Трансформърс 3: Атаката на новата Zafira
Когато видях прототипа, от който ще се роди новият Opel Zafira Tourer, бях сигурен, че серийният модел няма да има почти нищо общо с него. За моя изненада обаче влизащия в продажба у нас съвсем скоро автомобил е одрал кожата на концептуалната разработка.
Снимките ясно показват колко футуристичен, атрактивен и различен модел атакува доскоро консервативния сегмент на семейните коли. Съвсем не е случайна и приликата с най-високотехнологичния модел на германците - електромобила с разширен обхват Ampera. Дизайнът е вдъхновен от високоскоростните влакове, а общото излъчване е на много по-изискан, луксозен и скъп продукт.
Повече възможности
Хубавото в случая е, че Zafira не е загубила нищо от своята мултифункционалност, привлякла към модела 2.2 млн. клиенти за 12 години. Основният коз на двете предишни генерации на модела беше гъвкавият интериор, който лесно се адаптираше към различни транспортни задачи без демонтиране на седалките. В това отношение новия миниван предлага още повече опции.
Седалките на втория ред са три отделни и подвижни. В базовото изпълнение мърдат 21 сантиметра напред и назад, а срещу доплащане се местят с 28 см по хоризонтала и с 5 см встрани. При втората версия част от облегалката на средното кресло се трансформираща в два подлакътника, като Zafira може да предложи комфорта на лимузина на задния ред, като същевременно събере поне 750 литра товар в багажника.
При нужда семейният автомобил се справя и с комфортния превоз на седмина пасажери. Не е проблем да осигури и 1860 литра товарен обем, когато пътуващите са само двама.
В салона има над 30 места за съхранение на различни дреболии, включително поставки за чаши, шишета, скрито долапче в подлакътника и т.н. Почитателите на велотуризма пък ще се зарадват да научат, че монтираната срещу доплащане вградената система за транспортирането им вече събира четири колела.
Ефектът на бумеранга
Има нещо символично в това, че формата на бумеранг присъства сериозно в дизайна на новата Zafira. От Opel се надяват първите поръчки да са от купувачите, избрали предишните генерации на семейната кола, като идеята е да се привлекат и нови клиенти. Хитър ход е да продължи и производството на старото поколение, което ще изкушава с добра цена и по-консервативните си форми.
Не на ограниченията
Освен красив Opel Zafira Tourer е и много приятен за каране автомобил, особено когато под предния капак се труди двулитровият дизел с мощност 163 к.с. Той, както и част от другите представители, са снабдени със старт/стоп система, която пести гориво в градски услови, работи прецизно и едва забележимо.
На разположение са още три бензинови и два дизелови мотора (за подробности виж таблицата), като в гамата има и агрегат на метан. Чака се мотор на пропан-бутан, по-мощни двигатели и екологични версии.
Що се отнася до най-мощния за момента дизел, той осигурява много добро ускорение, минимална работа с лоста за скоростите и приличен разход на гориво (6.5 л/100 км в рамките на теста). По германските магистрали семейният автомобил се държи достойно в най-лявата лента, като дори и при 190 км/ч на борда акустичният комфорт е на ниво.
Воланът на колата е приятно твърд, но би могъл да бъде една идея по директен. Що се отнася до окачването, при него е намерен балансът между комфорт и добро пътно поведение, а като опция се предлагат и адаптивни амортисьори със спортен и комфортен режим на работа. Това е само една от иновациите, които се предлагат с новата Zafira.
Ангели хранители
Сред дългия списък от екстри присъстват още адаптивен круиз контрол, автоматична фарове, настройващи се според пътните условия, асистент за паркиране, системи за разпознаване на пътните знаци, предупреждение за автомобил в мъртвата зона, сигнализация при напускане на избраната лента и т.н. В мрачния октомврийски ден оцених и предимствата на панорамното предно стъкло, което започва почти от средата на автомобила, както и стила, придаван от атрактивното цветно осветление в купето.
Цените
Както и досега, Opel Zafira ще има версии с пет и седем места. Нивата на оборудване вероятно ще са три. Стартовата цена за базовата Zafira Tourer Essentia е 38 920 лв. с ДДС за версиите с 4+1 места и 40 485 лв. с ДДС за тези с 6+1 кресла, като втората модификация ползва и данъчен кредит. Това са сред най-високите цени в сегмента, но очакванията са, че серийното оборудването ще е щедро.
дължина | височина | ширина | междуосие |
4.66 м. | 1.69 м. | 1.93 м. | 2.76 м. |
двигатели | ускорение 0-100 км/ч | максимална скорост | комбиниран разход |
1.8 (118 к.с.) | 12.9 сек | 185 км/ч. | 7.2 л/100 км. |
1.4 (120 к.с.) | 11.8*, 11.9 сек. | 192*, 190 км/ч. | 6.3*, 6.7 л/100 км. |
1.4 (140 к.с.) | 10.7*, 10.8, 10.9** сек. | 200, 202*, 197**км/ч. | 6.3*, 6.7, 7.2** л/100 км. |
1.6 CNG (150 к.с.) | 11.2 сек | 204 км/ч | 4.7 кг/100 км. |
2.0 СTDI(110 к.с.) | 12.5 сек. | 183 км/ч. | 5.2 л/100 км. |
2.0 СTDI(130 к.с.) | 11.4*, 11.4 сек. | 193*, 191 км/ч. | 4.5*, 5.2 л/100 км. |
2.0 CTDI (165 к.с.) | 9.8*, 9.9** сек. | 208*, 205** км/ч. | 5.2*, 6.0** л/100 км. |
* - със старт/стоп система | |||
** - с автоматична трансмисия |
Конкурентите* | |||
модел | цена | ||
Опел Зафира | 22 700 | ||
Шевролет Орландо | 23 730 | ||
Форд Гранд С-Мах | 28 300 | ||
Киа Каренс | 28 300 | ||
Фолксваген Туран | 30 000 | ||
Мазда 5 | 30 835 | ||
Ситроен Грандпикасо | 32 297 | ||
Пежо 5008 | 34 978 | ||
Рено Грандсеник | 36 542 | ||
Опел Зафира Турър | 39 600 | ||
Цените са без ДДС за версиите със седем места |