Под прикритие
С боксер мотор не е, но "Субару" е. Със задвижване 4х4 не е, пак "Субару" е. С дължина под четири метра е, но "Субару е. Що е то? Отговорът на тази гатанка е един - "Трезиа".
Всъщност основната причина това "Субару" да е толкова странно е фактът, че всъщност е "Тойота". От това осиновяване ползите за "Субару" са поне две. От една страна, запълват празнина сред моделите си, а, от друга, намаляват средния разход на гориво и отделяните вредни емисии от гамата си.
В България "Трезиа" има още едно предимство - идентичният модел "Тойота Версо S" не се предлага.
Лице назаем
Отвън дизайнерите на "Субару" са направили всичко възможно осиновеното дете да се впише в новото си семейство. За целта са променили фаровете, радиаторната решетка, броните и стоповете. Крайният резултат е автомобил с приятно, динамично и умерено агресивно излъчване.
Водени от максимата, че формата определя съдържанието, японските създатели на колата са я оформили като миниван. В салона е учудващо просторно, като четирима души пътуват спокойно, а малко притеснени се събират и петима. Возещите се отзад не могат да се оплачат от липса на място в областта на коленете и над главите.
Багажникът също е с напълно приличен обем и двойно дъно. Изведени в началото на отвора лостчета позволяват облегалките на задните седалки бързо да се сгънат.
Типично за малките коли на "Тойота" в салона е пълно с места за съхранение на дреболии - две големи жабки, рафт на таблото, ниша под нега, три държача за чаши, четири джоба във вратите с места за бутилки и т.н.
Интериорът е стилен и приветлив, като в добавка е пределно ясно кой бутон за какво е. Воланът е спортен (със сплескана долна част) и удобен, като на него са изведени само бутони за управление на аудиосистемата.
Стъклен дом
Първото, което ми прави впечатление, като сядам зад волана на "Трезиа", е отличният обзор, все по-нетипичен за съвременните коли. Предното и страничните стъкла са огромни, А колоните са изнесени максимално напред, като така не крият пътя в завой, а задният прозорец е с такава площ, че като погледнах назад, за да направя маневра, останах с впечатлението, че съм забравил да затворя вратата на багажника.
Още след първите няколко километра с колата обаче не харесах твърде широката седалка, в която тялото свободно се плъзга вляво и вдясно.
Дългата 3.99 метра, широка 1.70 м и висока 1.60 м кола е в стихията си в града, като е лесна за каране и по най-тесните улички. Воланът е достатъчно лек при маневриране и приятно тежък при движение с по-висока скорост.
Бърз и яростен? По-скоро не
"Субару Трезиа" се предлага у нас само с един мотор - 1.3-литров бензинов с мощност 100 к.с., който е комбиниран с шестстепенна механична скоростна кутия. За размерите и теглото на автомобила той е напълно достатъчен, като дава бърз старт на светофарите, прилична тяга при изпреварване и безпроблемно поддържане на разрешената скорост по магистрала.
Не на последно място познатият от "Тойота Ярис" мотор е и доста икономичен. В града "Трезиа" засити глада си със 7.5 л/100 км, а след сериозно каране по магистрала, планински пътища и първокласни шосета реши, че и 6.1 л/100 км са й достатъчни. При това през цялото време от порциона на двигателя крадеше климатикът.
Тук е моментът да отбележа, че всъщност "Трезиа" се грижи и за точките в талона ви, тъй като над 130 км/ч моторът вече работи на близо 4000 оборота и става неприятно шумен. До достигането на този момент на борда е приятно тихо, като по-придирчивите към комфорта могат да имат забележки единствено към малко по-твърдото окачване.
В крайна сметка на хубав път то върши работата си чудесно, а най-малко японските конструктори трябва да търся вариант за справяне с друсането по родните аутобани и първокласни шосета. Въпреки че е височко, "Субару Трезиа" не се накланя неприятно в завой, следва послушно командите от волана, а спирачките позволяват прецизно дозиране на спирачното усилие.
Цветът на парите
Ако трябва да обобщя, то "Субару Трезиа" е отличен семеен автомобил, в който постепенно се влюбих и ми беше мъчно, че трябва да прелъстя и изоставя. Основният недостатък на колата, който със сигурност ще отблъсне мнозина, поддали се на нейния чар, е цената. Всъщност това е и причината "Тойота Версо" S да не се предлага у нас.
Най-евтината модификация е с цена 27 910 лв. с ДДС, което за този клас е твърде много. Наистина "Трезиа" е серийно снабдена с всички системи за сигурност, включително стабилизираща програма, има климатик, частичен ел. пакет, аудиосистема, седем въздушни възглавници и завеси и т.н. Със сходно оборудване обаче конкурентите са доста по-достъпни (виж таблицата)