"Тойота" GT86: Аз, тя и страстта
Бил съм на десетки представяния на нови модели автомобили. И в България. И в чужбина. За първи път обаче в понеделник присъствах на представяне, организирано специално за мен. В смисъл, че бяхме само аз и тя - Колата.
Подобна покана за индивидуална среща имат пишещи за автомобили журналисти от различни издания и потенциални клиенти, с предимство собствениците на "Селика" и MR2. Всъщност, кола като новата "Тойота" GT 86, заслужава това специално отношение.
Тръпка в гамата
В подземния гараж на дилъра на марката TM Ауто на бул. "Цариградско шосе" е отделено кътче, посветено на модела, който трябва да върне имиджа на "Тойота", като производител на вълнуващи спортни автомобили. След "Селика", пенсионирана през 2006 година, японската марка няма такъв модел. Новият претендент да спечели сърцата на почитателите на спортните автомобили, чака да му обърна внимание под червено покривало. Осветлението е като за фотосесия. Колата обаче мога да снимам само завита, тъй като официалната премиера е насрочена за 20 юли.
Този тип представяне е доста вълнуващо, особено и на фона на секретността. Само аз и тя, без да бъдем смущавани от никого. Дърпам внимателно покривалото, като GT86 разкрива бавно вълнуващите си форми - мускулестата задница, стремителният силует, агресивната предница.
Ето я пред мен - червена, предизвикателна, чакаща да захапе асфалта. Уви, нямам право на пробно кръгче, ще стигнем и до него, но някъде в разгара на лятото. Първо обаче ще се опознаем.
Седалка по мярка
Влизам в салона и има чувството, че седалката е правено точно за мен, като отливаните за пилотите в болидите от Формула 1. Обхваща ме спортно кресло, тапицирано с оранжева кожа и черна напа.
Хващам волана. Той просто залепва за ръцете ми. Кормилото е компактно, с диаметър едва 365 мм - най-малкият, монтиран някога в сериен автомобил "Тойота".
Еленската кожа, в която е облечен и приятна на допир, като едновременно осигурява сигурен захват. Затварям очи, започвам да мечтая за пуст планински път, на който сме само аз и Тя, но спри сърце...
Продължавам да проучвам салона. Вниманието към детайла впечатлява. Копчетата за регулиране на температурата и силата на климатика са с формата на големи гайки, останалите бутони за вентилацията са като превключватели в реактивен изтребител.

Спортно-елегантната атмосфера се допълва от прецизни червени шевове, имитация на карбон по арматурното табло, алуминиеви вложки на педалите... Огледалото за обратно виждане пък сякаш се рее из въздуха. Разбирам, че то е първото в автоиндустрията без външна рамка.
На приборното табло доминира оборомерът с червена зона, започваща от 7500. Километражът е разграфен до 260, лостът за скоростите сякаш сам ляга в ръката ми. Скоростите са с къс ход, шест на брой специално изчислени да осигурят брутална динамика.
Търсещите повече комфорт могат да заложат и на автоматик, със същия брой предавки, спортен режим и възможност за смяна на скоростите с планки на волана. Натискам големия бутон Engine Start/Stop и моторът под предния капак започва басовото си изпълнение.
Мотор разработен със "Субару"
2.0-литровият атмосферен бензинов двигател на GT 86 е резултат от взаимното сътрудничество между "Субару" и "Тойота". Той е хоризонтален, четирицилидров "боксер", разработка на "Субару", "Тойота" добавя своята технология за директно впръскване D-4S. Системата използува два горивни инжектора за всеки цилиндър – един за директно впръскване на гориво в цилиндъра и втори за предкамерно впръскване.
В съчетание с високата степен на компресия – 12.5:1, системата D-4S увеличава значително мощността и въртящия момент на двигателя в широк диапазон от обороти, но не за сметка на разхода и вредните емисии.
Крайният резултат при "Тойота" GT86 e 200 к.с. при 7000 оборота и максимален въртящ момент от 205 Нм при 6600 об/мин. Сухите цифри са: ускорение до 100 км/ч за 7.6 секунди, максимална скорост 226 км и разход на гориво 7.8 л/100 км. в смесен цикъл. От тези показатели, май само последният не искам да подложа на проверка.
Иначе, задвижващи са задните колела, като въртящия момент се предава от диференциал с ограничено приплъзване. Той допълнително оптимизира сцеплението при всички пътни условия. За увеличаване на удоволствието от шофирането антиблокиращата система на спирачките и стабилизиращата програма (с три режима на работа, плюс вариант за изкючване), са специално настроени да осигурят динамичната стабилност на автомобила на прага на неговите възможности чрез минимална намеса на електрониката.
Четири места? Друг път
Ако продължа със сухата статистика, трябва да посоча, че "Тойота" GT86 e дълга 4.24 метра, висока едва 1.29 м. и има междуосие 2.57м. Това я прави най-компактният в света четириместен спортен автомобил.

