Две места, малък багажник, слаби мотори и въпреки тези недостатъци тези дни "Мазда" МХ-5 стана световен автомобил на годината. Обяснението? МХ-5 е сред малкото останали коли, които осигуряват удоволствие от шофирането в най-чист вид.
Две места, малък багажник, слаби мотори... И така може да се опише новата "Мазда" МХ-5. Тези недостатъци обаче не попречиха на колата да бъде избрана миналия месец за световен автомобил на годината от 73 автомобилни журналисти от 23 страни, като на финала елиминира конкуренцията на "Ауди" A4 и "Мерцедес" GLC. МХ-5 беше и сред финалистите в европейския конкурс автомобил на година, като се класира трета, изпреварвайки "Ауди" А4 и БМВ Серия 7. Имах възможността на карам колата в късната есен и изобщо не съм учуден от отличието. Обяснението е просто - "Мазда" МХ-5 е сред малкото коли, които осигуряват удоволствие от шофирането в най-чист вид. Разбира се, колата започва да печели точки още с появата си, защото изглежда наистина зашеметяващо. Автомобилът остава безпогрешно разпознаваем като МХ-5, но вече е оформен по каноните на актуалната дизайнерска линия на "Мазда" "Кодо" (душа в движение). Родил се почти на шега преди повече от четвърт век, моделът има над 950 000 продажби, с което става най-купуваният роудстър в света. От пролетта на миналата година на пазара е четвъртата генерация на култовия роудстър. Новата "Мазда МХ-5" е дълга 3.92 метра, висока 1.24 м и широка 1.73 м. Междуосието е 2.32 м. Автомобилът се оборудва със сгъваем мек покрив. Роудстърът използва пестящите гориво двигатели, шаси и скоростна кутия, обединени под името "Скайактив". Така МХ-5 става първият модел на "Мазда" със "Скайактив" шаси и задно предаване. При сравнително скромните мотори, с които разполага (бензинови, с мощности 131 и 160 кс.), важен фактор е автомобилът да е лек. В сравнение с предшественика, новата генерация сваля над 100 килограма. Тестовият автомобил беше с базовия 1.5 литров мотор със 131 к.с., но той имаше за задача да тегли тежаща едва 1050 кг. кола. Моторът се справя великолепно, като се отличава с любов към високите обороти и много приятен звук. Механичната скоростна кутия с шест предавки се отличава с къс ход и прецизна работа, като доставя истинско удоволствие да се работи с нея. Така екипиран автомобилът се ускорява до 100 км/ч за 8.3 секунди и има максимална скорост 204 км/ч. МХ-5 обаче не е от колите, в които динамиката е най-важна. Истинско удоволствие роудстърът доставя при шофиране под открито небе, по планински път, където има достатъчно прави за изпреварване. На широките завои адреналина вдига и склонната към пързаляне задница, която по желание може да бъде укротена от стабилизиращата програма. Ниският център на тежестта и отличния баланс на МХ-5 създават усещане за пълно сливане между шофьора и колата. Водачът усеща с тялото си какво смята да направи автомобилът, а от друга страна, роудстърът, сякаш чете мислите на човека и следва уверено зададената с волана траектория. Окачването е стегнато, но колата не вози неприятно твърдо. Воланът с електрическо сервоуправление е приятно тежък и директен. Да си призная, последната мисъл при шофирането на МХ-5 беше за разхода на гориво, а първата-удоволствието. Въпреки това, роудстърът ме изненада с разход от 6.5 л/100 км, при 6.0 пи книжка. Така при 45 литров резервоар без проблем се изминават над 700 километра. Предните спирачки са с вентилирани дискове, докато задните са дискови. Те се справят отлично със задачата си, улеснени и от ниското тегло на роудстъра. Благодарение на дефлектора между задните седалки, дори при хладно време, на борда не е неприятно ветровито до около 100 км/ч, което е напълно достатъчно за пътищата, където МХ-5 е в стихията си. При поставен покрив дори скорост от 140 км/ч не създава кой знае какви неудобство, що се отнася до шума. Малкото купе се затопля лесно и в този смисъл МХ-5 е подходящ за целогодишна употреба. Багажникът е със символичния обем от 130 литра, но мнозина биха преглътнали този недостатък на колата. В дъното на багажника са оформени и две ниши. В салона са оформени няколко удобни ниши, където също могат да се съхраняват разни дреболии. Те се заключват автоматично, когато автомобилът е паркиран и заключен. Ориентирането сред контролерите в салона става бързо, като управлението на всички системи и интуитивно. Бутони на волана командват най-често използвани функции. Въртящ се селектор с бутони, разположен зад скоростния лост, помага при сърфирането през менютата на новата система за забавление, предлагаща свързаност с мобилен телефон. Между седалките е и врътката за силата на звука. Опционално озвучаването може да е BOSE. Седалките са спортни, с отлична странична опора, но и удобни за дълъг път. Със стартовата си цена от 39 980 лева с ДДС "Мазда" МХ-5 е сред най-достъпните роудстъри на пазара. В същото време базовото оборудване е достатъчно богато, а удоволствието - гарантирано. Желаещите да карат версията на МХ-5 с по-мощния мотор и всички екстри, ще трябва да си приготвят 52 000 лева. В заключение мога да кажа, че "Мазда" МХ-5 е отличен антидепресант и идеално средство за презареждане след тежък работен ден. Тя е сред колите, зад волана на които не крайната точка, а пътуването до нея е основната цел.