България да спре да третира колите като имущество, призовават производителите

Държавата да спре да третира автомобилите като имущество, като за по-скъпите се плаща по-голям данък, а да се въведат ставки, съобразени с вредните емисии, призова на пресконференция днес председателят на Управителния съвет на Асоциацията на автомобилните производители и техните официални представители в България Стоян Желев. Той поясни, че подходът, колкото повече цапа една кола, толкова повече плаща собственикът й, е приет в повечето европейски страни.
Желев все пак припомни, че има известен напредък, като от миналата година превозните средства, отговарящи на еконормите Евро 5 и Евро 6, ползват данъчни облекчения. Ефектът обаче не е голям заради символичните отстъпки. Шефът на ААП смята, че на пътя на сериозните промени стои ниската покупателна способност, но все пак изрази надежда, че те ще се случат.
Стоян Желев е на мнение също, че трябва да се помисли и за освобождаване от данъци на електрическите автомобили и плъгин хибридите. "Хубаво е да има еднократни стимули при закупуването на такива автомобил. Има го гласувано в програмата на държавата за развитие, но няма бюджет и няма как да се случи", допълни той.
Желев обаче си дава сметка, че при положение, че държавата наскоро е теглила 16 млрд. лева заем, е безсмислено да се искат пари от бюджета за стимули за обновяването на автомобилния парк.
Председателят на ААП изрази и разочарование, че със смяната на ръководството на МВР е спряна практиката на асоциацията да се дават данни от КАТ за реално регистрираните нови и употребявани автомобили в страната, и тези, които са снети от отчет до половин година след записването им. Тази информация е ключова, за да може да се прецени какъв е обемът на реекспорта, тоест на колите, декларирани, че са продадени в България, а всъщност заминали за чужбина.
Този подход изкривява реалната статистика за пазара на нови автомобили и променя подреждането на най-успешните марки. За първите шест месеца на миналата година такива са 12% от декларираните като продадени в страната коли. "При някои марки делът на продажбите извън България е 50%", уточни Желев.
Пресконференцията на ААП бешо по повод организирания от асоциацията първи мотосалон, на който от 18 до 22 февруари в София ще бъдат представени най-новите модели скутери, мотопеди, мотоциклети и ATV-та от 11 марки. Сред тях са Хонда", "Харли Дейвидсън", "Пежо", БМВ, МV Аугуста, "Кимко", "Сузуки", "Пиаджо" и други, като реално ще отсъстват само два от представяните в България брандове. "Мотосалон София 2015" ще е с работно време от 10 до 18.30 часа, а входът за възрастни ще е пет лева.