Град с дъх на гуми

Град с дъх на гуми

Заводът в Пухов преминава изцяло под шапката на "Континентал" през 2009 г. и оттогава капацитетът е увеличен почти три пъти
Заводът в Пухов преминава изцяло под шапката на "Континентал" през 2009 г. и оттогава капацитетът е увеличен почти три пъти
Всеки шофьор, който е влизал в работилница за смяна на гуми, е усещал специфичния мирис на новите бройки. И сигурно се е чудил коя марка да избере, за да му пасва на стила на каране, джоба и имиджа на автомобила. В един словашки град изборът е ясен, защото там всички живеят с производството на гуми. А мирисът на каучука е част от техния живот.
​Към 1988 г. заводът за производство на гуми в словашкия град Пухов е бил един от клоновете на обединеното социалистическо предприятие "Барум" из Чехословакия. Сега е вторият по големина европейски завод на германския производител на гуми "Континентал" и е пример за един от успешните проекти в словашката икономика.
В град с 20 хиляди жители, в който почти няма друга промишленост, всички се наслаждават на това, което се е случило за около 20 години с най-голямото местно предприятие. ​Може би в други условия и в други държави то е щяло да фалира. Но в Словакия нещата са се развили в друга, много по-успешна посока. 
Когато се отцепва в самостоятелна компания и възстановява марката от 1905 г. "Матадор", държавата не бърза с продажбата на западни инвеститори. Дори въобще не бърза с продажбата му и на фона на бурното раздържавяване в началото на 90-те години предприятието в Пухов закъснява с преминаването в частни ръце. Това се случва през 1995 г.
​Дванадесет години по-късно новите словашки собственици продават 51% на германската "Континентал", а през 2009 г. става изцяло собственост на германската компания. Това изглежда сравнително късно с оглед на случилото се в Източна Европа след падането на комунистическото управление, а освен това точно във вихъра на световната икономическа криза след 2008 г. Към днешна дата всички изглеждат доволни от развитието на нещата.
Около 5000 души са заети пряко или косвено със завода за производство на гуми
Около 5000 души са заети пряко или косвено със завода за производство на гуми
​"Днес в завода пряко заети са 3317 души, но практически дава работа на около 5000 души. Може да се каже, че всяко семейство е пряко свързано със завода", коментира Мирослав Зячик, който е пиар на завода в Пухов.
Средната заплата днес е 1000 евро, а капацитетът на завода е натоварен 24 часа в денонощието без почивен ден, като за целта се работи на четири смени. За град с размерите на Пухов това е напълно достатъчно. Заетите са на средна възраст 39.3 години и се увеличават с около 0.8% на годината.
От самото начало германският собственик инвестира мащабно в увеличаване на продукцията и спазване на стандартите за производство. Още през 2009 г. отваря нов логистичен център за дистрибуцията на гуми в Централна и Източна Европа, както и новите производствени зали. 
В Пухов се произвеждат 20 марки от портфолиото на германската компания
В Пухов се произвеждат 20 марки от портфолиото на германската компания
Днес в завода се произвеждат  20 марки гуми от портфолиото, сред които основната "Континентал", премиум продуктите "Семперит" и "Унироял", по-бюджетните решения "Барум" и "Матадор", както и регионалните, но познати в България марки "Дженеръл", "Гиславед" ,"Викинг" и други. 
​Отделните марки все пак имат своите специфики, които се доказват и от различните тестове от специализирани институти и медии. "Унироял", например се смята за по-добра гума на мокро, а "Семперит" се слави с по-добри качества на сняг.
От капацитет от 5.5 милиона гуми през 2009 г. в резултат на масираните инвестиции капацитетът на производството стига почти 14 милиона през тази година от различните марки и размери (от 13-цолови до 19-цолови). Там се произвеждат и около 3 милиона гуми за камиони, като в последните години започват да се разработват и отделни гуми за автобуси. 
"Практически няма разлика в материалите, използвани за производството на премиум марките като "Унироял" и "Семперит" от една страна и "Барум" и "Матадор" от друга. Различен е дизайнът и видът на шарките", коментира Милан Печеня от центъра за развитие, който вече е втори по големина в рамките на германската компания.
"Разработваме дизайна на цели линии, а не на отделни гуми. Основното предизвикателство е да отговорим на пазарните изисквания и на тенденциите в развитието на гумите като дизайн и качества", добави той.
В развойния и тестов център се изпробват качествата на продукта ContiKit, който замества резервната гума и позволява да се кара 200 км до гумаджийница
В развойния и тестов център се изпробват качествата на продукта ContiKit, който замества резервната гума и позволява да се кара 200 км до гумаджийница
Центърът за развойната дейност в Пухов бързо набира скорост и освен, че разработва новите модели на редица от марките, извършва и част от тестовете - шест процента на гумите за леки автомобили и осем процента за търговските автомобили. В завода разполагат с 24 позиции за тестове на гумите за леки автомобили и шест за тежкотоварните.
Основната част от тестовете обаче си остава в централата в Хановер и фирмената писта "Контидром". Но в технологичния център в Пухов, където работят около 200 души, поемат все по-голям дял от останалата част от разработката на материали и дизайн на моделите. 
​За да могат да отговорят на германските изисквания в словашкия град са създадени необходимите условия за подготовка на кадри. Към завода има специализирано училище за обучение на работници, а в града работи и факултет за индустриални технологии, където се подготвя висшият персонал. В резултат на тази политика в завода работят основно словаци, мениджърският персонал също е съставен основно от местни ръководители. 
"От време на време има размени с колегите от Чехия, но това е стандартна процедура като за всяка голяма фирма. В завода обаче заетите са предимно от Словакия", коментира Зячик.
Заводът на река Вах на площ 35 хиляди квадратни метра търси място за разширяване и модернизиране. "Трудна задача, тъй като сме ограничени и за да построим ново хале трябва да разрушим старо", казва Зячик, докато поредната смяна работници идва да заеме позициите си.
Резултатът от инвестицията от близо 100 милиона евро само в последните две години дава видимите резултати - миналата година година "Континентал" беше обявен за производител номер 1 в журито на специализираното издание Tire Technology International и независимите експерти в индустрията. А голяма част от гумите на компанията за европейския и африканския пазар, независимо от коя марка, са произведени в това словашко градче.