Държавата отново без ясни действия за стимулиране на екологичния транспорт

С приетите на второ четене промени в Закона за местните данъци и такси стана ясно, че хиляди шофьори в България ще плащат по-висок данък върху превозните си средства от началото на 2014 г. Не стана ясно обаче дали с тези промени държавата иска да стимулира ползването на по-екологични автомобили, или просто за пореден път неоправдано натовари гражданите с по-високи данъци.
Въпреки че беше обявено, че промените се налагат заради невъзможността да се докаже дали в дадена кола има действащо катализаторно устройство, основната причина е друга. А именно да се насърчи използването на екологичен транспорт, който замърсява по-малко въздуха, както заяви неотдавна зам.-министъра на финансите Людмила Петкова. Все пак, ако анализираме по-детайлно приетите промени, ще видим, че те няма да стимулират ползването на екоавтомобили, а тъкмо обратното.
Промените в цифри
Отстъпката от данъка за автомобили с категории Евро 3 и 4 се запазва - 50%, за колите, отговарящи на категории Евро 5 и 6 тя ще бъде 50%. Дебатите около тези промени се фокусираха, разбира се, върху факта, че българинът ще плаща повече. Обсъждането в пленарна зала прерасна до спор за това дали трябва да има отстъпка за по-новите и мощни автомобили или за старите, които са по-евтини, а притежателите им са с по-ниски доходи.
С колко се увеличават всъщност данъкът? Ако вземем за база автомобил с мощност 74 kW от категория Евро 3 и 4, цената се запазва същата - 37.74 лв. Увеличението е при по-старите автомобили от категория W/O Euro. Данъкът за автомобил от тази категория с мощност 74 kW ще се увеличи с 5.03 лв. - от 25.16 лв. на 30.19 лв., което не изглежда чак толкова драстично, като имаме предвид, че е на годишна база.
От друга страна, трябва да се отбележи, че не отстъпките, а наказателния коефициент влияе най-сериозно върху данъка и реално стимулира потребителите да избират стари автомобили. За новите коли до 5 години този коефициент е най-висок - 2.8, което не изглежда особено справедливо, тъй като тези коли замърсяват в пъти по-малко околната среда от по-старите превозни средства.
За сравнение за колите от 5 до 14 години коефициентът е 1.5, а за тези над 14 г. е 1. Излиза, че увеличението с 5.03 лв за автомобили с мощност 74 kW над 14 години е нищо в сравнение с несправедливостта автомобил от стандарт Евро 6 или нов хибриден автомобил със същата мощност да плаща близо два пъти по-висок данък (56.35 лв). Този парадокс поставя под сериозно съмнение ефективността на приетите промени по отношение ползването на коли, които замърсяват по-малко околната среда.
Без преференции – докога
Намеренията на държавата в посока стимулиране ползването на нови, екологични автомобили се оказват по-амбициозни от реалните действия. Въпреки че беше обявено още през 2012 г., че ще се въведат държавни преференции при закупуване на електромобил, това все още се очаква у нас, за разлика от повечето държави в ЕС, които отдавна прилагат различни стимули за разпространение на електромобилите. До момента единственият стимул при закупуване на електромобили в България е хибридната преференция (ценова отстъпка), която "Тойота" предлага за някои свои модели. Парадоксално е, но у нас субсидията, обещана от държавата, се поема от бизнеса.
В повечето европейски страни държавният стимул е под формата на преференции в определен паричен размер. В някои европейски градове пък шофьорите на електромобили могат да паркират безплатно в централните части, за които по принцип се налага такса престой. Подобна преференция се въведе наскоро и в София, но само за електромобили. По необясними причини автомобилите с хибридно задвижване, които на практика са електромобили, не получиха право да паркират безплатно в зелена и синя зона в София.
И така, докато европейските държави и автомобилната индустрия в Европа приветстват тенденцията да се вземат предвид вредните въглеродни емисии в автомобилното данъчно облагане, България все още се лута в търсене на правилното решение. Но като вземем предвид действията досега, ни остава само да се надяваме, че скоро и у нас ще се възприеме адекватно европейско законодателство, стимулиращо ползването на превозни средства, които щадят околната среда.