Фоторазказ: "Рено Зое" - електрическата алтернатива на "Клио"

Георги Пауновски

Фоторазказ: "Рено Зое" - електрическата алтернатива на "Клио"

Eкологичен, пъргав, тих, просторен, симпатичен, технологичен, евтин за експлоатация, но скъп за придобиване, това накратко е "Рено Зое". От миналата седмица автомобилът е и на българския пазар, а представител на "Дневник" беше сред първите, които го тестваха.

  • Eкологичен, пъргав, тих, просторен, симпатичен, технологичен, евтин за експлоатация, но скъп за придобиване, това накратко е "Рено Зое". От миналата седмица автомобилът е и на българския пазар, а представител на "Дневник" беше сред първите, които го тестваха.
    Eкологичен, пъргав, тих, просторен, симпатичен, технологичен, евтин за експлоатация, но скъп за придобиване, това накратко е "Рено Зое". От миналата седмица автомобилът е и на българския пазар, а представител на "Дневник" беше сред първите, които го тестваха.
  • Да започнем с това, че "Зое" не е нов модел. Дебютът му беше преди почти три години. Междувременно колата дори мина през подобрения, касаещи времето за зареждане (намалено), запаса от ход (увеличен) и двигателя (станал по-компактен).
    Да започнем с това, че "Зое" не е нов модел. Дебютът му беше преди почти три години. Междувременно колата дори мина през подобрения, касаещи времето за зареждане (намалено), запаса от ход (увеличен) и двигателя (станал по-компактен).
  • "Зое" може да се приеме като екологична алтернатива на "Рено Клио". Всъщност електромобилът използва същата платформа. С дължината си от 4.08 метра и междуосие от 2.59 м "Зое" е с типичните размери на колите от В-класа.
    "Зое" може да се приеме като екологична алтернатива на "Рено Клио". Всъщност електромобилът използва същата платформа. С дължината си от 4.08 метра и междуосие от 2.59 м "Зое" е с типичните размери на колите от В-класа.
  • За разлика от първите поколения електромобили, в които вътрешното пространство страдаше заради обемните допълнителни компоненти, особено батериите, при "Зое" такъв проблем няма. Мястото в купето и багажният обем са съизмерими с конкурентите с традиционен мотор.
    За разлика от първите поколения електромобили, в които вътрешното пространство страдаше заради обемните допълнителни компоненти, особено батериите, при "Зое" такъв проблем няма. Мястото в купето и багажният обем са съизмерими с конкурентите с традиционен мотор.
  • В салона има достатъчно място за удобно пътуване на четирима, а при нужда могат да се сместят и петима.
    В салона има достатъчно място за удобно пътуване на четирима, а при нужда могат да се сместят и петима.
  • Благодарение на монтирането на батерията в пода минималният багажен обем е 350 литра.
    Благодарение на монтирането на батерията в пода минималният багажен обем е 350 литра.
  • Обемът на багажника лесно се утроява, като се сгъне облегалката на задната седалка.
    Обемът на багажника лесно се утроява, като се сгъне облегалката на задната седалка.
  • Отвън "Рено Зое" се отличава с чисти и плавни линии и има някакво добродушно, приятелско излъчване. Между другото липсата на намек за агресия във визията се оценява от колегите на пътя. Убедих се лично в това. Много пъти ми правеха път, позволяваха ми да си направя подготвената и индикирана с мигач маневра. Не получих дори едно бибиткане.
    Отвън "Рено Зое" се отличава с чисти и плавни линии и има някакво добродушно, приятелско излъчване. Между другото липсата на намек за агресия във визията се оценява от колегите на пътя. Убедих се лично в това. Много пъти ми правеха път, позволяваха ми да си направя подготвената и индикирана с мигач маневра. Не получих дори едно бибиткане.
  • Оформлението на интериора, вдъхновен от дзен философията, успокоява и водача. Като се замисля, това май е единствената кола, в която така и не намерих за нужно да се ядосвам, а не че нямаше ситуации, "изискващи" това.
    Оформлението на интериора, вдъхновен от дзен философията, успокоява и водача. Като се замисля, това май е единствената кола, в която така и не намерих за нужно да се ядосвам, а не че нямаше ситуации, "изискващи" това.
