Автопаркът в Китай - нови коли, предимно местно производство

Автопаркът в Китай - нови коли, предимно местно производство

Нови автомобили, рядко на повече от три години, основно местно производство, но често от глобални марки. Това накратко е автопаркът в големите градове на Китай. Що се отнася до камионите и автобусите, те почти без изключение са направени в страната, пуснати под местен бранд.
От леките коли, рожба на китайски марки, една голяма част са клонинги на популярни модели на "Тойота", "Пежо", "Мазда" и т.н., но не липсват и доста добре изглеждащи оригинални разработки. Сериозно присъствие се забелязва и на луксозни автомобили, основно "Ауди" и БМВ, задължително от специално лансираните в Китай удължени версии на съответните модификации.
Трафикът в Пекин е убийствено натоварен въпреки огромните булеварди с пет-шест платна, задръстванията са огромни, смогът също е голям проблем. Пътните знаци и светлинните сигнали на светофарите са по-скоро за сведение, отколкото задължителни, а клаксоните се използват масово. Толерантност е мръсна дума на пътя, а пешеходците нямат никакви права дори на пешеходните пътеки и затворените за коли улици.
Местната гордост "Фолксваген Сантана"
Местната гордост "Фолксваген Сантана"
С цел ограничаване на ползването на автомобили в столицата Пекин, в зависимост от последните три цифри от номера, всяка кола един ден от седмицата няма право да се движи по улиците на града. За да се охладят малко и продажбите, има и лимити за издаваните регистрационни номера в редица от големите градове. В столицата кой получава номер се определя от лотария, в която участват тридесет пъти повече кандидати от наличните табели. Резултатът е обаче, че просто можете на улиците да видите много автомобили без номера.
Продажбите на коли ще скочат с 10 млн. в следващите пет години
Китай е най-големият пазар на нови моторни превозни средства в света от две години. През 2010 г. в страната са били купени 19.1 млн. коли, камиони и автобуси. Очакванията на J.D. Power&Associates са през 2015 г. годишно да се продават около 29 милиона.
 
Интересен е изборът на автомобили за таксита в отделните градове. В Пекин почти всички са "Хюндай Елантра" - същите като тези на една от най-големите фирми в София. В Сиан залагат основно на китайския седан BYD3. Таксиметровите компании в Шанхай пък ползват "Фолксваген" - "Туран" и произвежданията специално за местния пазар "Сантана".
Автовоз с автомобили "Буик Регал" на паркинг край град Суджи. В Европа същата кола се продава, като "Опел Инсигния", но в Китай тази марка е заменена с по-престижният за местните американски бранд на "Дженерал мотърс"
Автовоз с автомобили "Буик Регал" на паркинг край град Суджи. В Европа същата кола се продава, като "Опел Инсигния", но в Китай тази марка е заменена с по-престижният за местните американски бранд на "Дженерал мотърс"
Без да претендирам за представителност на впечатленията, останах с мнението, че от местните марки най-популярни са моделите на "Чери", FAW, "Грейт уол", JAC. Интересно е, че въпреки колоните от автомобили по улиците миризма на бензин по кръстовищата не се усеща. Вероятно защото колите са нови, а според актуалното законодателство те трябва да отговарят поне на еконормите Евро 4.
Автосервизи и магазини за резервни части почти няма
Друг любопитен момент е, че в Китай автосервизите са странно малко и тези, които ги има, са по-скоро малки работилнички, отколкото сериозни места за ремонт. Не се виждат и присъстващите почти на всеки ъгъл в българските градове магазини за авточасти. Обяснението е просто - доскоро китайците караха велосипеди и мотопеди. Този вид транспорт е популярен и сега, но вече силата на мускулите на краката е заменена от електрически ток.
"Колите са толкова нови, че реално още нямаме никакъв поглед върху вторичния пазар на резервни части", обяснява вицепрезидентът, отговарящ за района на Азия и Пасифика във "Федерал-могул" Дел Хегър. Компанията е сред лидерите в производството на части за първоначално вграждане и на вторичния пазар.
"Федерал-могул" има шест завода в Китай за бутала, сегменти, чистачки, лагери и т.н., които задоволяват основно местния пазар и работещите в страната автомобилни заводи. Правят и части по поръчка на популярните в Китай марки.
Край Шанхай е най-големият завод на "Фолксваген" в Китай
Край Шанхай е най-големият завод на "Фолксваген" в Китай
Качеството се контролира в технически и развоен център, където тестове минават всички нови разработки. Така в лабораторни условия се установява как ще се държат те при различни условия на експлоатация.
"Грейт Уол", "Джили" и "Чери" са с най-сериозни европейски амбиции
Местните компании, които нямат съвместни предприятия с утвърдени марки извън Китай, поръчват при нас различни компоненти, като основното им изискване е ниската цена, обяснява Хегър. Той добавя, че най-сериозно производство имат "Джили" (Geely), "Чери" (Chery), "Грейт уол" (Great wall). Това са и фирмите, които имат най-голям шанс да успеят на европейския пазар.
"Грейт уол" например са приложили принципите, по които се управлява страната в своя бизнес, и това им носи успех. Работниците например отиват под строй да обядват, почти маршируват", обяснява Хегър. Той добавя, че китайските автомобилни фирми не са никак скромни в амбициите си.
"Имах разговор с човек от ръководството на "Джили". Попитах го дали не смятат те да са китайският "Хюндай". Напълно сериозно ми беше отговорено обаче, че амбициите са фирмата са да стане китайският "Фолксваген", обяснява Хегър.
Очаквайте утре фотогалерия