Проверявам твърдението за четирите места - мит е. С доста компромиси отзад може да седне само един човек - зад пътника до шофьора. В крайна сметка обаче достатъчно е удоволствието от този автомобил да се сподели само с един човек, нали?. Задните седалки могат да се ползват като разширение на багажника, който си е съвсем приличен, между другото.
Идеален баланс
Двигателят и позицията на шофьора в GT 86 са максимално изтеглени назад, за да се постигне близкият до съвършенство 53:47 баланс между теглото на предна и задна ос. GT 86 има ултра-нисък център на тежестта от едва 460 мм благодарение на предно-разположения двигател тип "боксер" в комбинация с най-ниската позиция на седене в който и да е автомобил "Тойота" досега.
Славното минало
С появата си на пазара "Тойота" GT 86 става единственият на пазара автомобил със хоризонтален, предно-разположен двигател тип "боксер" и задвижване на задните колела. За първи път тази комбинация в автомобилната индустрия представя Toyota Sport 800, появила се през 1962 година.
Колата е с двуцилиндров "боксер" двигател и поставя началото на богата история на производство на автомобили "Тойота" с предно-разположени двигатели и задвижване на задната ос.

Красивото купе 2000 GT, оборудвано с 2.0-литров шест-цилиндров редови двигател, представено през 1965 година, затвърждава репутацията на компанията като производител на спортни автомобили.
Първите автомобили "Селика", които излизат през 1971 са със задно задвижване и естествено са боготворени от автомобилните ентусиасти за маневреността и перфектното управление. Всички поколения на добре познатата Toyota Supra са задвижвани от редови шест-цилиндрови двигатели и са със задно предаване.
"Тойота" MR2 излиза на пазара през 1984 г. и си спечелва репутацията на един от най-балансираните и лесни за управление автомобили за всички времена. Ако говорим да продължаване на традиции обаче GT86, както подсказва и името на модела, се приема за наследник на "Корола Левин" AE86.
Това е автомобил с предно разположен двигател със задвижване на задните колела, компактни размери, ниско тегло, безупречен баланс и превъзходно съотношение между тегло и мощност. Тя е редовен участник в пистовите и рали състезания, но има твърде кратък живот - между 1983 и 1987 година.
Цената на любовта
Но да се върнем на "Тойота" GT86. Според старата приказка "Любовта с пари не се купува". Ако се влюбите в красивата японка с 200 коня обаче тази максима не важи.
Стартовата цена на модела е 64 550 лв. с ДДС оборудването е повече от щедро. Колата се предлага в едно ниво на оборудване. GT86 се предлага със седем цвята на купето и два варианта на тапицерията.
Базовата скоростна кутия е механична, а срещу доплащане от 3000 лева може да се поръча автоматична. "Тойота" GT86 се предлага с пет години гаранция и безплатно обслужване за същия период или 160 000 километра.