Европейското състезание за икономични автомобили тази година ще е в градски условия

Европейското състезание за икономични автомобили тази година ще е в градски условия

Традиционното за месец май състезание за икономични автомобили "Шел екомаратон" за първи път тази година ще се проведе в градски условия, а не на писта, както в 27-те издания досега. В него се очаква да се включат 3000 студенти и ученици от цяла Европа.
Техните превозни средства ще демонстрират качествата си между 17 и 19 май по улиците на Ротердам, Холандия. Дългото 1630 метра трасе е доста по-сложно, защото на него ще има пет остри завоя, преодоляването на които ще зависи от уменията на пилота при спиране, ускоряване и завиване и маневреността на колите.
България се включва и с ученически тим
Новости тази година има и при българското участие. За първи път за участие във финалите на състезанието са кандидатствали и са одобрени общо пет проекта. Отборите ще се конкурират с изцяло нови автомобили, задвижвани от нови източници на енергия.
За пръв път България ще има участие в категорията електромобили, задвижвани от зареждаща се в електрическата мрежа батерия (plug-in). Такъв прототип ще използва отборът на Техническия университет – София.
ТУ - Варна, ще направи опит да изгради не един, а два нови автомобила, като също ще атакува нова за отбора категория. За първи път възможност за участие в състезанието получава и българско средно училище – Професионална гимназия по селско, горско стопанство и туризъм "Н. Вапцаров" – гр. Чепеларе, като техният проект също ще е в сферата на електрическата мобилност.
Миналата година отборът на Технически университет - София, зае рекордното в историята на българското участие в "Шел екомаратон" - Европа, четвърто място в категорията градски тип автомобили, задвижвани с водородна горивна клетка. Със своята кола "Лина" Lyna H2 студентите успяха да изминат 63 км с един киловатчас енергия, което се равнява на около 480 км с еквивалента на един литър гориво.
Три рекорда паднаха през миналата година
Състезанието "Шел екомаратон" се провежда за 28-и път, като то има отделни издания на различните континенти. Целта на надпреварата е да се измине най-дълго разстояние с най-малко количество гориво.
Автомобилите са разделени в две категории - автомобили от градски тип и прототипи. През миналата година на "Шел екомаратон" бяха поставени три рекорда. В новата категория E-mobility италианският отбор mecc-Sun от Политехническия университет в Милано проектира кола, задвижвана със слънчева енергия, която измина невероятните 1108 километра само с 1 киловатчас енергия.
Шампиони от 2010 г. от Политехническия университет – Нант, Франция, в категорията "Прототипи", задвижвани с водородна горивна клетка, подобриха собствения си рекорд, изминавайки 590.2 км с един киловат час енергия.
Отборът TERA TUGraz от Университета в Грац (Австрия) се състезава в първия в историята на "Екомаратон" в категорията коли, задвижвани със зареждаща се батерия (plug-in) в клас "Прототипи" и постави исторически рекорд, изминавайки 842.5 км с един киловатчас енергия.