"Субару" отбелязва 40 години на системата си за задвижване четирите колела

"Субару" отбелязва 40 години на системата си за задвижване четирите колела

Fuji Heavy Industries Ltd. (FHI), производител на автомобилите Subaru обяви, че тази година се отбелязват 40 години от дебюта на системата за марката за задвижване четирите колела. Технологията е въведена на пазара с модела Subaru Leone Estate Van 4WD през 1972 г.
Общото производство на автомобили със система Subaru All Wheel Drive достигна 11 782 812 броя. Тя предоставя ефективно сцепление, чрез балансирано пренасяне на мощността на двигателя към четирите колела.
 
Характерно са системата Symmetrical All Wheel Drive (SAWD), че заради хоризонтално разположения Boxer двигател, силовото задвижване е надлъжно симетрично, а трансмисията е разположена зад предния мост в междуосието. Това решение оптимизира баланса на масите на автомобила надлъжно и напречно.
Първото "Субару" със задвижване 4Х4
Първото "Субару" със задвижване 4Х4
 
Така се получава стабилно поведение на автомобила при преобладаващата част от пътни настилки и условия. SAWD също допринася за изключителна стабилност при високи скорости и при завои.  
 
"Субару" предлага в моделите си няколко варианта на системата за задвижване на четирите колела. В моделите Legacy 2.5GT с автоматична скоростна кутия и Outback се монтира версията с електронен контрол на разпределението на въртящия момент.
 
При тази система се комбинира централен диференциал с планетарен механизъм и електронно контролиран диференциал с ограничено приплъзване с хидравличен многодисков съединител. Това решение позволява неравномерното 45:55% разпределение на въртящия момент между предния и задния мост, като това съотношение автоматично се променя постоянно. Системата се монтира в моделите Legacy 2.5GT с автоматични скорости, Outback 3.6R EyeSight, и WRX STI A‐Line с автоматична трансмисия.
 
В моделите Legacy и Outback 2.5i, Forester и Impreza с автоматични скорости системата AWD е с активно разпределение на въртящия момент: чрез многодисков разпределящ механизъм. При нормални условия съотношението предни/задни колела е 60 към 40%, като варира според нуждите.
Субару Легаси
Субару Легаси
 
"Субару" предлага и механична AWD система. При нея имаме комбинация от централен диференциал с конична предавка и вискoдиференциал с ограничено приплъзване. При нормални условия разпределението на въртящия момент е 50%:50% отпред и отзад, а при загуба на сцепление на едната ос го предава към противоположната. Тази система дава възможност за стабилно и спортно шофиране с осигуряване на максимално възможното сцепление на автомобила с път и се монтира в моделите Legacy, Forester  и Impreza, снабдени с механични скоростни кутии.
 
Суперспортния модел Subaru WRX STI е снабден с многорежимна AWD система, при която работата на централния диференциал може да се контролира от водача. Тя е снабдена с комбинация от изцяло механично контролиран диференциал с ограничено приплъзване, контролиращ въртящия момент и електронно контролиран диференциал с ограничено приплъзване. Разпределението на въртящия момента преден/заден мост е 41 към 59.
Субару WRX STI
Субару WRX STI
 
Механично контролирания диференциал с ограничено приплъзване е по-чувствителен и реагира по-бързо към промяната на въртящия момент и се активира малко преди електронно контролирания LSD. За електронно контролирания LSD са разработени режими както за автоматичен, така и за ръчен контрол от водача, които могат да бъдат избирани в зависимост от ситуациите на пътя.