Въпреки инвестициите лошите пътища в страната са два пъти повече от 1990 г.

Въпреки инвестициите в републикански пътища към момента два пъти повече от тях са в лошо състояние в сравнение с 1990 година. Това сочи анализ към Стратегията за пътна инфраструктура в периода 2016 - 2020 г., приета от правителството и цитирана в днешния брой на в. "Сега". Според експертите около 35% от магистралите и междуградските шосета са в лошо състояние, тоест повредите по настилката надхвърлят 30 на сто от общата повърхност.
През 1990 година в тази категория са били 15% от пътищата. Към момента едва 40% от републиканските шосета и магистрали са в добро състояние, като дупките и кърпежите засягат под 10 на сто от асфалта. За да се приведе цялата републиканска пътна мрежа, който е с дължина над 19 хил. км, в добро състояние, през следващите пет години трябва да се инвестират годишно около 1.1 млрд. лева, сочат разчетите на регионалното министерство.
Още по-тежка е ситуацията с общинската пътна мрежа, като 65 на сто от нея са в окаяно състояние. За пълно обновяване на тези шосета, който са около 20 хил. км, са нужни по 400 млн. лева годишно. В момента за републиканските пътища се дават под 300 млн. лв., а за общинските по-малко от 100 млн. лв.
Сериозен проблем според експертите е и това, че голяма част от шосетата не са по стандартите на ЕС, което изисква значителни инвестиции за ремонт. Като недостатък се отчита и слабо изградена мрежа от магистрали и скоростни пътища
Иначе анализът към стратегията за пътна инфраструктура прогнозира нарастване на трафика до 2020 г. с 15% при общинските пътища и 40 на сто при автомагистралите и скоростните шосета. Като вариант за повишаване на приходите в този период се сочи прецизиране на механизмите за таксуване между тежките и леките превозни средства.