Заради преместването на производството от Белгия в Испания лансирането на "Мондео" се забави с три години. Колата обаче не изглежда остаряла както на външен вид, така и по отношение на предлаганите технологии.
"Мондео" изтегли късата клечка, образно казано, и се появи на пазара цели три години, след като беше готов. Причината - преместване на производството в нов завод. Три години са почти половината от жизнения цикъл на един модел. Като комплимент към дизайнерите може да се посочи, че за това време "Мондео" не остаря и остава една от най-интересните и агресивно изглеждащи коли в сегмента. Признание за качествата на колата е и номинацията му сред седемте финалисти в конкурса "Автомобил на годината на Европа". Отстрани автомобилът изглежда като голямо купе Трапецовидна решетка и оребреният капак на мотора предават на предницата спортно излъчване. Отзад, двойните ауспухови тръби, обещават забавни моменти зад волана. "Мондео" се предлага като лифтбек с четири врати и комби, а хибридът, появяващ се в гамата на модела за първи път, е класически седан. Докато беше в бокса моделът получи подобрения по отношение на двигателите и техническото обезпечаване. На снимката "Мондео" като хибрид. Оформлението на салона подсказва, че "Мондео" е високотехнологичен автомобил. Разработената от Microsoft мултимедийна система SYNC 2 е с 8-инчов сензорен екран. Малко разочарова това, че дори във високите нива на оборудване лъскавите акценти са платсмасови, а не метални. От "Форд" не са премахнали напълно бутоните, като са останали основните за управление на климатика и аудиото, направено от "Сони". В същото време има възможност навигацията, аудиосистемата и телефонът да се командват с глас. Приборното табло представлява всъщност голям дисплей, на който може да се изведе едновременно различна полезна информация – данните на бордовия компютър и указанията на навигацията например. Освен стандартните седалки, на разположение са и мултиконтурни, с повече варианти за нагласяне и възможност за масажиране. Отзад е приятно широко, а седалките са удобни. Багажният обем на лифтбека е между 550 и 1446 литра. Новият "Форд Мондео" е пълен с асистиращи системи и такива гарантиращи безопасността, като сред тях уникални са предпазните задни колани с вградени въздушни възглавници, осигуряващи пет пъти по голяма контактна площ с тялото при сблъсък. Родителите, които заемат семейната кола на децата си, ще харесат системата MyKey, даваща възможност един от двата ключа да ограничава определени настройки. Например, моторът да не може да се запали преди всички колани да са закопчани, максималната скорост да бъде ограничена, да не се позволява деактивирането на системите за безопасност и т.н. В зависимост от нивото на оборудване "Форд Мондео" може да използва адаптиращи се към пътните условия фарове, системите за предотвратяване на сблъсъци при всякаква скорост, асистент за запазване на лентата на движение с автоматично коригиране на посоката, предупреждение за автомобил в мъртвата зона на огледалата и т.н. Функцията за автоматично паркиране вече е усъвършенствана, като освен успоредно "паркира" и перпендикулярно. Налице е и възможност за автономно излизане от паркомястото. "Мондео" използва новата глобална платформа за автомобили от D-сегмента на "Фордо", но окачването е адаптирано към европейския вкус. В резултата колата филтрира много от неравностите. В завой, страничният наклон е минимален, а рязката смяна на посоките става невъзмутимо, като движението на каросерията спира в момента, в който воланът се изправи. Послушното следване на командите от волана се осигурява от системата за контрол на векторното разпределение, която работи чрез спирачни импулси към колелата. Воланът на "Мондео" е приятно тежък при висока скорост, но в началото ми се стори леко синтетичен, сякаш няма директна връзка с предните колела. В хода на общуването с колата, с тази странност се свиква. "Мондео" се предлага с три бензинови и още толкова дизелови двигателя. Мощностите им варират между 160 и 240 конски сили. В рамките на теста се уверих, че дори базовият 1.5 литров EcoBoost със 160 к.с., е достатъчно еластичен и темпераментен. Бензиновият двигател осигурява ускорение до 100 км/ч за 9.2 секунди, а максималната скорост е 227 км/ч. Комбиниран с шестепенна механична кутия той е изключително тих дори при 140 км/ч. Наред с цялостното обезшумяване на купето и пъргавостта на "Мондео", това прави автомобилът много приятен за каране по магистрала и за дълги преходи, които не тежат. При доста агресивно каране, основно по планински пътища, разходът на бензиновият мотор беше приличните 9 л/100 км, при 5.8 л/100 км по книжка. Двулитровият дизел със 180 конски сили ми направи добро впечатление. Също жив, безшумен и неочаквано еластичен. В рамките на теста той показа с около литър по-нисък разход от бензиновия (или около 8 л/100 км), а според заводските данни консумацията може да спадне до 4.4 л/100 км. При положение, че дизълът оскъпява "Мондео" с над 6000 лева, то предпочитанията ми определено падат върху бензиновата модификация. На първо време "Форд Мондео" излиза на пазара с две нива на оборудване и за първи път с хибридна версия. Предстои лансирането на нови две линии, обогатяване на гамата от двигатели и версия със задвижване на всички колела. На по-късен етап автомобилът ще разполага и със система за промяна на режимите на шофиране, което ще го направи още по-убедителен на пътя. Най-достъпното Mondeo е с цена 43 900 лв. с ДДС, малко скъпично на фона на конкуренцията, но с богато оборудване и отличният 1.5-литров EcoBoost. За сравнение, мога да посоча, че стартовата цена на чакащата заместник "Тойота Авенсис" е 36 300 лв, а на миналите наскоро през фейслифт "Пежо 508 и "Опел Инсигния" се предлагат съответно за 37 479 и 37 620 лева. Може би най-сериозният конкурент - съвсем новия "Фолксваген Пасат" струва 41 675 лева. "Мазда" 6 и "Хонда Акорд" са по-скъпи, като най-достъпните им модификации са с цена 43 980 и 46 990 лева.