Новият "Фокус" на илюзиониста "Форд"
С появата си през 1998 г. "Форд Фокус" се настани трайно сред автомобилите в масовия среден клас и до момента намери над 10 млн. клиенти в цял свят. Ако първата генерация на модела имаше революционен дизайн, то втората се опитваше да се хареса на по-масовия вкус. Това беше отчетено като грешка от "Форд" и третият "Фокус" отново ще е сред най-забележимите и запомнящи се коли на пътя. Еволюиралият кинетичен дизайн на компанията е довел до създаването на едновременно агресивен и стилен автомобил с динамично излъчване. Голямото предизвикателство пред новия "Фокус" ще се хареса на всички континенти, тъй като ще се предлага с един и същ външен вид на повече от 120 пазара в цял свят, като се произвежда в Германия, САЩ, Русия и Китай.
Запазени размери, изцяло нов интериор
Ако се съди по размерите на колата, то предишната генерация явно е задоволявала напълно клиентските нужди, тъй като актуалните мерки са почти същите. Хечбекът е с едва с 1.6 см по-нисък, с 2.1 см по-дълъг и 1.6 см по-широк, като междуосието е нараснало с 8 милиметра (за подробности виж таблицата).

Що се отнася до оформлението на интериора обаче, той няма нищо общо с това на предишния "Фокус". Определено смятам, че е стъпка в правилната посока влагането на далеч по-качествени на вид и допир материали. На по-младите клиенти със сигурност ще се хареса и футуристичното оформление на приборното и арматурното табло, но тази различност може да отблъсне по-улегналите купувачи.
Добре е, че управлението на вентилацията и аудиосистемата е направено максимално опростено и лесно за употреба, но воланът е малко претрупан с бутони. В най-високите нива на изпълнение те са 22, като доста време за свикване изисква комбинацията от копчета за командване на круиз контрола и ограничителя на скоростта.

Иначе "Фокус" предлага достатъчно места за съхранение на дреболии, поставки за чаши, калъф за очила и т.н. Приборното табло е добре четимо, като на дисплея между километража и оборотомера може да се извежда различна полезна информация, включително обобщени данни едновременно за средната скорост, разхода на гориво, запаса от ход. На разположение е и втори дисплей на централната конзола, с помощта на който стават различните настройки на колата.
Технологии от по-високия клас
Това, което категорично отличава новият "Фокус" от стария, е възможността с колата да се поръчат куп екстри, присъщи за по-висок клас автомобили. Сред тях за пръв път в модел на "Форд" присъстват адаптивният круиз контрол, системата за предупреждение за напускане на избраната лента с възможност за корекция на траекторията, предупреждение за опасност от сблъсък, камера, разпознаваща знаците, автоматично превключване между къси и дълги светлини и предупреждение за сънливост на водача.
На пътя
Първите си впечатления от новия "Фокус" натрупах с новия за модела двулитров дизел с мощност 163 к.с., комбиниран с механична скоростна кутия с шест предавки. С него автомобилът е доста пъргав и икономичен (за подробности виж таблицата), като при нормално шофиране асистентът за превключване на предавките едва смогва да подскаже кога е време за тяхната възходяща смяна. При шофиране без мисъл за икономия, по път с доста селца и изкачвания разходът на гориво беше приличните 5.9 л/100 км.
Това, което малко ме подразни обаче, е фактът, че максималният въртящ момент е на разположение чак при 2000 оборота, като под тази стойност има турбодупка. В този смисъл далеч повече ми се понрави новият бензинов Еcoboost мотор с мощност 150 к.с. Той дава достатъчно тяга (240 Нм) още при 1600 оборота като поддържа това ниво стига до 4000 об/мин. Функцията Еcoboost пък позволява за кратко въртящият момент да скочи до 270 Нм.

По същия маршрут и идентичен стил на шофиране бензиновият агрегат даде разход от 6.9л/100 км, като в крайна сметка се превърна в личния ми фаворит сред общо деветте мотора на новия "Фокус". Независимо с какъв двигател е, колата вози изключително комфортно, филтрира отлично незначителните неравности и стои добре на пътя. Похвала заслужава фактът, че "Фокус" разполага серийно със система за контрол на траекторията чрез прехвърляне на въртящ момент между лявото и дясното предно колело. Тя е и една от причините "Фокус" да позволява динамично шофиране без опасност от изпускане на контрола.
Приятно ме изненада и новото електрическо серво, което променя твърдостта на волана в зависимост от скоростта. Адаптивният круиз контрол работи прецизно, а системата за поддържане на избраната лента може да ви спаси живота, ако задремете на волана.
Цени и оборудване
Новият "Форд Фокус" има нелеката задача да се справи с куп конкуренти в борбата за клиентското внимание, а на пазара у нас ще бъде лансиран през есента.
За съжаление колата идва на сравнително висока цена - 29990 лв. с ДДС, което я прави една от най-скъпите в сегмента. Известно утешение е фактът, че още в базовата версия са на разположение централно заключване, електрически предни стъкла и огледала, бордови компютър, всички системи за сигурност, включително стабилизираща програма, аудио и т.н.
Това е Форд Фокус хечбек | |||
дължина | височина | ширина | междуосие |
4.36 м. | 1.48 м. | 1.82 м. | 2.65 м. |
двигатели | ускорение 0-100 км/ч | макс. скорост | комб. разход |
1.6 (105 к.с.) | 12.3 сек. | 187 км/ч. | 5.9 л/100 км. |
1.6 (125 к.с.) | 10.9 сек. | 196 км/ч. | 5.9 л/100 км. |
1.6 (150 к.с.) | 8.6 сек. | 210 км/ч. | 6.0 л/100 км. |
1.6 (182 к.с.) | 7.9 сек. | 222 км/ч. | 6.0 л/100 км. |
1.6 дизел (95 к.с.) | 12.5 сек. | 180 км/ч | 4.2 л/100 км. |
1.6 дизел (115 к.с.) | 10.9 сек. | 193, 196 км/ч. | 4.2, 5.3* л/100 км. |
2.0 дизел (140 к.с.) | 8.9, 9.5* сек. | 207, 205* км/ч. | 5.0, 5.3* л/100 км. |
2.0 дизел (163 к.с.) | 8.6, 8.9* сек. | 218, 215* км/ч. | 5.0, 5.3* л/100 км. |
* - с автоматична скоростна кутия |
Конкурентите
Киа Сийд 23880 Тойота Аурис 23 990*
Рено Меган 25910 Ситроен С426 700
VW Голф 26 990* Опел Астра27 900
Пежо 308 28240 Мазда 329 990*
Хонда Сивик 29 990*
*- промоционална цена