Пътуването с електромобил в България ще струва 12 лв./150 км

Пътуването с електромобил в България ще струва 12 лв./150 км

Изминаването на 150 километра с електромобил в България ще струва между 12 и 15 лева. Това са предварителните изчисления на "Фулчарджър България" - първата компания, предлагаща зарядни станции за коли на ток. Според управителя на компанията Весела Шаранкова това ще е максималната цена на пълния заряд на акумулаторите на един електромобил, ако се използва промишлен ток.
Както е известно, повечето електромобили изминават до 150 километра с напълно заредени батерии. Изчисление на "Дневник" показват, че при тази цена пътуването с електромобил няма да е много по-евтино от това с икономична кола с нормален мотор.
На пазара има редица модели с разход на гориво от около 5 л/100 км, като при сегашната цена на бензина 150 километра ще се пропътуват за 16-17 лева. В същото време електромобилите са поне два пъти по-скъпи от обикновена кола със същите параметри.
Наскоро оповестените изчисленията на клъстър електромобили обаче показват, че при ползване на електричество за бита изминаването на 100 километра с електромобил у нас би струвало до 3 лв. срещу над 11 лева за кола на бензин или дизел.
Така или иначе "Фулчарджър България" вече предлага и у нас зарядни станции за електромобили. Търсят се дистрибутори готови да платят по 4500 евро без ДДС за устройство за нормален заряд, работещо на 220 волта.
С тях напълно изтощените акумулатори на електромобилите ще се пълнят за между 2 и 8 часа в зависимост от модела на колата. "Фулчарджър България" предлага и станции за бързо зареждане, с които батериите възвръщат пълния си капацитет за период от 5 до 30 минути, но тяхната цена не беше съобщена.
Компанията търси два вида дистрибутори - малки, които ще поемат ангажимента да изградят 20 станции в следващите 10 години, и големи, готови да инсталират до 100 устройства за същия период. Плановете са зарядни станции да има на общинските паркинги, пред моловете, на магистралите и основните пътища.
Експлоатиращите зарядните станции ще печелят от разликата в цената, на която купуват електроенергията, и тази на която я продават на крайните клиенти. Потребителите ще могат да ползват зарядните станции, като се снабдят с индентификационни карти. С тях ще се отворят капаците на устройствата, които възпрепятстват достъпа до контактите.
След като колата бъде заредена, нейният собственик ще получава чрез SMS или мейл информация за това, за да освободи зарядната станция. Информация за местоположението на зарядните станции в цяла Европа и кои от тях са свободни всеки регистриран потребител ще може да намери в интернет.
"Фулчарджър" е френска компания, която планира до края на следващата година да изгради мрежа от 4500 колонки в България, Румъния, Турция, Гърция, Кипър и Русия, обяви изпълнителният директор на компанията Марк Бюкер. Според него България има потенциал за масово навлизане на електромобилите, защото 70% от населението живее в градовете, а автопаркът е доста стар.
Бюкер уточни, че зарядните станции, предлагани от "Фулчарджър", са произведени от компанията 365 Coulomb Technologies, която е монтирала 1200 подобни устройства в 117 града в 23 страни по света.