Град с дъх на гуми

Всеки шофьор, който е влизал в работилница за смяна на гуми, е усещал специфичния мирис на новите бройки. И сигурно се е чудил коя марка да избере, за да му пасва на стила на каране, джоба и имиджа на автомобила. В един словашки град изборът е ясен, защото там всички живеят с производството на гуми. А мирисът на каучука е част от техния живот.
Към 1988 г. заводът за производство на гуми в словашкия град Пухов е бил един от клоновете на обединеното социалистическо предприятие "Барум" из Чехословакия. Сега е вторият по големина европейски завод на германския производител на гуми "Континентал" и е пример за един от успешните проекти в словашката икономика.
В град с 20 хиляди жители, в който почти няма друга промишленост, всички се наслаждават на това, което се е случило за около 20 години с най-голямото местно предприятие. Може би в други условия и в други държави то е щяло да фалира. Но в Словакия нещата са се развили в друга, много по-успешна посока.
Когато се отцепва в самостоятелна компания и възстановява марката от 1905 г. "Матадор", държавата не бърза с продажбата на западни инвеститори. Дори въобще не бърза с продажбата му и на фона на бурното раздържавяване в началото на 90-те години предприятието в Пухов закъснява с преминаването в частни ръце. Това се случва през 1995 г.
Дванадесет години по-късно новите словашки собственици продават 51% на германската "Континентал", а през 2009 г. става изцяло собственост на германската компания. Това изглежда сравнително късно с оглед на случилото се в Източна Европа след падането на комунистическото управление, а освен това точно във вихъра на световната икономическа криза след 2008 г. Към днешна дата всички изглеждат доволни от развитието на нещата.

"Днес в завода пряко заети са 3317 души, но практически дава работа на около 5000 души. Може да се каже, че всяко семейство е пряко свързано със завода", коментира Мирослав Зячик, който е пиар на завода в Пухов.
Средната заплата днес е 1000 евро, а капацитетът на завода е натоварен 24 часа в денонощието без почивен ден, като за целта се работи на четири смени. За град с размерите на Пухов това е напълно достатъчно. Заетите са на средна възраст 39.3 години и се увеличават с около 0.8% на годината.
От самото начало германският собственик инвестира мащабно в увеличаване на продукцията и спазване на стандартите за производство. Още през 2009 г. отваря нов логистичен център за дистрибуцията на гуми в Централна и Източна Европа, както и новите производствени зали.

Днес в завода се произвеждат 20 марки гуми от портфолиото, сред които основната "Континентал", премиум продуктите "Семперит" и "Унироял", по-бюджетните решения "Барум" и "Матадор", както и регионалните, но познати в България марки "Дженеръл", "Гиславед" ,"Викинг" и други.
Отделните марки все пак имат своите специфики, които се доказват и от различните тестове от специализирани институти и медии. "Унироял", например се смята за по-добра гума на мокро, а "Семперит" се слави с по-добри качества на сняг.
От капацитет от 5.5 милиона гуми през 2009 г. в резултат на масираните инвестиции капацитетът на производството стига почти 14 милиона през тази година от различните марки и размери (от 13-цолови до 19-цолови). Там се произвеждат и около 3 милиона гуми за камиони, като в последните години започват да се разработват и отделни гуми за автобуси.
"Практически няма разлика в материалите, използвани за производството на премиум марките като "Унироял" и "Семперит" от една страна и "Барум" и "Матадор" от друга. Различен е дизайнът и видът на шарките", коментира Милан Печеня от центъра за развитие, който вече е втори по големина в рамките на германската компания.
"Разработваме дизайна на цели линии, а не на отделни гуми. Основното предизвикателство е да отговорим на пазарните изисквания и на тенденциите в развитието на гумите като дизайн и качества", добави той.

Центърът за развойната дейност в Пухов бързо набира скорост и освен, че разработва новите модели на редица от марките, извършва и част от тестовете - шест процента на гумите за леки автомобили и осем процента за търговските автомобили. В завода разполагат с 24 позиции за тестове на гумите за леки автомобили и шест за тежкотоварните.
Основната част от тестовете обаче си остава в централата в Хановер и фирмената писта "Контидром". Но в технологичния център в Пухов, където работят около 200 души, поемат все по-голям дял от останалата част от разработката на материали и дизайн на моделите.
За да могат да отговорят на германските изисквания в словашкия град са създадени необходимите условия за подготовка на кадри. Към завода има специализирано училище за обучение на работници, а в града работи и факултет за индустриални технологии, където се подготвя висшият персонал. В резултат на тази политика в завода работят основно словаци, мениджърският персонал също е съставен основно от местни ръководители.
"От време на време има размени с колегите от Чехия, но това е стандартна процедура като за всяка голяма фирма. В завода обаче заетите са предимно от Словакия", коментира Зячик.
Заводът на река Вах на площ 35 хиляди квадратни метра търси място за разширяване и модернизиране. "Трудна задача, тъй като сме ограничени и за да построим ново хале трябва да разрушим старо", казва Зячик, докато поредната смяна работници идва да заеме позициите си.
Резултатът от инвестицията от близо 100 милиона евро само в последните две години дава видимите резултати - миналата година година "Континентал" беше обявен за производител номер 1 в журито на специализираното издание Tire Technology International и независимите експерти в индустрията. А голяма част от гумите на компанията за европейския и африканския пазар, независимо от коя марка, са произведени в това словашко градче.