България да спре да третира колите като имущество, призовават производителите

България да спре да третира колите като имущество, призовават производителите

България да спре да третира колите като имущество, призовават производителите
Държавата да спре да третира автомобилите като имущество, като за по-скъпите се плаща по-голям данък, а да се въведат ставки, съобразени с вредните емисии, призова на пресконференция днес председателят на Управителния съвет на Асоциацията на автомобилните производители и техните официални представители в България Стоян Желев. Той поясни, че подходът, колкото повече цапа една кола, толкова повече плаща собственикът й, е приет в повечето европейски страни.
Желев все пак припомни, че има известен напредък, като от миналата година превозните средства, отговарящи на еконормите Евро 5 и Евро 6, ползват данъчни облекчения. Ефектът обаче не е голям заради символичните отстъпки. Шефът на ААП смята, че на пътя на сериозните промени стои ниската покупателна способност, но все пак изрази надежда, че те ще се случат.
Стоян Желев е на мнение също, че трябва да се помисли и за освобождаване от данъци на електрическите автомобили и плъгин хибридите. "Хубаво е да има еднократни стимули при закупуването на такива автомобил. Има го гласувано в програмата на държавата за развитие, но няма бюджет и няма как да се случи", допълни той.
Желев обаче си дава сметка, че при положение, че държавата наскоро е теглила 16 млрд. лева заем, е безсмислено да се искат пари от бюджета за стимули за обновяването на автомобилния парк.
Председателят на ААП изрази и разочарование, че със смяната на ръководството на МВР е спряна практиката на асоциацията да се дават данни от КАТ за реално регистрираните нови и употребявани автомобили в страната, и тези, които са снети от отчет до половин година след записването им. Тази информация е ключова, за да може да се прецени какъв е обемът на реекспорта, тоест на колите, декларирани, че са продадени в България, а всъщност заминали за чужбина.
Този подход изкривява реалната статистика за пазара на нови автомобили и променя подреждането на най-успешните марки. За първите шест месеца на миналата година такива са 12% от декларираните като продадени в страната коли. "При някои марки делът на продажбите извън България е 50%", уточни Желев.
Пресконференцията на ААП бешо по повод организирания от асоциацията първи мотосалон, на който от 18 до 22 февруари в София ще бъдат представени най-новите модели скутери, мотопеди, мотоциклети и ATV-та от 11 марки. Сред тях са Хонда", "Харли Дейвидсън", "Пежо", БМВ, МV Аугуста, "Кимко", "Сузуки", "Пиаджо" и други, като реално ще отсъстват само два от представяните в България брандове. "Мотосалон София 2015" ще е с работно време от 10 до 18.30 часа, а входът за възрастни ще е пет лева.