Със своеобразен преход през няколко различни сезона направи в четвъртък българската си премиера четвъртото поколение на луксозния всъдеход "Рейндж Роувър". В София времето беше по-скоро есенно - мрачно, в един момент по маршрута валеше дъжд като из ведро. На места температурите бяха пролетни, а пътната настилка суха. Зимата обаче не пропусна да напомни, че все още сме в нейните владения.
Със своеобразен преход през няколко различни сезона направи вчера българската си премиера четвъртото поколение на луксозния всъдеход "Рейндж Роувър". В София времето беше по-скоро есенно - мрачно, в един момент по маршрута валеше дъжд като из ведро. На места температурите бяха пролетни, а пътната настилка суха. Зимата обаче не пропусна да напомни, че все още сме в нейните владения. Макар и разработен от нулата, автомобилът е с дизайн, в който могат да се открият общите черти на всички негови предшественици - при фаровете, формата на предния капак, силуета, високата позиция на седене, "летящият покрив", който характеризират и първия модел, родил се преди цели 40 години. Рейндж Роувър №1 и №4 В същото време новият "Рейндж Роувър" има модерно и дори футуристично излъчване. Автомобилът е дълъг точно пет метра, широк почти два метра и висок 1.84 м. Междуосието е 2.92 м. Изработената изцяло от алуминий конструкция на всъдехода е позволила теглото да бъде свалено с цели 420 кг.(или 39%). Това прави колата по-пъргава и намалява разхода на гориво с около 12%. Ако при пътуването държите основна на лукса и комфорта, то определено "Рейндж Роувър" е вашият автомобил, стига да можете да си го позволите разбира се. Впечатляващо е как невъзмутимо и почти без сътресения всъдехода минава през неравности и откровени дупки. От компанията подчертават, че въздушно окачване на четирите колела е с нова конструкция, като целта е била новият всъдеход да е по-стабилен в завой. Кормилното управление пък е станало по-директно. В рамките на теста обаче стана ясно, че все пак "Рейндж Роувър" е далеч от спортното пътно поведение на германските си конкуренти, което вероятно не би се понравило на твърдите фенове на модела. Воланът също е доста синтетичен. Определено моделът само би спечелил, ако освен със спортния режим на трансмисията, разполагаше и с променливи характеристики на волана и окачването. Със сигурност обаче "Рейндж Роувър" трудно може да бъде стигнат от конкурентите си по пресечен терен. Той е снабден с новото поколение на системата Terrain Response, която гарантира различни настройки на задвижване 4Х4 благодарение на особеностите на терена. Системата за задвижване на четирите колела може да работи в автоматичен режим или в пет зададени алгоритъма - за асфалт, за хлъзгав път, за кал и коловози, за пясък и за каменист терен Освен това ходът на окачването е внушителните близо 60 сантиметра, което далеч пред конкурентите. Базовият клиренс на автомобила е почти 23 см. Когато колата е паркирана и със загасен двигател тя се снижава с 5 см, за да се улесни качването и слизането. Режимът оф-роуд е разделен на два под режима. Intermediate, при който просветът се увеличава с 4 см. - до 27 см., е за бързо движение по черни пътища, като той остава активиран до 80 км/ч. Пълният оф-роуд режим отдалечава най-ниската точка на "Рейндж Роувър" със допълнителни 7.5 см и клиренсът става 30.5 см. Това обаче не е всичко, ако датчиците отчетат опиране в камък или издатина, окачването се повдига с още 3.5 см (до 34 см.). В добавка с натискане на бутон шофьорът може да се нареди повдигане с още 3.5 см. до максималния просвет 37.5 см. "Рейндж Роувър" впечатлява и дълбочината си на газене, като спокойно минава през до 80 см. вода.
Оф-роуд преходите се улесняват от асистентите за спускане и изкачване на наклон "Рейнд Роувър" се предлага с два дизелови и два бензинови агрегата, всички комбинирани с осемстепенен автоматик. Нов двигател в гамата е шестцилиндров битурбо дизел с работен обем три литра, който съвместна разработка на "Форд" и "Пежо Ситроен". Той заменя един от осемцилиндровите дизели, като предлага мощност 258 конски сили и 600 Нм. максимален въртящ момент. Другите два мотора на автомобила не са нови, като 4.4-литровият V8 битурбо дизел е прибавил 26 конски сили (до 339, 700 Нм) , а на върха в моторната гама е взетият от "Ягуар" бензинов V8 с турбо и 510 к.с. (625 Нм.) Тестовият автомобил беше снабден с осемцилиндровия дизел, екипиран с предлаганата с всички двигатели осемстепенна автоматична трансмисия. По книжка ускорение до 100 км/ч. става за 6.9 секунди, а средният разход е 8.7 л/100 км. В рамките на теста разходът се оказа 12.5 л/100 км за 400 километра по планински път, първокласни шосета и магистрала. Моторът издава галещ ухото звук, не липсва и усещане за мощно ускорение, но реакцията на педала на газта в спортен режим би могла да бъде още по-спонтанна. Сериозна работа инженерите са хвърлили по обезшумяването на автомобила и според производителя в момента това е най-тихият автомобил в класа си. Интериор на "Рейндж Роувър" е изцяло нов, като на приборното табло броят на бутоните е намален до минимум. Повечето настройки се правят чрез реагиращия на допир екран, но определено трябва сериозен период на разучаване и свикване, за да се справя водача бързо. Интуитивността е далеч от познатата от германските конкуренти. Кожената тапицерия се изработва от въглеродно неутрална компания. Дървеният фурнир идва от гори, собственост на "Ягуар" и "Ленд Роувър", гледани съгласно стратегията за устойчиво развитие, като за всяко отсечено дърво се засажда ново. Седящите отзад разполагат с над 120 мм повече място за краката, като при версията "Аутобиографи", която е и най-луксозната, креслата са отделни и имат масажна функция. Тестовият автомобил беше в най-луксозното изпълнение Облегалките на задните седалки се сгъват с натискане на бутони в багажника, като товарният обем нараства от 550 на 2030 литра. Новият Range Rover се произвежда в наскоро изграден свръхмодерен завод в Солихъл, Великобритания. Цените у нас започват от 177 750 лв. с ДДС и стигат до 251 344 лв. при това без всички възможни екстри за модела.