  • Факт е, че "Зое" е предимно градски автомобил и създателите му са се погрижили пътуващите в него да дишат дори по-чист въздух от хората на улицата. Заслугата е на климатичната система с активен филтър, който улавя азотния диоксид, серния диоксид, толуена, бензена и въглеводородните частици (прах, полени, сажди). В по-високото ниво на оборудване има и йонизатор, унищожаващ бактерии, гъбички, и микроби и създаващ релаксираща атмосфера чрез баланс на положителни и отрицателни йони. Климатикът на ZOE автоматично регулира нивото на влажност в интериора за по-комфортно усещане. На разположение е вграден ароматизатор (на снимката).
    Факт е, че "Зое" е предимно градски автомобил и създателите му са се погрижили пътуващите в него да дишат дори по-чист въздух от хората на улицата. Заслугата е на климатичната система с активен филтър, който улавя азотния диоксид, серния диоксид, толуена, бензена и въглеводородните частици (прах, полени, сажди). В по-високото ниво на оборудване има и йонизатор, унищожаващ бактерии, гъбички, и микроби и създаващ релаксираща атмосфера чрез баланс на положителни и отрицателни йони. Климатикът на ZOE автоматично регулира нивото на влажност в интериора за по-комфортно усещане.  На разположение е  вграден ароматизатор (на снимката).
  • Автомобилът е и своеборазен пункт за измерване на качеството на въздуха, като на 7-инчовия екран на системата R-Link се извежда информация за замърсеността в последния половин час.
    Автомобилът е и своеборазен пункт за измерване на качеството на въздуха, като на 7-инчовия екран на системата R-Link се извежда информация за замърсеността в последния половин час.
  • За придвижването си "Рено Зое" разчита на синхронен електромотор с максимална мощност 88 конски сили. Максималният въртящ момент е 220 Нм. Трансмисия е безстепенна автоматична.
    За придвижването си "Рено Зое" разчита на синхронен електромотор с максимална мощност 88 конски сили. Максималният въртящ момент е 220 Нм. Трансмисия е  безстепенна автоматична.
  • Така екипиран електрическият мъник се ускорява до 100 км/ч за 13.5 секунди. Максимална скорост е 136 км/ч. Тези цифри не впечатляват. Със сигурност обаче ще се изненадате от старта от място (от 0 до 50 км/ч засилката отнема само 4 секунди). Цялото движение е много плавно, без тласъци.
    Така екипиран електрическият мъник се ускорява до 100 км/ч за 13.5 секунди. Максимална скорост е 136 км/ч. Тези цифри не впечатляват. Със сигурност обаче ще се изненадате от старта от място (от 0 до 50 км/ч засилката отнема само 4 секунди). Цялото движение е много плавно, без тласъци.
  • "Зое" е супер пъргав и е удоволствие да лавираш с него по градските улици. Маневреността също е впечатляваща. Возията е приятно мека.
    "Зое" е супер пъргав и е удоволствие да лавираш с него по градските улици. Маневреността също е впечатляваща. Возията е приятно мека.
  • Голямата изненада за мен беше пътното поведение в завой. Заради батериите в пода, които свалят центъра на тежестта и позволяват почти идеален баланс, колата е изключително стабилна и почти не се накланя. Въртящият момент, който е на разположение постоянно, позволява бързо ускорение между завоите.
    Голямата изненада за мен беше пътното поведение в завой. Заради батериите в пода, които свалят центъра на тежестта и позволяват почти идеален баланс, колата е изключително стабилна и почти не се накланя. Въртящият момент, който е на разположение постоянно, позволява бързо ускорение между завоите.
  • Спирането също е впечатляващо. Малко синтетично, докато човек свикне, тъй като през повечето време ролята на спирачка играе генераторът.
    Спирането също е впечатляващо. Малко синтетично, докато човек свикне, тъй като през повечето време ролята на спирачка играе генераторът.
  • Не се сдържах и изкарах "Зое" и на магистрала. Електромобилът без проблем стигна лимита си (140 км/ч по километраж или 136 реални) и ги поддържа. Запасът от ход, който може да се следи постоянно на дисплея пред водача, намалява твърде бързо.
    Не се сдържах и изкарах "Зое" и на магистрала. Електромобилът без проблем стигна лимита си (140 км/ч по километраж или 136 реални) и ги поддържа. Запасът от ход, който може да се следи постоянно на дисплея пред водача, намалява твърде бързо.
