БМВ Х3 се върна в играта
По-просторен, по-комфортен и предлагащ повече екстри. Така накратко мога да опиша предимствата на новото БМВ Х3 пред предишната генерация на модела.
Първото поколение на луксозния кросоувър се появи през 2004 г. и на практика нямаше конкуренти. Това му позволи да намери над 600 000 клиенти въпреки оплакванията, че много друса, а в купето е тясно.
През 2008 г. в сегмента на луксозните кросоувъри един след друг се появиха "Мерцедес GLK", "Ауди Q5" и "Волво ХС60", на които старото Х3 трудно се противопоставяше. С новата генерация на модела баварците обаче се връщат в играта и дори нещо повече - имат амбицията да диктуват правилата в нея.
Размерите
Сравним ли размерите на новия и стария автомобил, ще забележим, че Х3 модел 2010 е по-дълъг с 9 см (до 4.65 м). Междуосието нараства с 1.5 см до 2.81 м. Към ширината са прибавени 2.8 см до 1.88 м, а височината остава същата - 1.67 м. Багажният обем е увеличен със 70 литра до минимум 550 и максимум 1600 литра.

На практика тези допълнителни сантиметри водят до значително увеличаване на пространството в купето, особено за пътниците на задните седалки, и правят автомобила далеч по-практичен заради повече място за багаж.
На пътя
Най-впечатляващата промяна в новото БМВ Х3 е коренно различното пътно поведение. За щастие прецизната управляемост и поведението като на спортен автомобил, типични и за старото поколение, не са се променили. В същото време комфортът на борда е несравнимо по-висок. Колата преминава галантно през фуги и неравности без сътресения, без трополене, без да се отклони от курса си.
В завой БМВ Х3 е потресаващо стабилно, като заслуга за това има и промененото съотношение на тягата между предния и задния мост - от 40:60 преди до 30:70 сега. Това помага на колата почти да забрави за недозавиването.

Търсещите по-спортно поведение могат да го намерят в предлаганото като опция адаптивното окачване Dynamic Damper Control с три режима на работа - нормален, спортен и спорт+. Тестваният автомобил разполагаше с тази система и наистина се забавлявах да променям характера на Х3 от лимузина (като Серия 5, да речем) до спортен модел с характеристиките на тройка купе.
Хубавото е, че с натискането на бутоните, разположени удобно до скоростния лост, се актуализират настройките не само на ходовата част, но и на сервото на волана, педала на газта, стабилизиращата програма, автоматичната трансмисия и спирачките.
Разбира се, за да влезе във вече цитираните роли на своите братовчеди от гамата на БМВ, Х3 трябва да бъде снабдено и с подходящия двигател. В моя случай той беше трилитров, редови, шестцилиндров с респектиращата мощност от 306 конски сили и максимален въртящ момент от 400 Нм. Комбиниран с осемстепенната автоматична трансмисия, той позволява на кросоувъра да достигне 100 км/ч 5.7 сек. след старта и да спре устрема си при 245 км/ч.

Вече имах впечатления от този мотор от тройката купе и динамиката, която той предлага, и галещия ухото звук не ме изненадаха кой знае колко. Това, което ме порази обаче, беше разходът на гориво на тежащия почти два тона автомобил с мощност 306 коня - 10 на сто, при средна скорост от 100 км/ч.
Сняг, повече сняг
Имах късмета да тествам БМВ Х3 в дните около Нова година, когато в София и около нея имаше предостатъчно сняг. При това положение нямаше как да не подложа на изпитания системата за задвижване на четирите колела Хdrive. И тук изненади нямаше.

Автомобилът се справи без проблем със до 20 см сняг (все пак клиренсът е 212 мм), като катереше баири, спускаше се сигурно по надолнища (благодарение на електронния асистент за такива случаи). Кросоувърът излезе с чест и от капана потегляне при гуми върху различна повърхност (лед за левите и сняг за десните), като електрониката бързо съобрази какво да направи, така че хем да потегля, хем да не се завъртя. Спирането върху подобен коварен терен също не се оказа проблем.
Поглези се
Както вече стана дума, в сравнение с предходната генерация на Х3 новата предлага серийно и срещу доплащане повече екстри. В тестваната модификация имах възможността да се поглезя с монтирания за пръв път в модела хед ъп дисплей, който визуализира информация през погледа на шофьора, първокласни аудио- и навигационна системи. Огромната ми симпатия спечелиха завиващи адаптивни фарове с асистент за превключване между дълги и къси светлини.

Изминах над 300 километра по тъмно, а новите светлини на Х3 промениха напълно мнението ми за шофирането нощем, което по принцип избягвам. Фаровете на автомобила осигуряваха отлична видимост дори в завой, а автоматичното превключване между дълги и къси светлини беше толкова прецизно, че нито веднъж не получих подканяне от насрещно движещите се коли да го направя ръчно.
Цени и конкуренти
Един от малкото недостатъци на БМВ Х3 е сравнително високата му спрямо конкурентите цена. Най-евтината модификация в момента струва 76 500 лева и се оборудва с дизелов двигател с мощност 184 к.с.
Той предлага ускорение до 100 км/ч за 8.5 сек при разход на гориво от 5.6 л/100 км в смесен цикъл. Базовото оборудване на Х3 включва всички системи за сигурност, ел. пакет, бордови компютър, автоматичен климатик, алуминиеви джанти, фарове за мъгла и т.н.

За сравнение - с почти същата екипировка, цените при "Волво ХС60" (2.4D, 163 к.с.) тръгват от 62 400 лв. с ДДС, най-евтиният "Мерцедес GLK" (200CDI 143 к.с.) е 62 550 лв., а базовата модификация на "Ауди Q5" (2.0 TFSI, 180 к.с.) e с цена 69 928 лева.