Германия се влюби в споделените автомобили

Германците са нация от автомобилни ентусиасти, напоследък обаче все по-малко от тях си купуват кола - когато им трябва подобен превоз, просто взимат от споделените (т.нар. car sharing), се казва в анализ на АП. В момента Германия е страната с най-голямо ползване на услугата, която позволява през смартфона си да намерите най-близката стоянка, да отидете където искате и да зарежете колата на най-близкия специализиран паркинг до местоназначението.
Като цяло през миналата година в света са били извършени 8.5 милиона пътувания с кар шеринг компании. Над 4.5 милиона от тях са в Германия. Берлин е градът отличник с над 2.2 милиона резервации.
Производителите на автомобили първоначално не обърнаха сериозно внимание на тази тенденция, но към днешна дата стават част от нея, като предлагат колите и организират услугата. За мнозина германци личният автомобил вече е неоправдан лукс, като продажбите на нови коли през миналата година паднаха под 3 млн., което е най-ниският показател от две десетилетия насам. В същото време средната възраст на купувачите стигна 52 години при 46 в средата на 90-те години на миналия век.
Така вариант да се стигне до младите е услугата "споделен автомобил". Автомобилите под наем са познати от десетилетия, но доскоро те се наемаха и връщаха от няколко места в града, което не беше особено удобно.

Преди шест години обаче се появи "кар шерингът", при който стоянките са разпръснати на ключови места в целия град. Услугата придоби популярност в големите градове в Европа и Северна Америка.
Икономически изгодно и удобно
Появиха се и нужните апликации, които позволяват през телефона си да откриете най-близката стоянка, да си запазите автомобил със SMS, да го ползвате, след което да го зарежете някъде в града, далеч от мястото за наемане. Плащането се извършва на база времето за ползване, като за двадесет минути се плаща между 4 и 6 евро, като застраховките и паркинг престоят са платени. Целодневният наем пък излиза между 39 и 59 евро.
Ако не слизате от автомобила, тази услуга би ви излязла солена, но за тези, които се нуждаят от кола, е изгодна, защото при изминаването на една и съща дистанция ще платите наполовина по-малко отколкото ако пътувате с такси.
Производителите влизат в бизнеса
Интересът към услугата накара "Даймлер", който оперира веригата Car2Go, вече да предлага по-големи автомобили за междуградски пътувания. Освен смартовете, които се ползват досега, на разположение е и новата В-класа на "Мерцедес", като другата новост е, че можете да вземете колата в Берлин и да я оставите в Хамбург. Car2Go към момента е най-популярната услуга за споделени автомобили, като има над 600 000 клиенти в 25 града в Европа и Северна Америка.

Друга популярен оператор на услугата DriveNow, която е съвместен проект между БМВ и SIXT, също предлага междуградски превоз, за момента само между Кьолн и Дюселдорф.
Интересът на германците към споделените автомобили привлече и "Ситроен", които пускат в Берлин флота от електромобили за наемане, обединени под марката Multicity. През миналата година в германската столица са отчетени средно 250 000 резервации месечно в сравнение с 40 000 във Вашингтон, който е американският град с най-сериозно навлизане на услугата.
Нож с две остриета
Според анализатори обаче включването на производителите в бизнеса може да им изиграе лоша шега, защото популяризирайки тезата, че е лесно да се живее без личен автомобил, може да саботират продажбите си. Към момента обаче производителите следват нагласите, за да печелят и от тази тенденция.
‘‘Много от компаниите не знаят в каква посока ще върви пазара, но не искат да се окажат на грешната писта, когато промяната се случи", коментира парадокса специалистът по история на транспорта Курт Мозер от Технологичния институт в Карлсруе. "Мерцедес" всъщност подкопават продажбите си, като предлагат на хората автомобили, които не е нужно да притежават. Това може да е опасно, но пък, от друга страна, ако се окаже, че това е трайна тенденция, може да се окаже твърде късно да се включиш успешно тепърва", допълва той.