  • Най-голямата разлика между "Зое" и традиционен автомобил е шумът. Според измерванията, при движение с между 40 и 75 км/ч нивото на шум е два до три пъти по-малко в сравнение с автомобил с еквивалентен по мощност двигател с вътрешно горене. Тъй като тишината на колата може да е проблем при движение в гради, при скорост до 30 км/ч се генерира изкуствен звук, който да предупреждава пешеходците.
    Най-голямата разлика между "Зое" и традиционен автомобил е шумът. Според измерванията, при движение с между 40 и 75 км/ч нивото на шум е два до три пъти по-малко в сравнение с автомобил с еквивалентен по мощност двигател с вътрешно горене. Тъй като тишината на колата може да е проблем при движение в гради, при скорост до 30 км/ч се генерира изкуствен звук, който да предупреждава пешеходците.
  • Едно от предимствата на тишината дори при висока скорост е, че нищо не смущава качественият звук, издващ от аудио системата 3D Sound by Arkamys.
    Едно от предимствата на тишината дори при висока скорост е, че нищо не смущава качественият звук, издващ от аудио системата 3D Sound by Arkamys.
  • От първото си качване на електромобил и хибрид съм наясно, че карането на подобни автомобили дава много повече възможности за забавление от това да си бърз, да свирят гуми и т.н. Някак неусетно влизаш в състезание със себе си, или с предишните ползватели на колата и по отношение на икономичността. Мултимедията на "Зое" разполага с достатъчно приложение, позволяващи това.
    От първото си качване на електромобил и хибрид съм наясно, че карането на подобни автомобили дава много повече възможности за забавление от това да си бърз, да свирят гуми и т.н. Някак неусетно влизаш в състезание със себе си, или с предишните ползватели на колата и по отношение на икономичността. Мултимедията на "Зое" разполага с достатъчно приложение, позволяващи това.
  • След като заредих почти до горе батерията на колата от контакта в гаража, бяха нужни 11 часа това да се случи, реших да се пробвам в икономично шофиране. Изминах 120 километра и върнах колата със запас от още 20. Е, не се сдържах на няколко пъти да ускоря бързо от място на светофара, но като цяло мисля че карах доста екологосъобразно.
    След като заредих почти до горе батерията на колата от контакта в гаража, бяха нужни 11 часа това да се случи, реших да се пробвам в икономично шофиране. Изминах 120 километра и върнах колата със запас от още 20. Е, не се сдържах на няколко пъти да ускоря бързо от място на светофара, но като цяло мисля че карах доста екологосъобразно.
  • Въпреки това обаче с изненади установих, че съм бил твърде далеч от обещаваният запас от ход на "Зое". Той е 240 километра. Вероятно при идеални условия и майстор зад волана, а аз все пак карах в доста хладно време.
    Въпреки това обаче с изненади установих, че съм бил твърде далеч от обещаваният запас от ход на "Зое". Той е 240 километра. Вероятно при идеални условия и майстор зад волана, а аз все пак карах в доста хладно време.
  • Всъщност ключово за постигането на този резултат е умелото управление на спирането. При "Зое", при движение по инерция и спиране, кинетичната енергия, се превръща в електрическа. Този подход може да добави до 100 километра към запаса от ход при шофиране в градски условия при студено време и до 150 километра, когато е топло, но не горещо, казват от компанията.
    Всъщност ключово за постигането на този резултат е умелото управление на спирането. При "Зое", при движение по инерция и спиране, кинетичната енергия, се превръща в електрическа. Този подход може да добави до 100 километра към запаса от ход при шофиране в градски условия при студено време и до 150 километра, когато е топло, но не горещо, казват от компанията.
  • Иначе колата можете да заредите от всеки един контакт, но и от станциите за бърз заряд, които в София са десетина. Полезна опция е, включената в контакта кола да може да се настрои предварително да подготви салона до приятна температура (22°C). През лятотот за целта купето може да се охлади, а през зимата да се затопли.
    Иначе колата можете да заредите от всеки един контакт, но и от станциите за бърз заряд, които в София са десетина. Полезна опция е, включената в контакта кола да може да се настрои предварително да подготви салона до приятна температура (22°C). През лятотот за целта купето може да се охлади, а през зимата да се затопли.
