Броят на електромобилите в България скочи до 497

Броят на електромобилите в България скочи до 497

Броят на електромобилите в България скочи до 497
Мицубиши
Устойчива тенденция на ръст на регистрацията на електрически и хибридни превозни средства отчете правителството днес. На годишна база към 31.12.2014 г. общият брой на превозните средства с изцяло електрическо задвижване се е увеличил с 36%, а на хибридните с 61% спрямо същия период на 2013 година.
Към края на миналата година са регистрирани 497 електрически и 1031 хибридни превозни средства. За сравнение, общият брой на регистрираните МПС в страната е над 3.8 млн.
Като своя заслуга за ръста кабинетът посочва разширяването кръга на освободените от данък електрически превозни средства, с което освен електрическите автомобили, от данък се освобождават и електрически мотоциклети и мотопеди. Приетият доклад по темата посочва, че заслуги имат също местните администрации, както и неправителственият сектор.
В документа се посочва също, че електромобилите и хибридите осигуряват и устойчиво бъдеще на транспорта, като се намалява неговата зависимост от нефта. Освен това се подобрява качеството на атмосферния въздух и се ограничава шумът в населените места, а оттам и рисковете за човешкото здраве.
Загриженост предимно на хартия
Въпреки демонстрираната загриженост на хартия за екологичния ефект от експлоатацията на превозни средства правителствата от годините на прехода се въздържат от въвеждането на правилото "замърсителят плаща повече", тоест колкото повече вредни емисии отделя една кола, толкова повече да плаща собственикът й. Това се подчертава неведнъж от дилърите на нови автомобили и екоорганизации.
Наскоро председателят на управителния съвет на Асоциацията на автомобилните производители и техните официални представители в България Стоян Желев подчерта, че държавата продължава да третира автомобилите като имущество, като за по-скъпите се плаща по-голям данък. "Хубаво е да има еднократни стимули при закупуването на електромобили. Такива има гласувани в програмата на държавата за развитие на този тип мобилност, но няма бюджет и това не се случва", допълва Желев.
На тазгодишната конференция на "БМВ груп", на която бяха представени финансовите резултати на концерна, председателят на борда на директорите д-р Норберт Райтхофер посочи, че популярността на електрическите превозни средства е в пряка зависимост от стимулите за притежаващите ги. В Норвегия, където купувачите им не плащат ДДС, такси за регистрация, могат да паркират безплатно в платените зони в града и да ползват BUS лентите, екологичните i модели на БМВ формират 23% от продажбите. В Германия те се избират от едва 1% от купувачите.
Причината е ясна - електромобилите и хибридите са доста по-скъпи от моделите с традиционно задвижване. Според Райтхофер финансови стимули ще са нужни само в продължение на няколко години, докато "зелените" модели навлязат по-масово, което ще свали и цената им.