Амбициозният новобранец
Сегментът на компактните кросоувъри е един от най-бързо развиващите се в Европа, като за последните пет години продажбите в него нарастват от 104 000 до 450 000. Логично за този период броят на моделите, предлагани в него, се утрои. Да пуснеш нов автомобил точно в този сегмент и то във времена на финансова криза изисква смелост и увереност в качествата на предлагания продукт. Японците от "Мицубиши" явно имат и двете, защото наскоро лансираха компактния кросоувър ASX. След като имах възможността да тествам автомобила, мога да твърдя, че амбициите им да продадат поне 30 000 броя в Европа през тази година не са лишени от основания.
Визията
Първото, с което ASX ще заинтригува клиентите, безспорно е спортното и агресивно излъчване, типично за моделите на "Мицубиши" напоследък. Отпред доминира радиаторната решетка с форма на трапец, заимствана от дизайна на реактивните изтребители. "Лошият поглед" на фаровете, извивките на капака и арките на предните калници допълват излъчването на спортен автомобил.
В купето стремежът пък е бил по-скоро към максимално удобство и ергономичност. От нагласянето на седалката, волана и огледалата, през настройките на климатика и аудиосистемата до управлението на светлините – всичко става интуитивно. Използваните материали са отлично изглеждащи и добре комбинирани, макар че при допир подсказват, че не са от най-скъпите.
Задната седалка е тесничка за трима пасажери, но пък двама биха се чувствали отлично. За съжаление тя е неподвижна и няма възможност за нагласяне на наклона на облегалките. Разбира се, те се сгъват, като осигуряват равен под от задния капак до гърба на предните кресла, а товарният обем става 1193 литра. В нормални условия той е 416 литра.
На пътя
Спортната визия на "Мицубиши" не е подвеждаща, убедих се още след първите няколко километра с автомобила. Воланът е нетипично директен за този сегмент, колата държи уверено пътя, а комфортът е на много високо ниво.

За разлика от сегашните модели, които ползват дизели на други производители, за ASX "Мицубиши" прави свой мотор. 1.8-литровият двигател е с променливи параметри на газоразпределителна система, турбокомпресор с променлива геометрия и още няколко иновации, като има мощност от 150 конски сили и максимален въртящ момент от 300 Нм. Комбиниран с шестстепенната механична скоростна кутия, двигателят може да ускори ASX до 100 км/ч за 10 секунди, като максималната скорост е 198 км/ч.
Впечатлен от динамиката на колата, така и не можах да повярвам на показанието на бордовия компютър, който отчете разход на гориво от 5.5 л/100 км при каране без мисъл за икономия и при постоянно работещ климатик. Заслугата за това е на пакета "Клиъртек", който включва автоматична система Stop&Go (гаси мотора, когато колата е спряла), индикатор за смяна на предавката, гуми с намалено съпротивление при търкаляне, регенерация на спирачната енергия и работещи само при нужда серво на волана и алтернатор.
Задвижването
Типично за сегмента на компактните кросоувъри, "Мицубиши ASX" се предлага както само с предно предаване, така и със задвижване на четирите колела. При версиите 4Х4 водачът избира между само предно предаване, 4Х4 с електронен контрол на прехвърлянето на въртящия момент между предните и задните колела и блокировка на централния диференциал.

Използваната система за задвижване гарантира безпроблемно преодоляване на снежни, кални и песъчливи участъци, но ниският просвет (едва 17 сантиметра) ограничава офроуд възможностите на ASX. Това, което липсва в автомобила, е и асистент, подпомагащ спускането по наклон.
Цени и конкуренти
Както вече стана дума, компактният кросоувър на "Мицубиши" попада в една доста конкурентна среда. Стартовата цена за ASX е 33 990 лв., но за версия само с предно предаване. В този сегмент у нас обаче предпочитанията са към автомобили със задвижване 4Х4.
При това положение най-евтината модификация струва 48 990 лв. с ДДС, като е изключително добре оборудвана. За сравнение, най-достъпната "Шкода Йети" 4Х4 струва 36 056 лв. с ДДС, но е с много малко екстри. Най-сериозният конкурент е "Нисан Кашкай", който при сходна екипировка с ASX струва 36 542 лв. Други алтернативи в сегмента са "Тойота RAV 4 4WD" (от 45 815 лв.) и "Фолксваген Тигуан 4Motion" – 49 328 лв.