Германски проект "учи" автомобилите да пазят пешеходците

Германски проект "учи" автомобилите да пазят пешеходците

Управлението на автомобил в малките и големите градове означава съвместно съжителство с много различни участници в движението и видове транспортни средства. Това е и истинско предизвикателство, което налага справяне със сложни ситуации на пътя и изисква извършване на множество последователни действия.
Eкипи от специалисти на германски автомобилни марки като "Опел" и БМВ разработва новаторски системи за подпомагане на водача с цел повишаване на ефективността и безопасността на движението в градски условия. Изследователският проект е кръстен UR:BAN (от "User oriented assistance systems and network management" – ориентирани към потребителя системи за подпомагане и управление на транспортната инфраструктура).
Основната цел на отчасти финансирания от германското правителство проект е осигуряването на перспективна във времето и съобразена изцяло с условията на градското движение подкрепа на водачите на леки и товарни автомобили. В проекта си сътрудничат общо трийсет и един партньори от средите на автомобилната и електронната индустрия, софтуерни компании, изследователски институти и представители на местните и общински власти, чиято основна цел е разработката на интелигентни системи за подпомагане на участниците в движението и съвместни решения за управление на трафика в градски условия.
Проектът UR:BAN ще продължи до 2016 година и е разделен на три основни дяла - "Когнитивна асистенция", "Мрежови системи за управление на движението", и "Човешки фактори в автомобилния трафик".
В условията на градско движение много често възникват сложни ситуации, при които не всички водачи имат възможност да реагират навреме. Именно към тази област се насочва подраздела на проекта с название "предотвратяване на сблъcък чрез използване на кормилната уредба и спирачната система".
Ако се съди по посоката на работа, на първо време автомобилите ще получат системи, които отличават пешеходците с рискове поведение и предупреждават водачът за потенциалната опасност. Същевременно кормилното управление и спирачките се превеждат в готовност за максимално ефективна реакция.
Друг аспект на проекта е свързан с обмяната на информация между автомобилите и елементите на транспортната инфраструктура. Идеята е на база актуална информация да се избягват местата със задръствания и да се минимализират ненужните спирания на кръстовища, на които няма други участници в движението. Мисли се и върху варианта водачите предварително да получават информация за това кога и какъв сигнал ще се появи на светофара пред тях.
Сред важните въпроси, подложени на проучване в рамките на проекта е, съдържанието на информацията, от която водачът се нуждае за изготвяне на оптимална стратегия за управление на автомобила, формите на представяне на данните и избягване на факторите, разсейващи и отвличащи вниманието на шофьора.