"Тойота Приус плъгин хибрид" - разумният компромис
Със сигурност по света има немалко хора, които биха желали да имат електромобил, но не могат да си го позволят - заради цената или пък защото ограниченият пробег е проблем. Вероятно не са малко и тези, за които зелената кола е добра инвестиция - заради безплатното паркиране на определени места, свободното влизане в иначе платени зони на градовете, данъчните стимули... За всички, които търсят предимствата на електромобила без неговите недостатъци, "Тойота" направи зареждаща се от контакта версия на хибрида си "Приус".
Смяна на батериите
За разлика от добре познатия модел новият използва не никел-металхидридни, а по-модерните литиево-йонни батерии. Те са с по-голям капацитет (4 киловатчаса, като се ползват 3 квт/ч), а благодарение на външния заряд в добавка на получавания ток от работата на бензиновия мотор и трансформацията на кинетичната енергия могат да ви чакат пълни във всеки момент.
В сравнение с електромобилите - пробегът само на ток при хибрида на "Тойота" e доста по-малък - около 20 километра, но това все пак е 10 пъти повече от нормалния "Приус". Нещо повече - според проучванията този запас от ход на електричество задоволява дневните потребности на около 70% от европейците.
Шофирането на "Приус плъгин" по нищо не се отличава от това на нормалната хибридна версия на модела. Колата разполага със същите режими на шофиране - автоматичен, екологичен и изцяло електрически.

Разликата е, че придвижването на ток вече може да става до много по-голяма скорост (до 70 км/ч) и на по-дълго разстояние. Има обаче една уловка - в този режим колата не разполага с парно, тъй като за затоплянето на купето се разчита на отнемане на топлина от течността, охлаждаща бензиновия двигател.
Тихата стъпка
Другото отличие спрямо традиционния "Приус" e, че в автоматичен режим, когато електрониката преценява кой от двата мотора да ползва, много по-често се прибягва до помощта на агрегата на ток. Като изключим липсата на парно, карането на ток не носи никакви негативи - ускорението е прилично, а ако електромоторът не може сам да задоволи желанието ви за бърз старт, при рязко подаване на газ автоматично се включва и бензиновият 1.8-литров агрегат, работещ по цикъла на Аткинсън.
Известни проблеми създава напълно безшумното придвижване на колата, което я прави незабележима за пешеходците. Добрата новина е, че, отивайки и връщай се от работа, не цапате любимия си град.
Два лева за 100 километра
Друг огромен бонус е и че пътуването ви излиза доста по-евтино. При положение, че в Западна България цената на киловатчас ток е грубо 20 стотинки през деня и 17 нощем, а за пропътуването на 100 километра са ви нужни 15 квт/ч, то изминаването на това разстояние ще ви струва между 2.55 и 3 лева. И в двата случая сумата е доста по-малка от 10 лева, колкото бихте платили, ако ползвате стандартния Prius.

Колко би ви излязло пътуването извън града зависи най-вече от стила ви на каране, като от "Тойота" сочат разход от 2.9 л/100 км в смесен цикъл. Той обаче е постижим, ако боравите нежно с педала на газта, използвате електрическия режим при всяка изгодна възможност (в населените места, там където има ограничения) и не шофирате дълго със скорост над 100 км/ч. Ясно е, че ако карате по магистрала с пределно допустимата скорост, разлика в консумацията с нормален автомобил с подобна мощност няма да има, като единствено ускорението ще е малко по-добро.
Включ, изключ
Ако се върнем към зареждането на батериите, заслужава отбелязване фактът, че не е нужно да чакате да стане среднощ, за да включите хибрида в контакта и да се вдигнете в ранни зори, за да го изключите, така че да ползвате евтината нощна тарифа. Часовете на включване и изключване могат да се зададат чрез вградения таймер на колата.
Тук е моментът да посоча и още едно предимствата на "Приус плъгин хибрид" пред електромобилите, а именно, че той се нуждае от едва час и половина, за да зареди напълно батериите си. Тоест, ако предположим, че до работното ви място или до мола, където сте отишли на пазар или кино, има зарядна станция, изминаваното на ток разстояние автоматично се удвоява.

Разбира се, възниква резонният въпрос а при тези толкова чести заряди и разряди дали батерията няма "да сдаде багажа" много бързо? От "Тойота" успокояват, че гаранцията на акумулаторите е 8 години, а на база натрупания досега опит от продадените над 3 млн. Приуса са склони да смятат, че те няма да създават проблеми през целия живот на автомобила.
Благодарение на компактните батерии, монтирани зад облегалката на задната седалка, зареждащия се "Приус" предлага пет пълноценни места, пътнически салон и багажник с напълно съпоставими параметри с всеки хечбек в С-сегмента. По този показател автомобилът превъзхожда сериозно и може би най-прекия свой конкурент - електромобила с разширен обхват "Oпел Ампера"/"Шевролет Волт", който е четириместен и с доста скромен багажник.
Чисти сметки
Разбира се, в много случаи определяща за избора е цената. Най-общо струващият в Германия 36 200 евро "Приус плъгин" е много по евтин от електромобилите и техните версии с разширен обхват и с малко над 8000 евро по-скъп от стандартния "Приус". Разбира се, приличен "нормален" автомобил в сегмента може да се намери и за половината от тази цена.

Ако вземем българските реалности, търсещите "зелна" кола в момента могат да избират между триото коли на ток "Мицубиши i-MiEV", "Пежо Йон" и "Ситроен C-Зеро" с цена около 76 000 лева и електромобила с разширен обхват "Опел Ампера" (84 000 лв). На този ценови фон "Приус плъгин хибрид" изглежда добра алтернатива. Лошата новина е, че у нас колата няма да се предлага официално, като "заслугата" е на правителствата на прехода, които така и не намериха вариант да стимулират покупката и използването на благосклонни към природата автомобили.