Германия се влюби в споделените автомобили

Германия се влюби в споделените автомобили

Германия се влюби в споделените автомобили
carsharing-news.de
Германците са нация от автомобилни ентусиасти, напоследък обаче все по-малко от тях си купуват кола - когато им трябва подобен превоз, просто взимат от споделените (т.нар. car sharing), се казва в анализ на АП. В момента Германия е страната с най-голямо ползване на услугата, която позволява през смартфона си да намерите най-близката стоянка, да отидете където искате и да зарежете колата на най-близкия специализиран паркинг до местоназначението.
Като цяло през миналата година в света са били извършени 8.5 милиона пътувания с кар шеринг компании. Над 4.5 милиона от тях са в Германия. Берлин е градът отличник с над 2.2 милиона резервации.
Производителите на автомобили първоначално не обърнаха сериозно внимание на тази тенденция, но към днешна дата стават част от нея, като предлагат колите и организират услугата. За мнозина германци личният автомобил вече е неоправдан лукс, като продажбите на нови коли през миналата година паднаха под 3 млн., което е най-ниският показател от две десетилетия насам. В същото време средната възраст на купувачите стигна 52 години при 46 в средата на 90-те години на миналия век.
Така вариант да се стигне до младите е услугата "споделен автомобил". Автомобилите под наем са познати от десетилетия, но доскоро те се наемаха и връщаха от няколко места в града, което не беше особено удобно.
Ползването и заплащането е максимално улеснено от клиентски карти
carsharing-news.de
Ползването и заплащането е максимално улеснено от клиентски карти
Преди шест години обаче се появи "кар шерингът", при който стоянките са разпръснати на ключови места в целия град. Услугата придоби популярност в големите градове в Европа и Северна Америка.
Икономически изгодно и удобно
Появиха се и нужните апликации, които позволяват през телефона си да откриете най-близката стоянка, да си запазите автомобил със SMS, да го ползвате, след което да го зарежете някъде в града, далеч от мястото за наемане. Плащането се извършва на база времето за ползване, като за двадесет минути се плаща между 4 и 6 евро, като застраховките и паркинг престоят са платени. Целодневният наем пък излиза между 39 и 59 евро.
Ако не слизате от автомобила, тази услуга би ви излязла солена, но за тези, които се нуждаят от кола, е изгодна, защото при изминаването на една и съща дистанция ще платите наполовина по-малко отколкото ако пътувате с такси.
Производителите влизат в бизнеса
Интересът към услугата накара "Даймлер", който оперира веригата Car2Go, вече да предлага по-големи автомобили за междуградски пътувания. Освен смартовете, които се ползват досега, на разположение е и новата В-класа на "Мерцедес", като другата новост е, че можете да вземете колата в Берлин и да я оставите в Хамбург. Car2Go към момента е най-популярната услуга за споделени автомобили, като има над 600 000 клиенти в 25 града в Европа и Северна Америка.
До момента car2go ползваха само автомобили "Смарт", но клиентските нагласи доведоха до обогатяване на автопарка.
До момента car2go ползваха само автомобили "Смарт", но клиентските нагласи доведоха до обогатяване на автопарка.
Друга популярен оператор на услугата DriveNow, която е съвместен проект между БМВ и SIXT, също предлага междуградски превоз, за момента само между Кьолн и Дюселдорф.
Интересът на германците към споделените автомобили привлече и "Ситроен", които пускат в Берлин флота от електромобили за наемане, обединени под марката Multicity. През миналата година в германската столица са отчетени средно 250 000 резервации месечно в сравнение с 40 000 във Вашингтон, който е американският град с най-сериозно навлизане на услугата.
Нож с две остриета
Според анализатори обаче включването на производителите в бизнеса може да им изиграе лоша шега, защото популяризирайки тезата, че е лесно да се живее без личен автомобил, може да саботират продажбите си. Към момента обаче производителите следват нагласите, за да печелят и от тази тенденция.
‘‘Много от компаниите не знаят в каква посока ще върви пазара, но не искат да се окажат на грешната писта, когато промяната се случи", коментира парадокса специалистът по история на транспорта Курт Мозер от Технологичния институт в Карлсруе. "Мерцедес" всъщност подкопават продажбите си, като предлагат на хората автомобили, които не е нужно да притежават. Това може да е опасно, но пък, от друга страна, ако се окаже, че това е трайна тенденция, може да се окаже твърде късно да се включиш успешно тепърва", допълва той.