IAA2011: Във Франкфурт бъдещето идва днес
С първия от двата пресдни на 13 септември отваря врати автомобилното изложение във Франкфурт. 64-ото издание на автосалона ще продължи до 25 септември, като на обща площ от 210 000 кв.м щандове имат над 900 изложители от 30 страни. Мотото на изложението е "Бъдещето влиза в серийно производство" и това е поводът тази и следващата седмица да ви запознаем с най-интересните прототипи и концептуални модели.
"Ауди" се цели в "Смарт"
Открита и закрита версия на прототип на компактен градски автомобил, от който най-вероятно ще се роди конкурент на "Смарт", представя във Франкфурт "Ауди". Колата, кръстена "Ърбън концепт", не е базирана на предишен модел на компанията, а е разработена от нулата. Градският електромобил се отличава със свръхлека конструкция, а в купето има място за двама пасажери. Автомобилът се задвижва от два електромотора, за които се знае само, че дават на колата мощно ускорение. Батериите са литиево-йонни и осигуряват изминаването на около 150 километра в градски условия. В Германия "Ауди" ще представи и модела А2 концепт, който също е електромобил, но четириместен със задно предаване.

БМВ минава на ток
Друг германски производител на луксозни автомобили - БМВ, представя на изложението първите модели от суббранда "i", които ще обединява най-зелените коли на баварците. Електромобилът i3 например още от самото начало е замислен като кола на ток и това е довело до уникална конструкция, при която батериите са в пода, а моторът заема минимум място.
Автомобилът е с купе, частично изработено от въглеродни влакна, което намалява теглото му с между 250 и 300 килограма. Задвижването е изцяло електрическо, като запасът от ход е приблизително 150 км. БМВ i3 концепт е със задно предаване, като електромоторът има мощност 170 конски сили и въртящ момент 250 Нм. Той ускорява колата до 100 км/ч за по-малко от 8 сек., а с устройството за бърз заряд батерията възстановява до 80% от капацитета си за час. Във Франкфурт БМВ показва и хибрида i8, който при мощност 353 конски сили има ускорение до 100 км/ч за по-малко от 5 секунди при разход на гориво под 3 л/100 км.

"Cитроен" показва буса на бъдещето
"Ситроен Тубик" е високотехнологичен и престижен ван, който се базира на една основна идея - пътуването да бъде забавно. В дългия 4.80 метра автомобил има девет места, като седалките могат да се подреждат в най-различни комбинации (една срещу друга, в кръг и т.н.). "Тубик" е хибрид със задвижване на четирите колела, като предните се задвижват от двигател с вътрешно горене, а задните от електромотор. На борда не липсват куп най-съвременни системи за забавление.

"Шевролет" изненадва със зелен роудстър
Футуристичнияя роудстър "Мирей"(Miray, или "Бъдеще" на корейски) е звездата на щанда на "Шевролет". Колата се задвижва от два свързани с предните колела електромотора с мощност малко над 20 конски сили, черпещи енергия от литиево-йонна акумулаторна батерия и гарантиращи движение с нулево ниво на емисиите в града. Задните гуми получават тяга от 1.5-литров турбобензинов двигател. Цялата нужна на водача информация се прожектира на повърхността на арматурното табло.

"Пежо HX1" се приспособява
Прототип на автомобил, който може да се приспособи към средата и изискванията на собствениците си, представя във Франкфурт Peugeot. Моделът HX1 е еднообемен с уникални пропорции: нисък (1.373 м), широк (1.990 м) и дълъг (4.954 м). Салонът е конструиран така, че да предложи максимално удобство на двамата пътници на последния ред, които разполагат с минибар и кафе машина. При необходимост двете сгъваеми седалки, които се прибират зад предните, могат да оформят среден ред. "Пежо HX1" e дизелов хибрид, като двигателят с вътрешно горене е 2.2 л HDi 204 к.с. и задвижва предните колела.
Електрическият мотор е с мощност 95 к.с. и предава тягата си на задната ос, като общата мощност е 299 к.с. В изцяло електрически режим автомобилът може да измине до 30 км, като по този начин постига смесен разход от едва 3.2 л/100 км.

"Рено" с две лица
Концептуална разработка на автомобил, който лесно се трансформира от товарен в пътнически или в офис на колела, представя "Рено" в лицето на модела "Френдзи". Не без гордост можем да отбележим, че шеф на екипа за външния дизайн е роденият в Ямбол дизайнер Деян Денков.
Дългата 4.09 метра баничарка е електромобил с двигател с мощност 60 к.с. и максимален въртящ момент 226 Нм, като на борда могат да се возят петима пасажери или един с 2250 литра багаж. Колата има различни дясна и лява част, като в зависимост дали е в бизнес или семеен режим осветеността в купето е различна, а монтирания в дясната задна плъзгаща се врата 37-инчов екран има различна функция. Около водача има минимално количество копчета, като настройките на климатизацията и аудиосистемата стават през таблет на "Блекбъри".