Ударно обновяване на двигателната си гама ще направи "Опел" в следващите четири години. За този период в моделите на марката ще навлязат 17 нови двигателя. Ако се съди по качествата на първите два от тях, които тествах - 1598 кубиков дизел, монтиран на вървящата към края на жизнения си цикъл Астра J и все още актуалната Moka, както и двулитров дизелов мотор за "Инсигния", то почитателите на марката ги чакат вълнуващи времена.
Ударно обновяване на двигателната си гама ще направи "Опел" в следващите четири години. За този период в моделите на марката ще навлязат 17 нови двигателя. Ако се съди по качествата на първите два от тях, които тествах - 1598 кубиков дизел, монтиран на вървящата към края на жизнения си цикъл Астра J и все още актуалната Moka, както и двулитров дизелов мотор за "Инсигния", то почитателите на марката ги чакат вълнуващи времена. 1598 кубиковият дизел е от генерацията на т.нар. "шептящи дизели". Названието идва от тихата им работа. За момента 1.6-литровият дизелов мотор се предлага с мощности 110 и 136 конски сили, като и в двата случая разчита на турбото компресор. По-мощната версия на двигателя заменя досегашния 1.7 CDTI. Новото предложение осигурява с 6 конски сили и 20 Нм повече, при по-нисък разход на гориво. Двигателят постига литрова мощност от 85 к.с. /л – стойност, която е без конкуренция в този клас. Караната от мен "Астра" беше с двигателя със 136 конски сили. При запалването моторът почти не се чува, когато работи на празен ход, а в салона той напомня за себе си само при високи обороти. Шумът обаче е приятен за ухото, дори бих казал наподобяващ спортен тембър. Освен че е тих, дизелът предлага значително по-слаби вибрации. Важен факт е и че е олекотен. В тестовата "Астра" моторът ми хареса с доста темпераментния си характер. Турбодупката не е съвсем прескочена, но още при 1500 оборота двигателя започва да тегли сериозно и демонстрира серозен потенциал за доускорение дори при движение на шеста скорост със 140 км/ч. Естествено, важна характеристика на новия мотор е и скромният апетит - под 4 на сто в лабораторни условия, имитиращи смесен цикъл на движение. Това е достатъчно новият двигател да е най-зеленият при "Опел" и първият, покриващ нормата Euro 6. Това е показанието на бордовия компютър на тестовата "Астра" след доста динамично каране. Шептящият дизел ще има и още по-зелена версия, която ще използва специална течност (по подобие на добавката AddBlue за камионите) за драстично намаляване на нивата на азотните окиси. Да си призная, не икономичността, а темпераментът на "Астра" с този мотор за мен беше по-интересен. Дори при шофиране по път със завои и стръмни изкачвания, поддържането на добро темпо е лесно, а изпреварванията са детска игра. С вече споменатият дизелов мотор "Moкa" ускоряват до 100 км/ч за отличните 9.9 секунди, но лично аз бях много по-впечатлен от доускорение от 80 до 120 км/ч на пета предавка, отнемащо също толкова време. Моторът се справя с поддържане на скоростта дори при 1000 об/мин, но е в стихията си между 1380 и 3500 оборота. Двигателя си партнира отлично както с механична, така и с автоматична трансмисия, като е отличен избор и за версиите на кросоувъра със задвижване 4Х4. При нормално каране по най-разнообразен маршрут моторът показа разход от 5.5 л/100 км, както на Moka автоматик, така и с механична кутия и двойно предаване. Това обаче далеч не е лимитът на неговата икономичност- по книжка консумацията е 4.4 на сто в смесен цикъл, или с почти половин литър по-малко от двигателя, който наследява. Двулитровият турбо дизелов двигател, вграждан в Инсигния, също извлича повече енергия от всяка капка гориво. При него литрова мощност е 87 к.с./л. Моторът предлага максималните 400 Нм въртящ момент между 1750 и 2500 об./мин, а максималната мощност от 170 к.с. се постига при 3750 об./мин. Новият задвижващ агрегат разполага с 4% повече мощност и с 14 на сто повече въртящ момент, запазвайки същия разход на гориво като предшественика. Субективното усещане за пъргавина, когато говорим за "Инсигния" с новия дизел, далеч не се описва със сухата статистика – ускорение от нула до 100 км/ч за 9.0 секунди. Подобряването на постижението на предшественика с почти половин секунда, обаче е достатъчно красноречиво. При рязко подаване на газ ускоряването става направо с подскок, а доброто настроение е гарантирано както при изпреварванията, така и при спокойното пътуване по магистрала или междуградски път. Не е без значение и фактът, че няма и помен от досадната турбо дупка (недостиг на тяга при ниски обороти). Разбира се, разходът на гориво също не е за пренебрегване, като в рамките на теста консумацията се оказа 6.4 л/100 км във автомобил със задвижване 4Х4 и комби силует. Обещанието на производителя пък е за консумация от 5.4 на сто. И тук няма как да не забележите ниските нива на шум и вибрации, и все пак, най-приятна си остава виталността на двигателя във всеки един момент. Две са основните технологични решения, които позволяват увеличаване на мощността и намаляване на разхода на гориво в двата нови агрегата на "Опел". Моторите разчитат на ново поколение турбокомпресор с променлива геометрия на турбинната част и система за впръскване на горивото под високо налягане common-rail. Инжекторите доставят горивото под налягане от 2000 бара при 10 цикъла на впръскване, с което се осигурява висока мощност, подобрено разпрашаване и ефективното смесване на дизела с въздуха. Турбокомпресорът на двулитровият мотор е с електрически активатор на системата за промяна на газовия поток, с което си осигурява с 20% по-бърза реакция от тази при вакуумен регулатор. Не са и малко хората, за които екологичните показатели са не по-малко важни от фактора удоволствие, формиран от реакцията на двигателите и тяхната икономичност. Не е тайна, че голямата слабост на дизела са емисиите на азотни окиси, които при новите два мотора вече са в историята. Двигателя 1.6 CDTI използва устройство, наречено Lean NOx Trap (технология за акумулиране на азотните окиси), представляваща система за допълнителна обработка на газовете, която задържа и редуцира азотните окиси от отработилите газове до нищожни нива без използването на добавки. Двулитровият дизел пък е оборудван със система за селективна каталитична редукция, която също елиминира азотните окиси от отработилите газове, чрез добавянето на малки количества специална течност в потока на отработенетие газове преди SCR катализатора и след филтъра за твърди частици (DPF). Разтворът се превръща в амоняк, който се абсорбира от катализатора. Азотните окиси в преминаващите отработили газове след това селективно се редуцират до безвреден азот и водни пари при химическа реакция с амоняка.