Български водороден автомобил е четвърти в състезание за икономичност

Отборът на Технически университет - София зае рекордното в историята на българското участие в "Шел екомаратон" - Европа, четвърто място в категорията градски тип автомобили, задвижвани с водородна горивна клетка. Със своята кола "Лина" Lyna H2 студентите успяха да изминат 63 км с един киловатчас енергия, което се равнява на около 480 км с еквивалента на един литър гориво.
Победителите в категорията от De Haagse Hogeschool, Холандия, покориха 104 км с киловатчас енергия. Това е четвърто поредно участие на софийския отбор в състезанието за икономия на гориво, организирано от "Шел", но те за пръв път използват автомобил, задвижван с водородна горивна клетка. Колата на ТУ-София е първият студентски автомобил с този тип задвижване, направен в България.
Студентите, ръководени от доц. Борислав Трайков, получиха и награда за особени постижения в областта на безопасността на автомобила, заемайки призовото трето място в нея, за монтирания сензор, който при удар спира подаването на водород.
Автомобилът на ТУ–Варна - "Пираня" 2 беше съпътстван от технически проблеми и не стигна до финала.
Иначе тази година в "Шел екомаратон" - Eвропа, бяха поставени три рекорда. В новата категория E-mobility италианският отбор mecc-Sun от Политехническия университет Милано проектира кола, задвижвана със слънчева енергия, която измина невероятните 1108 километра само с 1 киловатчас енергия.
Миналогодишните шампиони от Политехническия университет – Нант, Франция, в категорията "Прототипи", задвижвани с водородна горивна клетка, подобриха собствения си рекорд, изминавайки 590.2 км с един киловат час енергия.
Отборът TERA TUGraz от Университета в Грац (Австрия) се състезава в първия в историята на "Екомаратон" в категорията коли, задвижвани със зареждаща се батерия (plug-in) в клас "Прототипи" и постави исторически рекорд, изминавайки 842.5 км с един киловатчас енергия.