През есента на 1989 г. улиците на Прага са пълни с изоставени автомобили "Трабант". Веднъж стигнали чешката столица, търсещите по-добър живот източногерманци оставят колите си, струващи няколкостотин марки, и се отправят към Западна Германия с друг транспорт.
Парад на автомобили "Трабант" в чешката столица Прага вчера отбеляза 25-ата годишнина от голямата източногерманска екскурзия. През септември 1989 година, възползвайки се от отхлабената хватка на комунистическия режим в ГДР, който изживява последните си дни, хиляди жители на Източна Германия използват Прага като отправна точка за бленуваната Западна Германия. Парадът завърши пред германското посолство в Прага, където преди четвърт век намират убежище стотици източногерманци. През есента на 1989 година улиците на Прага са пълни с изоставени автомобили "Трабант". Веднъж стигнали чешката столица, търсещите по-добър живот оставят колите си, струващи няколкостотин марки, и се отправят към Западна Германия с друг транспорт. Трабантът като символ на една епоха и средства за бягство от нея е увековечен и на статуя пред посолството на Германия в Прага. Неин автор е скандалният Дейвид Черни. Преди изборите в Чехия през 2013 година той пусне в река Вълтава огромна ръка, показваща среден пръст, с което показа отношението си към политическата класа и в частност президентът левичар Милош Земан. В парада на трабантите вчера се включиха около 1000 души. В годините след падането на комунистическия режим в Източна Европа трабантът постепенно си извоюва статут на култов автомобил. Той е обект на колекционерска страст във всички страни отвъд желязната завеса, включително и в България. Една от отличителните черти на трабанта е изработеното от "композитни материали", както бихме казали днес, купе. Според легендите то е направено от пресован картон, но всъщност става дума за дуропласт - смола, в която са вкарани памучни фибри. Резултатът е леко купе, теглото на трабанта е малко над 600 кг, неподатливо на ръжда. Простото устройство на двутактовия двигател, на който може да му се направи основен ремонт буквално на пътя, превръща колата в желан модел за източноевропейците със скромни доходи. Заради лекото купе не е нужно моторът да е много мощен. Първите трабанти разчитат на 18 конски сили, а най-масовият модел - 601, има 26 к.с. От 1957 до 1991 година трабантът има две поколения и един фейслифт, по модерната терминология. "Трабант" заедно с "Вартбург" формират над 50% от износа на ГДР.