Нови стимули ще спасяват амбициите на Меркел за електромобилите

Нови стимули ще спасяват амбициите на Меркел за електромобилите

От БМВ отчитат огромен интерес към електромобила си i3, но малко от купувачите са от Германия.
БМВ
От БМВ отчитат огромен интерес към електромобила си i3, но малко от купувачите са от Германия.
Германците са луди по автомобилите и това е страната с най-малка консумация на гориво от автопарка. Става ли въпрос за електромобилите обаче, Германия е далеч от целите си, казва в свой анализ агенция "Франс прес". През 2009 година канцлерът Ангела Меркел обяви, че през 2020 година по пътищата на страната ще има 1 милион електромобила.
Въпреки че транспортният министър Александър Добринд наскоро обяви, че тази цел ще бъде постигната, експертите са повече от скептични. "Със същия успех Меркел можеше да каже, че през 2020 година 100 000 коли ще кръстосват Луната", коментира Фердинад Дуденхофер от центъра за автомобилни проучвания към университета в Дуизбург. По данни на звеното, в което работи, през първата половина на 2014 година в Германия е имало 16 900 електромобила. Това прави по четири коли на ток на всеки 10 000 стандартни коли, докато във Франция съотношението е 10 на 10 000.
Тази нерадостна картина кара правителството да увеличи бонусите, които собствениците на електромобили получават. До момента те бяха освободени от пътни такси в продължение на 10 години. Скоро ще имат и правото да карат в буслентите в градовете, да паркират безплатно и да имат осигурен достъп до зарядни станции.
Намеренията на правителството обаче може да срещнат отпора на местните власти, от чиято компетенция е разрешаването на тези преференции. Според Стефан Артикус от Асоциацията на германските градове пускането на електромобили в буслентите ще забави рейсовете.
От друга страна, шефът на германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA) Матиас Висман пък смята, че дори и тези стимули няма да са достатъчни за сериозно навлизане на електромобилите. От националната платформа за електромобили отдавна призовават да се намаляват и данъците на компаниите, които имат електромобили сред служебните си коли. За момента обаче бонуси има само за частните лица.
Според представителите на зелените в Германия обаче правителството не дава сериозни стимули, тъй като местните автомобилни производители все още няма силни позиции сред електромобилите. "Те не искат да направят услуга на чуждестранните компании като "Рено" и "Тесла", коментира Валери Вилмс от екоорганизацията.
Германските производители обаче полагат усилия да се включат в челните редици на електрификацията на автомобилите. Наскоро модели на ток представиха "Даймлер" ("Смарт"), "Фолксваген" ("Голф") и БМВ (i3). Пречка пред масовото навлизане на електромобилите е и липата на зарядни станции. В Германия те са 4400 при 16 000 във Франция, а ограниченият пробег на електромобилите е основната им слабост. "Германците не купуват коли на ток, защото те са скъпи, имат ограничен пробег и много дълго време за зареждане на батериите. А стимулите не решават тези проблеми", обобщава Дуденхофер.