Българските участници в поредното издание на европейското състезание за икономични автомобили "Шел екомаратон" бяха представени днес пред НДК в София.
Българските участници в поредното издание на европейското състезание за икономични автомобили "Шел екомаратон" бяха представени днес пред НДК в София. За първи път тази година България участва с три отбора, като за първи път единият от тях е ученически. Учениците от Професионалната гимназия по селско, горско стопанство и туризъм "Н. Вапцаров" - гр. Чепеларе, са направили автомобил със зареждаща се от контакта батерия и соларен панел. На снимката е пилотът на автомобила. Колата на чепеларци и кръстена "Сторм" и при дължина 2.50 метра тежи само 40 кг и има капацитет да измине 400 км с 1 кВтч енергия. "Сторм" развива скорост до 52 км/ч. Носещата конструкция на "Сторм" е изработена от алуминий и стомана, а купето - от фибростъкло. Доста от детайлите по управлението, окачването, както и колелата са взети от велосипеди. За да подкрепят отборите от Варна и Чепеларе, в събитието се включиха съответно младият български актьор Димо Алексиев и олимпийският шампион по биатлон Екатерина Дафовска (на снимката). Тази година те са ментори на младите състезатели, като целта е да ги мотивират, амбицират и да им вдъхват кураж. Друг интересен факт е, чрез сред българските автомобили за първи път има чист електромобил, зареждащ се от електрическата мрежа. Електрическият автомобил е разработен от студентите от Техническия университет във Варна и с него те ще се състезават в категорията "Градски тип". Автомобилът на варненския тим "Квази" тежи 95 килограма, дълъг е 2.22 м и има максимална скорост 60 км/ ч. Очакванията са той да измине 190 км с 1 кВтч електроенергия. Рамата на автомобила на екипа от Варна е изработена от алуминий, а купето - от вералит. Колата на екипа на Техническия университет в София се казва "Еко 2", тежи 90 кг, дълга е 3 м, задвижва се от водородна горивна клетка и развива скорост до 40 км/ ч. Шасито на автомобила е изработено от дуралуминий, а купето е от стъклопласт. Отборът на ТУ - София, който участва в надпреварата за шеста поредна година, очаква да измине поне 80 км с 1 кВтч електроенергия. "Миналата година заехме второ място в класирането в категорията, в която участвахме. Тази година стремежът ни е да бъдем номер 1", коментира пилотът на автомобила на ТУ - София, Атанас Кефсизов. Двадесет и деветото издание на "Шел екомаратон" Европа ще се състои от 15 до 19 май 2013 г., в Ротердам, Холандия. В него ще участват 224 отбора от 24 страни. Автомобилите в състезанието са разделени в две категории - автомобили от градски тип и прототипи. Във всяка от тях победител е отборът, който измине най-голямо разстояние с 1 кВтч електричество или 1 литър гориво. Състезанието за икономия на гориво е глобална инициатива. Освен европейското издание на надпреварата отделни събития се провеждат в САЩ и Азия. Изпълнителният директор на "Шел България" Камелия Славейкова пред трите български автомобила.