Всички въздишат по флагманите на автомобилните марки. Това са колите, което събират в себе си най-добрите технологии, предлагани от един производител. Не те обаче правят големите обеми в продажбите, а далеч по-скромни, но все пак забележителни модели. Един такъв играч в сянка е "Ауди" А4.
Всички въздишат по флагманите на автомобилните марки. Това са колите, което събират в себе си най-добрите технологии, предлагани от един производител. Не те обаче правят големите обеми в продажбите, а далеч по-скромни, но все пак забележителни модели. Един такъв играч в сянка е "Ауди" А4. Това е най-продаваният модел на концерна от Инголщад, като сравнително отскоро е на пазара е петата генерация. Тя се отличава с консервативните промени в дизайна, но редица подобрения. Заслужава отбелязване например новата платформа, която позволява А4 да е с до 120 кг по-леко от предшественика си, въпреки че е с цели 4 см. по-дълго. Сериозни подобрения има и в аеродинамиката, което наред с еволюцията на двигателите и вече споменатото намалено тегло, води до свиване на разхода на гориво с до 21%. В салона, новото А4 няма почти нищо общо с предшественика. Интериорът е по-скоро идентичен с този на Q7, който се отличава с вентилацинни отвори по цялото протежение на арматурното табло. По отношение на ергономията и това "Ауди" е изпипано до последния детайл, като контролерите за управление на вентилацията и аудиосистемата са там, където бихте искали да бъдат. В съвременните коли има куп допълнителни настройки, като в А4 те се превят през позната комбинация от въртящ и натискащ се контролер, заобиколен от копчета, включително и за бърз достъп до най-използваните функции (блокът се вижда пред скоростния лост). Какво точно правите, следите на удобен екран, подобен на таблет, разположен в средата на арматурното табло. Най-скъпите версии на мултимедийната система предлагат редица он-лайн услуги - прогноза за времето, разписание на влакове, автобуси и самолети, достъп до новини, използване на карти от Google Earth. Истински шедьовър е приборното табло, което всъщност е огромен екран, като водачът може да избере каква информация да следи приоритетно – навигации, данни за пътуването, информация от аудиосистемата. Смяната на изгледите става с удобни бутони на волана, като разсейването е минимално. Компактната лимузина на "Ауди" няма от какво да се срамува по отношение на материалите в салона. Стига клиентът да пожелае, може да получи интериор с елементи от кожа, набук, алуминий. В тестовият автомобил дори само масивният пепелник, с лъскав метален капак, и фината изработка на капачето на запалката говорят за специалното отношение към клиента. Задните седалки са удобни, като мястото в областа на раменете и коленете е сред най-щедрите в класа. Обемът на багажника също достатъчно голям, като започва от 480 и стига до почти 1000 литра, при сгъване на облегалката на задната седалка. Едно от най-големите предизвикателства пред купувачите на А4 е изборът на двигател и задвижване. Моторите са общо седем, скоростните кутии са няколко вида механични и автоматични, а предаването може да е предно или куатро. Тестовият модел предлагаше една доста разумна комбинация - двулитров дизел със 190 конски сили, съчетан със седестепенен автомат с двоен съединител и задвижване 4Х4. Тази комбинация дава добри възможности, както за динамично шофиране, така и за спокойно пътуване със смешен разход на гориво. А4 с този мотор стига 100 км/ч за 7.2 секунди. Във всеки момент подаването на газ води до бързо доускорение, така че да освободите мигновено най-лявата лента, ако някой припира. При желание, лесно можете и да депресирате притискащия ви бързак. Моторът има приятен, расов звук, който обаче се чува, само когата е вкаран в обороти. Иначе обезшумяването е великолепно, като дори при 140 км/ч в салона е тихо. Автоматичната трансмисия с двоен съединител сменя неусетно предавките в комфортен режим, но и реагира бързо при настъпване на газта. Динамиката се подобрява сериозно при минаване в спортен режим, а за водачите, които държат да контролират всичко сами, кутията предлага и ръчна смяна на предавките с планки зад волана лостчета за смяна на предавките от волана. Както вече споменах, тестовото А4 предлага няколко стила на шофиране. Освен цитираните спортен и комфортен, водачът може да избира още между екологичен и индивидуален (например спортна работа на волана, трансмисията и мотор, но пък комфортно настроено окачване). Кормилното управление е прецизно и осигурява отлична обратна връзка. Окачването е с акцент върху комфорта, но и в завой дава добра стабилност. Що се отнася до разхода, А4 знае 2 и 200. По книжка тестовата кола се задоволява с малко над 4 л/100 км. Така се случи, че аз тествах автомобила основно по магистрала, с поддържане на максималната разрешена скорост, и консумацията така и не превиши 7 л/100 км. Голямата новост в петата генерация на А4 е, че може да се оборудва с почти всичко, касаещо сигурността и комфорта, което се предлага и с флагмана А8. В моя случай успях да тествам безупречната работа на адаптивният круиз контрол, който плавно увеличаваше и намаляваше скоростта, според темпото на предното превозно средство, както и да пробвам асистентът за активно поддържане на избраната лента на движение, чрез намеси във волана. Матрични фарове превръщат шофирането нощем в удоволствие и са една от екстрите, която твърди препоръчвам. Светодиодните стопове придават стил и се виждат отдалеч. Ценово "Ауди" стои добре на фона на конкурентите. Както и при останалите луксозни марки, колко ще платите за колата, зависи от желаните екстри. Съдете сами, базовото А4 струва малко над 61 хил лева, но пък тестовият автомобил се продава за почти 100 хил. И това далеч не е таванът.