Електрическият "Смарт" ще струва 750 евро месечно
Електрическата версия на двуместния автомобил "Смарт" ще струва 750 евро на месец без ДДС, който в повечето европейски страни е 18%, като ще се сключват договори за лизинг за четири години, стана ясно на приключилото наскоро изложение в Париж. За сравнение, четириместният "Мицубиши iMiEV" ще се продава в Европа на цени между 33 000 и 35 000 евро. Неговият клонинг "Пежо Йон" пък се два на лизинг за пет години при месечна вноска от 499 евро.
Това е втората генерация на електрическия "Смарт", като от първото поколение бяха произведени едва 100 бройки, които се тестваха в Лондон. От новата генерация на "ФорТу" ще бъдат направени 1500 коли, които ще се отдават под наем в редица европейски, американски и азиатски страни. Използването на електромобила обаче носи редица ползи в определени държави. В Монако например заради данъчните отстъпки цената ще падне с около 9000 евро, във Франция с 5000 евро, в Белгия с 4540 евро, а във Великобритания с 5000 лири.
Собствениците в САЩ биха спестили 7500 долара, в Китай 6500 евро, а в Япония 11 000 евро. Разходите при експлоатацията на колата също са по-ниски, тъй като моторът, батериите и другите основни компоненти не се нуждаят от поддръжка.
Автомобилите от второто поколение на "Смарт ФорТу" ще бъдат дадени на министерства, държавни институции и фирми. През 2012 година се очаква третата генерация на електрическия "Смарт", който вече ще може да се закупува и от частни лица.
На външен вид колата не се отличава сериозно от бензиновите и дизеловите модификации с изключение на уникалния зелен цвят и различните джанти. Запазени са и размерите - дължина 2.7 метра, ширина и височина от 1.6 м.
Теглото на двуместния автомобил е 890 килограма, като 150 от тях се падат на литиево-йонните батерии. Те са монтирани в пода на "Смарт ФорТу", между двете оси, което, от една страна, води до повишаване на стабилността на автомобила, а от друга, няма намаляване на вътрешното пространство. Така багажният обем остава 220 литра, а на двамата пасажери им е доста широко.
В сравнение с първата генерация на модела, втората използва нови батерии, разработка на "Тесла" които са по-евтини и имат по-голяма енергийна плътност. В нормални условия електромоторът на "Смарт ФорТу" е с мощност 27 к.с., но при рязко настъпване на педала на газта за около две минути тя скача до 41 конски сили.
Колата няма скоростна кутия, като при включване на задна просто моторът променя посоката си на въртене. Ускорението от място до 60 км/ч става за 6.5 секунди. Разходът на енергия е 12 киловатчаса на 100 км, а с едно зареждане на акумулаторите се изминават до 130 километра.
Батериите могат да възстановят капацитета си само от нормална електрическа инсталация, като това отнема осем часа.