Грандиозна промяна
Ако новият и старият "Форд С-Мах" застанат един до друг, трудно ще разберете, че това са две генерации на един и същ автомобил. Кинетичният дизайн предаде на излизащия сега на пазара модел коренно различни визия – далеч по-динамична и атрактивна, като единствено в оформлението на радиаторната решетка може да се открие някаква приемственост.
Размерът има значение
Що се отнася до размера, "С-Мах" запазва същите параметри като предишното поколение, но голямата новост е, че вече ще се предлага и в Grand версия, която е с 14 см по-дълга и почти 6 см по-висока от стандартната (за подробности виж таблицата). Освен това автомобилът е седеместен, което му позволява да ползва данъчен кредит, а задните врати са плъзгащи се.
От "Форд" са се постарали седалките от третия ред да не са само за украса, като лично се убедих, че в тях комфортно пътуват и възрастни. Достъпът до купето на "Гранд С-Мах" е максимално улеснен от плъзгащите се задни врати, докато при късата версия те са обикновени.
Превръщането на "Гранд С-Мах" от минибус със седем места в лека кола с четири и в товарен автомобил за двама става лесно и без усилие. Измислен е и вариант средната седалка от втория ред да изчезва под тази, намираща се вдясно от нея, което позволява оформяне на коридор между двата реда, удобно решение, улесняващо придвижването между тях.
При петместния "С-Мах" има вариант за сгъване на мястото за пътника отзад в средата, като останалите две кресла могат да се дръпнат назад и навътре, което прави пътуването далеч по-комфортно и безопасно при евентуален страничен удар. При сгъването на облегалките на седалките от задния ред и в двете версии на "С-Мах" се получава равен под.
В плен на технологиите
Другото, което прави впечатление в новия автомобил, е предлагането серийно или като опция на редица технологични решения, доскоро достъпни в по-високите класове. Такива са предупреждението за наличието на автомобил в мъртвата зона на огледалата, камера за заден ход, система за автоматично паркиране, електрически задвижван капак на багажника, атрактивно цветно осветление на купето, ограничител на скоростта, активен диференциал, прехвърлящ въртящ момент между предните ляво и дясно колело и т.н. Водачът на С-Мах получава и оценка за екологичните си умения зад волана.
В купето
Сядайки зад волана на новия "С-Мах", първото, което ми прави впечатление, е твърди футуристичното оформление на работното място на водача. Нужни ми бяха няколко минути, за да се ориентирам кой бутон за какво е, а монтираните на кормилото 20 копчета ми дойдоха малко в повече.
След няколко километра зад волана на "С-Мах" установих, че се справям с тях учудващо добре. Причината за това е, че логиката на боравене с копчетата на волана е заимствана от тази, масово използвана при мобилните телефони. Така или иначе обаче твърде модерният интериор би могъл да отблъсне от колата по-възрастните потребители, но пък младите определено ще бъдат запленени.
Зад волана
Първите си впечатления от новия автомобил натрупвам с версията "С-Мах", оборудвана с новия 1.6-литров бензинов мотор екобууст (EcoBoost). Благодарение на директното впръскване на горивото под високо налягане променливата фаза на газоразпределение на всмукателните и изпускателните клапани и турбокомпресора двигателите от това семейство дават икономия на гориво от около 20% спрямо стандартен агрегат със същата мощност.
В случая под предния капак са се скрили 180 кончета. Комбиниран с шестстепенна механична трансмисия, този мотор дава на минивана отлична динамика (ускорение до 100 км/ч за 8.5 секунди) при приличен разход на гориво (6.6 л/100 км в смесен цикъл по книжка и 8 на сто при теста по планински маршрут).
Разполагащ с въртящ момент от 240 Нм, който за кратко може да скочи до 270 Нм при рязко натискане на педала на газта, двигателят се държи като мощен дизел или бензинов с доста по-голям обем. При нормално ускорение индикаторът за смяна на скоростите светва през интервал от няколко секунди и при 60 км/ч вече всички предавки на трансмисията са изредени.
Моторът предлага и отлично доускорение. Великолепната управляемост, предвидимото пътно поведение и комфортът, съчетан с приемливото накланяне на купето, допълват добрите впечатление от С-Мах.
Любопитен съм как се държи на пътя грандверсията на С-Мах и през втория ден на теста си избирам автомобил от тази модификация с двулитров дизел с мощност 163 к.с. Максималният въртящ момент от 340 Нм създава усещането, че с този мотор миниванът е дори по-пъргав, отколкото с бензиновия мотор, но реално говорим за ускорение до 100 км/ч за 8.6 секунди, или с 0.1 сек. по-слабо постижение.
Голямата разлика е при разхода на гориво, като пъргавият дизел се задоволява с 5.1 л/100 км в смесен цикъл, като в рамките на теста без стремеж към икономично шофиране бордовият компютър отчете 6.5 л/100 км.
Що се отнася до пътното поведение, въпреки по-голямата дължина и височина на "Гранд С-Мах" разлика спрямо "С-Мах" не забелязвам, като дори динамичното шофиране по път със завои не е мисия невъзможна.
Колко струва
В България цените на новия С-Мах тръгват от 31 980 лв. с ДДС, което е почти на нивата на старата генерация. Най-евтината модификация на грандверсията пък е 33 980 лв. с ДДС, като и в двете базовото оборудване е добро.
дължина | височина | ширина | междуосие |
4.38, 4.52*м. | 1.62, 1.68* м. | 1.86 м. | 2.65, 2.79* м. |
двигатели | ускорение 0-100 км/ч | максимална скорост | комбиниран разход |
1.6 (105 к.с.) | 12.6, 13.5* сек. | 180, 177* км/ч. | 6.6, 6.9* л/100 км. |
1.6 (125 к.с.) | 11.5, 12.3* сек. | 188, 185* км/ч. | 6.6, 6.9* л/100 км. |
1.6 (150 к.с.) | 9.4, 9.9* сек. | 204, 202* км/ч. | 6.6, 6.8* л/100 км. |
1.6(180 к.с.) | 8.5, 8.9* сек. | 219, 217* км/ч. | 6.6, 6.8* л/100 км. |
1.6 дизел (95 к.с.) | 13.3, 13.5* сек. | 170, 166* км/ч | 4.1, 4.4* л/100 км. |
1.6 дизел (115 к.с.) | 11.3, 12.3* сек. | 184, 180 км/ч. | 4.1, 4.4* л/100 км. |
2.0 дизел (140 к.с.) | 9.6, 10.1* сек. | 200 км/ч. | 4.4, 4.5* л/100 км. |
2.0 дизел (163 к.с.) | 8.6, 9.2 сек. | 210, 205* км/ч. | 5.1, 5.3* л/100 км. |
* - за Grand C-Max |