Новият изтребител на "Сааб"

Новият изтребител на "Сааб"

Тежки облаци са затиснали Гьотеборг по обед на 10 юни. По ирония на съдбата отивам в Швеция, за да карам един автомобил, които има за цел да разпръсне събралите се буреносни облаци около своя производител.
Става въпрос за новия СААБ 9-5, модел на който се залага много, за да върне шведската компания, отскоро собственост на холандската "Спайкър", към нейните славни години. Тук е моментът да припомня, че в края на миналата година започна процедура по ликвидиране на СААБ и компанията спря производство за цели седем седмици, преди да се появи спасителят "Спайкър".
Цели тринадесет години минаха от лансирането на предишната генерация на 9-5, като раждането на наследника се забави заради трудния избор кои да бъдат неговите родители. Първоначално плановете предвиждат това да е модел на "Алфа Ромео".
Впоследствие се мислеше за брак по сметка със "Субару", за да се стигне до крайното решение – да се работи съвместно с "Опел/Воксъл", компания също под шапката на "Дженерал мотърс" (както и СААБ) по това време. В резултат на тези колебания на практика моделът три пъти е започван от нулата, като официалният му дебют беше преди близо година на изложението във Франкфурт. Трудностите на производителя забавиха пазарната му премиера и тя наскоро се състоя в родната Швеция.
Струваше ли си чакането
Новият СААБ 9-5 има интересен и уникален дизайн - нещо типично за марката през годините. Въпреки че е с дължина пет метра и тегло почти два тона, отвън той изглежда някак ефирен и по-малък.
В този смисъл, преди да се запознае с техническите характеристики, човек е учуден от щедрото вътрешно пространство и огромния багажник. Освен на дизайна си 9-5 разчита да дръпне клиенти от конкурентите си при луксозните седани – БМВ (5 серия), "Мерцедес" (Е-класа), "Волво" (S60) и най-вече "Ауди" (А6), с пословичната за СААБ защитеност на пасажерите и нови технологии.
Новият изтребител на "Сааб"
Всъщност това е най-високотехнологичният модел на шведската марка в цялата й история. Серийно или като опция в зависимост от версията се предлагат самонастройващи се спрямо пътните условия биксенонови фарове, адаптивно окачване, хед ъп дисплей, показващ пред очите на водача данните за скоростта и друга помощна информация, адаптивен круиз контрол, система, разпознаваща пътните знаци, задвижване на четирите колела, разпределяща въртящия момент както между предните и задните, така и между левите и десните задни колела, безключов достъп и т.н.
Що се отнася до моторите, новият СААБ 9-5 разчита на турбодвигатели, технология, която компанията наложи още преди тридесет години. Те имат сравнително скромен обем, съчетан с висока мощност и приличен разход на гориво (за подробности виж таблицата).
Първите впечатления
Във външния дизайн на СААБ 9-5 могат да се открият вдъхновени от авиацията елементи(във формата на крило за въздухозаборниците отпред, стоповете, рамките на задните прозорци и др.). Създателите на колата са повлияни и от класически за марката модели, като 900(пропорциите на предното стъкло и преливането му в покрива), както и от концептуалния СААБ Аеро Х (радиаторната решетка, отворите за охлаждане на двигателя). Крайният резултат е забележим, различен, стилен и спортно изглеждащ автомобил.
Очарован от външния вид на СААБ, честно казано, бяха разочарован от това, което ме посрещна в купето. Да, пространството в предната част е изградено около водача, всичко е точно там, където очаквате да бъде, но централната конзола е от неприемлива за премиум класа, изглеждаща евтино пластмаса, а бутоните на вентилацията са дребни. Иначе кожата е първокачествена, добре изглежда и облицовката на арматурното табло, а воланът е великолепен. 
Приборното табло си е шедьовър – добре изглеждащо, лесно четимо и атрактивно осветено. Това, което ми хареса най-много, беше дисплеят в средата на скоростомера, в които освен показанията на бордовия компютър се появяват и актуални съобщения –данни от парктрониците, зададената с круизконтрола скорост, активиране на автоматичния режим на чистачките или фаровете и т.н. Дори когато съобщението изчезне, на дисплея остава иконка или символ, показващ какво е задействано.
Новият изтребител на "Сааб"
На дисплея в скоростомера се появява и стилният дигитален километраж, издържан в стилистиката на висотомерите на самолетите. В автомобилите, оборудване със система за разпознаване на знаците, постоянно е показана и последната зададена от тях скорост.
Разбира се, в колата не липсва и типичният за СААБ бутон "черен панел" (Black panel), при натискането на който остава да свети само километражът, а централният дисплей, другите прибори и бутони потъват в мрак, за да не разсейват водача.
На пътя
Така както юлското слънце разкъса облаците над Гьотеборг в ранния следобед, 9-5 започна да разсейва и моя скептицизъм, че е достоен конкурент на вече споменатите титулувани съперници. Работата е там, че на пътя новият СААБ те кара да забравиш всичките му кусури. Снабден с вече споменатото активно окачване, автомобилът се полюшва плавно като лодка, ако е на режим комфорт, и ляга на пътя стабилно като картинг при преминаване към спорт.
Новият изтребител на "Сааб"
По време на теста на избрана от домакините писта сам успях да установя, че когато окачването работи в интелигентен режим, са му необходими около 15 секунди, за да промени настройките от комфорт към спорт при промяна на стила на шофиране и около два пъти повече за обратната корекция.
Първите си впечатления натрупах с двулитровия бензин с мощност 220 к.с., който дава задоволителна мощност при разход от около 9 л/100 км. Комбинирана с него шестстепенната автоматична скоростна кутия реагира малко нервно, като сваля предавки и когато няма нужда от това, но явно стремежът е да се гарантира максимална динамика.
2.8-литровият V6 бензинов мотор обаче няма нужда от помощ, за да демонстрира капацитета си с приятен за ухото рев. Разходът на гориво от 9.5 л/100 км при шофиране със скорост между 70 и 90 км/ч ми се стори малко висок.
Иначе колата послушно следва зададената от волана траектория, като в спортен режим стабилизиращата програма се намества само в краен случай, а прехвърлянето на въртящ момент между двете задни колела допълнително помага колата да бъде вкарана в пътя.
Спирачките на СААБ 9-5 действат безкомпромисно, а системата за развлечение  "Харман&Кардон" може да превърне купето в киносалон или концертна зала с дигитален съраунд звук.
Продажбите на новия модел на шведската марка в България започват до броени дни, като стартовата цена е 64 512 лева, а топ изпълнението струва минимум 104 418 лева.
Това е "Сааб" 9-5      
дължина височина ширина междуосие
5.01 м. 1.47 м. 1.87 м. 2.84 м.
двигатели ускорение 0-100 км/ч максимална скорост комбиниран разход
2.0 турбо (220 к.с.) 7.8, 9.5* сек. 240 км/ч. 8.4, 9.4 л/100 км.
3.0 V6 турбо (300 к.с) 6.9 сек. 250 км/ч. 10.6 л/100 км.
2.0 турбо дизел (160 к.с) 9.9*, 10.1 сек. 215, 209* км/ч 5.3, 6.8* л/100 км.
* - за версиите с автоматична трансмисия