След конференцията: Правим метал за "Ламборгини", но още сме далеч от сериозно автопроизводство

България присъства на автомобилната карта на Европа основно като доставчик на компоненти и материали, но амбициите за сериозно автомобилно производство остават. Така може да се обобщи приключилата своята работа вчера международна автомобилна конференция, провела се в София. В нея участваха около 300 мениджъри на различни производители на автомобили и компоненти за тях.
Още при откриването президентът Росен Плевнелив подчерта, че във всеки осем от десет коли, произвеждани в Европа, има български компоненти. В този бранш са ангажирани почти 15 000 души, а перспективите са броят на заетите да се удвои. В една от следващите дискусии стана ясно, че в България работят над 50 компании, свързани с автомобилната индустрия, като те формират около 4% от износа на страната.
Успехите
В хода на дискусиите стана ясно, че произведен в България алуминий от две години се влага в суперавтомобили като "Ламборгини" и луксозни модели на "Ягуар", БМВ, "Ауди" и "Рейндж Роувър". Едни от първите, открили потенциала на страната като място за разработки и производство на компоненти за автомобилната индустрия, са "Джонсън контролс". В момента за тях в София работят 563 инженери, като това е най-големият технологичен център сред деветте за компанията. Той предлага проектиране и разработки на автомобилна електроника, като сред най-големите клиенти са БМВ, "Форд", "Рено", "Дженерал мотърс", "Фолксваген" и др.

Резервите
В същото време стана ясно, че пред базираните в България производители на автомобилни компоненти има и доста резерви, що се отнася до покритите марки. Оказа се например, че сред доставчиците на "Мерцедес Бенц Карс" няма такива от България. Според Роналд Венгер от отдела за стратегически доставчици шансове да се включим в играта продължава да има.
"В периода от 4 до 2 години преди началото на производството на даден модел извършваме избора на доставчици за автомобилите. "Даймлер" постоянно разширява кръга доставчици", добави той. От думите му обаче стана ясно, че България се конкурира с редица страни от цял свят, включително и със своите съседи. "Нужно е да вметна, че нашите партньори ми съобщават, че ако искам доставчици от региона, трябва да отида в Македония. Традиционно анализираме възможностите на компанията доставчик и локацията й", поясни Венгер.
От представителя на "Фолксваген груп" на международната конференция Павел Весели пък разбрахме, че България доставя сравнително малко части за втория по големина автомобилен концерн в света. Това е неизползван потенциал от възможности за вашата страна, допълни той.
От експозето на Весели стана ясно, че в кризата доставките от източноевропейските страни всъщност са се увеличили - ако през 2008 година концернът е получил от региона части за 115 млн. евро, то през тази те ще са за над 200 млн. евро. Най-голям принос имат страните, където са и големите заводи за финално асемблиране на коли на "Фолксватен груп" – Чехия, Словакия и Унгария.
В Баховица могат да се правят дори 100 000 коли на година
И все пак голямата мечта на българите остава сериозното автомобилно производство. Благодарение на завода на "Литекс моторс" край Ловеч вече правим първите крачки през новото хилядолетие, но на всички е ясно, че никой не приема насериозно проект с по-малко от 100 000 коли годишно, а тази година произведените в Баховица автомобили ще са 2000.
Според международния директор на "Литекс Моторс" Антон Дончев следващата година продукцията ще нарасне на 5000 коли и 15 000 през 2015 г. До 2017 г. трябва да се достигне пълният капацитет от 50 000 автомобила в две смени. С добавянето на трета може да достигне 100 хил.
"Причината за постепенното нарастване и все още работата под максималния капацитет е, че развиваме бранда едновременно с производството. "Грейт Уол" тепърва навлиза на пазарите и в следващата година ще покрием държавите от нашия регион като Румъния, Гърция и Сърбия, вече оперираме в Черна гора и Македония. До 4 години ще имаме търговска мрежа в Италия, Чехия, Австрия, Унгария, Полша, Словения и целия регион около България", коментира той на автомобилната конференция. Дончев обаче добави, че за момента няма планове за навлизане на пазари по-навътре в Западна Европа от Чехия, като това решение е наложено от китайската страна.
Иначе заводът в Баховица използва и български доставчици - основно на акумулатори и смазочни течности.