с. (колкото е сумарната на всички агрегати) поради факта, че при нужда само един от електромоторите подпомага бензиновия агрегат, докато вторият работи като генератор на електричество, зареждащ никел-метал-хидридните батерии.
Как работи
При плавно потегляне, както и при движение със скорост до 60 км/ч, БМВ Х6 актив хибрид разчита само на електрическа тяга, като не отделя вредни емисии. При рязко даване на газ ускорението се осъществява от бензиновия двигател и един от електрическите мотори. Когато скоростта е над 60 км/ч, всъдеходът се задвижва само от агрегата с вътрешно горене. В същото време при плавно намаляване на скоростта спирането се осигурява само от електромоторите (нещо като моторната спирачка на камионите), което удължава сериозно живота на накладките и дисковете на БМВ Х6 хибрид.
При положение че автомобилът е спрял (на светофар например), електрониката гаси бензиновия мотор, като работата на всички системи в колата (серво, климатик, фарове, аудосистема и т.н.) се поддържа от разположението в пода на багажника акумулатори. Моторът заработва отново,  когато зарядът в батериите падне под определени стойности или пък водачътподаде рязко газ.
Представянето
В крайна сметка хибридът на БМВ се ускорява от 0 до 100 км/ч за 5.6 секунди, което е само с две стотни по-слабо от това на БМВ Х6 50i. В смесен цикъл на движение разходът на гориво е 9.9 л/100 км срещу 12.5 л/100 км на вече споменатата най-мощна версия на модела.
Най-хубавото в цялата ситуация е, че водачът изобщо не трябва да мисли за сложните взаимоотношения между бензиновия мотор и електродвигателите, не се лишава от динамиката на мощната кола, а като бонус чува и великолепния звук на традиционния агрегат. Ако все пак седящият зад волана е любопитен какво се случва и в какъв режим се движи, анимация на централния дисплей постоянно го информира за подробностите. 
В моите ръце БМВ Х6 постигна разход в смесен цикъл от около 12.5 л/100 км, но при постоянно включен климатик и доста сериозно настъпване на педала на газта. В своя защита обаче мога да кажа, че през всички села и градове от София до Казанлък и обратно преминах, без колата да отдели нито грам вредни емисии.
Иначе хибридната версия на Х6 запазва всички силни страни на всъдехода – бързо ускорение, впечатляваща стабилност в завой, поведение като на спортен автомобил, впечатляваща визия, лукс и т.н.
Цена и оборудване
БМВ Х6 е доста скъп автомобил дори за луксозния сегмент, като цената му започва от 210 000 лева. Това е с около 57 000 лева повече от Х6 50i, но около 35 000 лв. от тази сума е стойността на допълнителното оборудване, с което колата разполага. 
Автомобилът има саморегулиращо се пневматично окачване, 20-цолови джанти, камери в огледалата, улесняващи паркирането, комфортни седалки с отопление, тапицерия от специална скъпа кожа, четиризонова климатична инсталация, навигация, система за забавление, възпроизвеждаща DVD, с чейнджър за шест диска, хед ъп дисплей (изобразяващ данни за скоростта и важни съобщения пред погледа на водача) и т.н. 
Въпреки това не мога да не спомена, че хибридният всъдеход на "Лексус" RX450h в момента се предлага за 100 000 лв. с ДДС, докато "Порше Кайен хибрид" може да се поръча за 158 774 лв. с ДДС.