Новият изтребител на "Сааб"
Тежки облаци са затиснали Гьотеборг по обед на 10 юни. По ирония на съдбата отивам в Швеция, за да карам един автомобил, които има за цел да разпръсне събралите се буреносни облаци около своя производител.
Става въпрос за новия СААБ 9-5, модел на който се залага много, за да върне шведската компания, отскоро собственост на холандската "Спайкър", към нейните славни години. Тук е моментът да припомня, че в края на миналата година започна процедура по ликвидиране на СААБ и компанията спря производство за цели седем седмици, преди да се появи спасителят "Спайкър".
Цели тринадесет години минаха от лансирането на предишната генерация на 9-5, като раждането на наследника се забави заради трудния избор кои да бъдат неговите родители. Първоначално плановете предвиждат това да е модел на "Алфа Ромео".
Впоследствие се мислеше за брак по сметка със "Субару", за да се стигне до крайното решение – да се работи съвместно с "Опел/Воксъл", компания също под шапката на "Дженерал мотърс" (както и СААБ) по това време. В резултат на тези колебания на практика моделът три пъти е започван от нулата, като официалният му дебют беше преди близо година на изложението във Франкфурт. Трудностите на производителя забавиха пазарната му премиера и тя наскоро се състоя в родната Швеция.
Струваше ли си чакането
Новият СААБ 9-5 има интересен и уникален дизайн - нещо типично за марката през годините. Въпреки че е с дължина пет метра и тегло почти два тона, отвън той изглежда някак ефирен и по-малък.
В този смисъл, преди да се запознае с техническите характеристики, човек е учуден от щедрото вътрешно пространство и огромния багажник. Освен на дизайна си 9-5 разчита да дръпне клиенти от конкурентите си при луксозните седани – БМВ (5 серия), "Мерцедес" (Е-класа), "Волво" (S60) и най-вече "Ауди" (А6), с пословичната за СААБ защитеност на пасажерите и нови технологии.

Всъщност това е най-високотехнологичният модел на шведската марка в цялата й история. Серийно или като опция в зависимост от версията се предлагат самонастройващи се спрямо пътните условия биксенонови фарове, адаптивно окачване, хед ъп дисплей, показващ пред очите на водача данните за скоростта и друга помощна информация, адаптивен круиз контрол, система, разпознаваща пътните знаци, задвижване на четирите колела, разпределяща въртящия момент както между предните и задните, така и между левите и десните задни колела, безключов достъп и т.н.
Що се отнася до моторите, новият СААБ 9-5 разчита на турбодвигатели, технология, която компанията наложи още преди тридесет години. Те имат сравнително скромен обем, съчетан с висока мощност и приличен разход на гориво (за подробности виж таблицата).
Първите впечатления
Във външния дизайн на СААБ 9-5 могат да се открият вдъхновени от авиацията елементи(във формата на крило за въздухозаборниците отпред, стоповете, рамките на задните прозорци и др.). Създателите на колата са повлияни и от класически за марката модели, като 900(пропорциите на предното стъкло и преливането му в покрива), както и от концептуалния СААБ Аеро Х (радиаторната решетка, отворите за охлаждане на двигателя). Крайният резултат е забележим, различен, стилен и спортно изглеждащ автомобил.
Очарован от външния вид на СААБ, честно казано, бяха разочарован от това, което ме посрещна в купето. Да, пространството в предната част е изградено около водача, всичко е точно там, където очаквате да бъде, но централната конзола е от неприемлива за премиум класа, изглеждаща евтино пластмаса, а бутоните на вентилацията са дребни. Иначе кожата е първокачествена, добре изглежда и облицовката на арматурното табло, а воланът е великолепен.
Приборното табло си е шедьовър – добре изглеждащо, лесно четимо и атрактивно осветено. Това, което ми хареса най-много, беше дисплеят в средата на скоростомера, в които освен показанията на бордовия компютър се появяват и актуални съобщения –данни от парктрониците, зададената с круизконтрола скорост, активиране на автоматичния режим на чистачките или фаровете и т.н. Дори когато съобщението изчезне, на дисплея остава иконка или символ, показващ какво е задействано.

На дисплея в скоростомера се появява и стилният дигитален километраж, издържан в стилистиката на висотомерите на самолетите. В автомобилите, оборудване със система за разпознаване на знаците, постоянно е показана и последната зададена от тях скорост.
Разбира се, в колата не липсва и типичният за СААБ бутон "черен панел" (Black panel), при натискането на който остава да свети само километражът, а централният дисплей, другите прибори и бутони потъват в мрак, за да не разсейват водача.
На пътя
Така както юлското слънце разкъса облаците над Гьотеборг в ранния следобед, 9-5 започна да разсейва и моя скептицизъм, че е достоен конкурент на вече споменатите титулувани съперници. Работата е там, че на пътя новият СААБ те кара да забравиш всичките му кусури. Снабден с вече споменатото активно окачване, автомобилът се полюшва плавно като лодка, ако е на режим комфорт, и ляга на пътя стабилно като картинг при преминаване към спорт.

По време на теста на избрана от домакините писта сам успях да установя, че когато окачването работи в интелигентен режим, са му необходими около 15 секунди, за да промени настройките от комфорт към спорт при промяна на стила на шофиране и около два пъти повече за обратната корекция.
Първите си впечатления натрупах с двулитровия бензин с мощност 220 к.с., който дава задоволителна мощност при разход от около 9 л/100 км. Комбинирана с него шестстепенната автоматична скоростна кутия реагира малко нервно, като сваля предавки и когато няма нужда от това, но явно стремежът е да се гарантира максимална динамика.
2.8-литровият V6 бензинов мотор обаче няма нужда от помощ, за да демонстрира капацитета си с приятен за ухото рев. Разходът на гориво от 9.5 л/100 км при шофиране със скорост между 70 и 90 км/ч ми се стори малко висок.
Иначе колата послушно следва зададената от волана траектория, като в спортен режим стабилизиращата програма се намества само в краен случай, а прехвърлянето на въртящ момент между двете задни колела допълнително помага колата да бъде вкарана в пътя.
Спирачките на СААБ 9-5 действат безкомпромисно, а системата за развлечение "Харман&Кардон" може да превърне купето в киносалон или концертна зала с дигитален съраунд звук.
Продажбите на новия модел на шведската марка в България започват до броени дни, като стартовата цена е 64 512 лева, а топ изпълнението струва минимум 104 418 лева.
Това е "Сааб" 9-5 | |||
дължина | височина | ширина | междуосие |
5.01 м. | 1.47 м. | 1.87 м. | 2.84 м. |
двигатели | ускорение 0-100 км/ч | максимална скорост | комбиниран разход |
2.0 турбо (220 к.с.) | 7.8, 9.5* сек. | 240 км/ч. | 8.4, 9.4 л/100 км. |
3.0 V6 турбо (300 к.с) | 6.9 сек. | 250 км/ч. | 10.6 л/100 км. |
2.0 турбо дизел (160 к.с) | 9.9*, 10.1 сек. | 215, 209* км/ч | 5.3, 6.8* л/100 км. |
* - за версиите с автоматична трансмисия |