  • Една от критиките към електромобили е, че не отделят вредни емисии, но при производтството на тока, който ползват, се изхвърлят отрови. Ако искате да карате наистина чисто, можете да заредите от електростанциия, получаваща ток от слънцето. Такава има и в София.
    Една от критиките към електромобили е, че не отделят вредни емисии, но при производтството на тока, който ползват, се изхвърлят отрови. Ако искате да карате наистина чисто, можете да заредите от електростанциия, получаваща ток от слънцето. Такава има и в София.
  • Най-хубавото при карането на електромобила идва при обръщане на консумираното количество енергия в левове. В моя случай 200 километра бяха изминати с 33 киловат часа ток. Според калкулатора на ЧЕЗ, това количество ток струва между 4 и 7 лева, в зависимост от това дали е зареден по нощна или дневна тарифа. Тук се вижда разходът след първите 100 километра. Консумацията е сравнително висока, защото има каране по магистрала и извън града, а електромобилите са най-пестеливи при придвижване в населените места.
    Най-хубавото при карането на електромобила идва при обръщане на консумираното количество енергия в левове. В моя случай 200 километра бяха изминати с 33 киловат часа ток. Според калкулатора на ЧЕЗ, това количество ток струва между 4 и 7 лева, в зависимост от това дали е зареден по нощна или дневна тарифа. Тук се вижда разходът след първите 100 километра. Консумацията е сравнително висока, защото има каране по магистрала и извън града, а електромобилите са най-пестеливи при придвижване в населените места.
  • С личния ми автомобил, който е в същия клас и харчи приличните 6 л/100 км. същото разстояние ми струва поне 24 лева. Електромобилите имат и сериозни финансови предимства по отношение на поддръжката. Тя е с до 20% по-ниска, спрямо тези на автомобил с двигател с вътрешно горене, тъй като не се сменят ангренажен ремък, въздушен филтър, горивен филтър, тъй като просто нямат такива. Не изискват и периодична смяна на маслото. Предимство е и възможността да се паркира без пари в синята и зелена зона в София, както и в районите за платено паркиране в другите градове.
    С личния ми автомобил, който е в същия клас и харчи приличните 6 л/100 км. същото разстояние ми струва поне 24 лева. Електромобилите имат и сериозни финансови предимства по отношение на поддръжката. Тя е с до 20% по-ниска, спрямо тези на автомобил с двигател с вътрешно горене, тъй като не се сменят ангренажен ремък, въздушен филтър, горивен филтър, тъй като просто нямат такива. Не изискват и периодична смяна на маслото. Предимство е и възможността да се паркира без пари в синята и зелена зона в София, както и в районите за платено паркиране в другите градове.
  • Стигаме обаче и до лошата новина, която е основната спънка за навлизането на електромобилите в България, наред с ограничения им пробег. "Рено Зое" струва поне 56 900 лева или почти двойно повече от "Клио" с подобно оборудване и мощност.
    Стигаме обаче и до лошата новина, която е основната спънка за навлизането на електромобилите в България, наред с ограничения им пробег. "Рено Зое" струва поне 56 900 лева или почти двойно повече от "Клио" с подобно оборудване и мощност.
  • Това е причината в Западна Европа редица страни да субсидират покупката на подобни коли. Във Франция например, държавата дава 10 000 евро. Благодарение на нея има възможност "Зое" да се вземе на оперативен лизинг при месечна вноска от 99 евро. Там другия интересен момент е, че батерията се наема (цената е включена във вноската) и остава собственост на фирмата, а това е един от най-скъпите компоненти.
    Това е причината в Западна Европа редица страни да субсидират покупката на подобни коли. Във Франция например, държавата дава 10 000 евро. Благодарение на нея има възможност "Зое" да се вземе на оперативен лизинг при месечна вноска от 99 евро. Там другия интересен момент е, че батерията се наема (цената е включена във вноската) и остава собственост на фирмата, а това е един от най-скъпите компоненти.
  • Иначе "Рено Зое" има 3 години или 100 000 км. стандартна гаранция. Гаранция на батерията и електромотора е 5 години или 100 000 км
    Иначе "Рено Зое" има 3 години или 100 000 км. стандартна гаранция. Гаранция на батерията и електромотора е 5 години или 100 000 км